Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

N

Nozer

har som förhoppning att kunna ta med voff ut på joggingtur framöver.
Men alla försök hittils har gått åt helv*te =(

Så fort man börjar småjjogga blir hunden som förbytt. han hoppar o studsar o ska bitas. Precis som han uppfattar det som man vill busa med honom. Men att busa är juh inte direkt tanken...

O nog har vi försökt MÅNGA gånger.
Slutar alltid med att man läägger ner efter att han hoppar o bråkar så man nästan slår ihjäl sig för man snubblar över honom
Har pli på honom annars när man går i koppel vanligt. men just springandet som strular.

Tips o råd tack!

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Om du bara fortsätter springa då? Istället för att sluta när han drygar sig? Håll hunden i kort koppel så han inte kommer framför dig, ignorera honom totalt när han hoppar och fjantar, beröm med ett lugnt "bra" när han slutar och bara fortsätt springa?

Kan hunden kommandot "fot" (el. vad man nu valt för ord) när ni promenerar? Isf kan du kommendera "fot" och träna på tempoväxlingar. Stanna-gå långsamt-jogga några steg-gå långsamt-marchera-stanna. Och öka successivt hastigheten.
Har du kommenderat "fot" så kan du också korrigera hunden när den busar genom att säga "nej" så skarpt som behövs eller göra ett lätt ryck i kopplet. För att sedan genast beröma så klart när han slutar.

Det kan ta ett tag dock så jag hoppas du har bra kondis.
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Din hund är i en "flams-period" och det där kommer att växa bort. Koncentrera dig på grundlydnaden nu och försök med joggingturerna efter det. Håller f.ö. med Elinor.
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Håller också med de övre skribenterna!

Min tjeja var likadan, nu kan vi både jogga och cykla utan besvär! :)

Efter "träl" perioden räckte det med ett vanligt nej vid hoppning och lekning vid motionsturerna.
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Lär hunden NEJ. Säg nej varenda gång han hoppar och håller på. Beröm när han slutar. Fortsätt spring och försök ignorera och säg nej varenda gång INNAN han hade tänkt att hoppa. Läs din hund. Jag anser att kommandot fot inte bör gälla då det är ett träningskommando. Fot ska vara att hunden går tätt intill dig med blicken stadig på dig. Det är ett kommando jag i princip bara använder i vardagen vid övergångställen och dylikt. I skogen gäller bara här ( vilket innefattar att min hund ska hålla sig vid mig men inte korrekt).
Hoppas att du kommer kunna springa med hund!
Lycka till!

Mvh Malin
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Om du bara fortsätter springa då? Istället för att sluta när han drygar sig? Håll hunden i kort koppel så han inte kommer framför dig, ignorera honom totalt när han hoppar och fjantar, beröm med ett lugnt "bra" när han slutar och bara fortsätt springa?

Så gjorde jag med min labbe. Han var också hemsk att både jogga och cykla med i början, men han slutade ganska snart när matte bara ignorerade honom och sprang/cyklade vidare.
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Mitt tips som funkat på min hund är att högt och gält skrika/pipa till när han kommer och skall busa, hoppar på mig..

precis som att jag är rädd att han skall skada mig eller att det gör ont. (vilket det gör när man som hund är stor och tung, i mitt fall) Resultatet blev att han hoppat undan, och så småningom varit lite meh mer respektfull över vart jag rör mig och att jag får röra mig fritt... nu funkar både cyckling och springturer...
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Jag har gjort så att jag lägger kopplet alldeles bakom örona och håller det kort. Om hon börjar busa är det bara att lyfta upp handen så mycket att det blir obehagligt för hunden. Med den tekniken lärde vi oss springa riktigt fint på bara några gånger!
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Jag anser att kommandot fot inte bör gälla då det är ett träningskommando. Fot ska vara att hunden går tätt intill dig med blicken stadig på dig. Det är ett kommando jag i princip bara använder i vardagen vid övergångställen och dylikt. I skogen gäller bara här ( vilket innefattar att min hund ska hålla sig vid mig men inte korrekt).

Håller med, var inte tillräckligt tydlig i mitt första inlägg. Har också två kommandon: "fot" betyder gå tätt intill med bra kontakt samt "här" vilket är lösare och då räcker det att hunden håller sig på min vänstra sida max en meter ifrån. Skulle i den här situationen använda kommandot "här", inte "fot".
 
Sv: Hur lära hund att springa? Hoppar o bits (vill busa)

Min hund gjorde också så. Jag höll kopplet kort och bara sket i honom så fick han hänga på bäst han ville. Efter ett tag bli han trött av tempot (inte bra kondis eftersom han inte är så gammal) och lägger av.

Så mitt tips är igga och spring.:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 616
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 910
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 964
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund känner mig lite kluven. Var nyss ute i vår "egen" skog på en kvartspromenad med mina två labradortikar. Vi bor på landet i en "by" med...
2
Svar
36
· Visningar
3 768
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp