Hur lära hunden att ge fan i fågeln?

Ainon

Trådstartare
Jag behöver lite idéer för min stackars fågels skull och min hunds säkerhet.

Hemma hoss mig och Uno bor även en individ av denna art
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_20/16600000-16609999/640x480/16601158.jpg, en gulkindad amazonpapegoja, vikt 470g men som ni vet så har fåglar betydligt större kroppsvolym per g än hundar.
Min chihuahua och fågeln är ungefär lika stora volymmässigt med andra ord.

Fågeln är JÄTTE snäll och flyr helldre än fäktar men samma sak kan man inte säga om det lilla kräket vid namn Uno :crazy: Han ser fågeln som en rolig rörlig leksak och är efter han konstant när fågeln är ute. Sitter fågeln på en stolsrygg är Uno nedanför och gnäller och hoppar. Far fågeln ner på golvet är Uno där direkt och fågeln får fly. Där fågeln är därunder är Uno eller dit är uno på väg.

Fågeln är som sagt snäll men skulle han bli trängd så biter han. Det skulle kunna orsaka stora skador hoss hunden (ett ordentligt bett kan lätt krossa hans ben)

Kommer aldrig lämna de tillsammans utan uppsikt men det skulle vara trevligt om Uno kunnde låta bli fågeln.

Tips på hur jag ska träna mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Sv: Hur lära hunden att ge fan i fågeln?

Fågeln är som sagt snäll men skulle han bli trängd så biter han. Det skulle kunna orsaka stora skador hoss hunden (ett ordentligt bett kan lätt krossa hans ben)

Kommer aldrig lämna de tillsammans utan uppsikt men det skulle vara trevligt om Uno kunnde låta bli fågeln.

Tips på hur jag ska träna mottages tacksamt.

Håll hunden och fågeln och låt fågel flaxa som fanen mot hunden. Är du kvick kan du dra undan hund och fågel innan fågeln biter.

Vår ena katt slutade helt att jaga fåglar efter det att vår gåskarl hackade honom i öronen och slog honom med sina vingar. Han kom inte ens hem med små sparvar efter den betan, fåglar betydde FARLIGT för honom.

/KT

Hur har du försökt bli av med problemet hittills?

Jag tycker att du ska bestämt sätta stopp för hundens uppförande. Ta tag i den, bli arg, och markera ordentligt att det inte är ok att hunden beter sig på det viset.

Hade det varit min hund så hade jag tagit den i nackskinnet och rutit åt den (men det beror ju förstås på hur känslig hunden är).

Öhm :o, har sagt "ÖÖÖÖRRRGM!" (han förstår det som nej annars när vi är ute på promenad och han glömmer av sig när han är lös) samt försökt få tag på honom men det går liksom inte, han är liten (1,5kg) och förbannat kvick när han sätter den sidan till.

Han är inte särskilt känslig mentalt skulle jag tro.
Fågeln har faktiskt nypt han 2 gånger lätt när jag brustit i uppsikt, han piper till men likaså så är han framme där någon minut senare. Idag var en av gångerna han fick sig ett nyp och har insett att tills jag löst detta kan de inte vara lösa i samma rum samtidigt oavsett uppsikt eller inte.

Senast ändrad:

Jag skulle sätta mig på golvet med pippin på axeln, jag antar av bilden att den kan vara där.

Hunden på motsatt sida, och så fort hunden tittar på pippin med "axlarna framkörda", som hundar gör när de spänner upp sig mot något, så skulle jag peta till den och säga "Nej".

Så man "hugger" hunden i tanken, innan den sas går till handling.

Så skulle jag jobba med hunden tills den ignorerar fågeln.

Hur har du försökt bli av med problemet hittills?

Jag tycker att du ska bestämt sätta stopp för hundens uppförande. Ta tag i den, bli arg, och markera ordentligt att det inte är ok att hunden beter sig på det viset.

Hade det varit min hund så hade jag tagit den i nackskinnet och rutit åt den (men det beror ju förstås på hur känslig hunden är).

Detta kan även trigga igång en hund ännu mer.
Beroende på hur hunden är får man behandla den därefter. Min weimaranertik högg vår första lilla kanin direkt tillfälle gavs. Vi sprayade citronvatten bara hon kastade ett öga åt kanin nr 2´s håll. Hon förstod å visste att hon inte fick ta den, men i en obevakad situation hade hon inte kunnat låta bli.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka