Hur lasta sto m föl?

Joyride

Trådstartare
Hur brukar ni göra dom första gångerna ni lastar sto med föl? Och hur står dom i transporten, utan mellanvägg? Mamman fast? mm

Åkte i väg med mitt sto och föl(på 2 mån) i dag och gick inget vidara att lasta, han (fölet) var livrädd för transporten så vi fick trycka in han. Detta var inte det lättaste(ett svh) och så känds det inte så kul att tvinga på han :crazy: O när vi kom fram var båda dyblöta av svett(okt ca 30 min) :cry:

Sv: Hur lasta sto m föl?

Mamman står bunden i kort gärna högt grimskaft utan mellanvägg och bäbis går lös! :)
bebbarna är lättast att lyfta på :smirk: först och sedan ta mamman på långt grimskaft efter om man är själv. Med föl kör jag ALLTID med övre luckan fastsatt, även om det är 30grader varmt mitt i sommaren. Annars är jag en EU-bov som har öppet för de andra hästarna. Alla tål bilar/motorväg och de är svala och fina när man kommer fram. Sen får EU säga vad f-n de vill om att det är olagligt att köra med övre luckan öppen. jag vill inte ha mina hästar halvdöda av svett när jag kommer fram :mad:
(vilket i sig är en helt egen tråd!!)

När jag har lastat sto med föl( fölet bara 3 veckor) så får en ta fölet och sen går jag bakom och knuffar lite på rumpan på honom samtidigt som jag håller stoet.Som jag leder in direkt när föllis är inne. Det har gåt skapligt, han är inte rädd men lite fundersam. Väl inne i transporten står fölis lös och mamman uppbunden utan mellanväg. Under resan har det varit hel lugnt, det är svårt med föl men kan ju inte dra och slita med dem och de kan ju inte så värst mycket komandon.

HalyBailey skrev:
Mamman står bunden i kort gärna högt grimskaft utan mellanvägg och bäbis går lös! :)
bebbarna är lättast att lyfta på :smirk: först och sedan ta mamman på långt grimskaft efter om man är själv.
Så bruakr jag också göra
Med föl kör jag ALLTID med övre luckan fastsatt, även om det är 30grader varmt mitt i sommaren. Annars är jag en EU-bov som har öppet för de andra hästarna. Alla tål bilar/motorväg och de är svala och fina när man kommer fram. Sen får EU säga vad f-n de vill om att det är olagligt att köra med övre luckan öppen. jag vill inte ha mina hästar halvdöda av svett när jag kommer fram :mad:
(vilket i sig är en helt egen tråd!!)
Det ÄR INTE OLAGLIGT att köra med öppen överlucka!!! :)
Det är inget annat än en envis skröna att man måste ha stängt!
Du kan läsa om detta på såväl polisens som jurdbruksverkets (eller är det kanske djurskyddsmyndioghetens det finns på nu?) webplatser, om du int etror mig!
Man FÅR alltså köra med överluckan öppen. Det rekommenderas till och med att man gör det (såvida man inte har föl med sig) om man inte har väldigt bra ventilation i släpet annars...

Det var trevligt att höra!!!!! "Kunskapen" kommer ifrån den i familjen som är Bilinspektör.....*fniss inte nu längre*

Jag kan garantera att det inte ar olagligt att kora med bakluckan stangd, och det ar definitivt inte nagon lag fran EU. Har pa Irland kor valdigt fa manniskor med luckorna stangda bak, hastarna far ju ingen luft da!!
Pa vintern, nar det regnar, eller nar man har bebisar med sej, sa kor vi med luckorna stangda.

Nu är jag lyckligt lottad att ha lätthanterade och snälla ston. Vi lastar nästan alltid sto och föl från stalldörren vilket äve fungerar på seminstationen. Våra ston är vana att gå in först och sedan går fölen in direkt efter. Vi behöver sällan röra fölet alls utan de går in löst. Oftast äv jag eller någon annan helt ensam och då är det suveränt att släppa på stoet, ställa sig vid sidan och släppa förbi fölungen och sedan bara stänga innerdörrarna efter dem. Stoet binds på vänster sida och ingen mellanvägg. När jag ska lasta av gör jag så här: Släpper stoet lös med grimskaft hängande löst, öppnar baklemmen, väntar till stoet står helt stilla och fölet är på sidan, öppnar innerdörrarna och säger åt henne att komma ut, tar det lösa grimskaftet när hon passerar mig.
Det är senare aldrig några problem att lasta fölen när de ska åka på egen hand.
När vi har nya ston är det lite invänjningstid, men det brukar gå väldigt snabbt.

Innerdörrar är nog suveränt när man transpoterar föl, förstår jag... :idea: Men de flesta har väl förmodligen inte såna än...
Jag lastade sto + föl ensam när vi var på klinik med fölungen för några veckor sen (nervskada i bogen :crazy: ), puttade på fölungen själv och mamma följde efter med hängande grimskaft. Hade dock en kompis som stängde luckan bakom, då den är tung och hon ibland har en tendens att backa ur innan man är klar om man inte har nån bom bakom (jag har ingen helbreddsbom).

Jag tar in stona först och fölen följer med, har haft otroligt lugna och snälla ston att lasta så det har gått bra. Kör utan mellanvägg.

har bara åkt med min fölis en gång men det gick kanon. vi ledde på honom först (han är lärd att gå i grimma så det var inga problem, han funderade en stund bara) sen kom mamma efter! vi var 3 stycken pga att jag aldrig lastat föl innan så det kändes skönt att ta varsin häst o ha en som stängde bak.

är mamman svårlastad/stirrig i transporten kan det nog däremot bli jobbigare att åka med dom för då blir nog fölis nervös också.

Vi gör som HalyBailey. Vi har också innedörrar som är perfekt när man har med föl och även små shettisar att göra :)

Sommartid byter vi överluckan bak mot en med galler, eftersom vi ofta har föl med så måste man ha någon slags lucka bak. Självklart är "lufthålen" så små att en fölhov inte kan fastna.

Det brukar aldrig vara några problem att lasta föl och sto. När jag lastar sto och föl ensam backar jag in fölet framför mig och stoet. är man två personer puter en in fölet före stoet och sen springer stoet på transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: eldkyss
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 825
Senast: athena
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 361
Senast: axel
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka