Hur lära galoppskänkel?

B

burton

Ja, precis som rubriken säger, hur gör jag egentligen.
Hästen är "fullt" ridbar, men nu ska den "riktiga" utbildningen börja.
Dit hör att kunna skilja på olika hjälper, inte bara skänkel= framåt, lite mera skänkel i skritt=trav, utan fatta galoppen på ett städat och kontrollerat sätt.

Sv: Hur lära galoppskänkel?

det är överdrivna hjälper som gäller. Låt hästen trava in i galoppen samtidigt som du ger galoppskänkel, med stor tydlighet. Efter ett tag när hästen har fattat vad skänkeln betyder kan man börja finslipa, så att det inte blir "haffsigt".. Så gjorde jag med min häst, och han fattar idag galopp helt korrekt, höger som vänster, från skritt osv, han är fem år i år.

Lycka till !! :D

Åh!! Tack så mycket. Det lät ju faktiskt riktigt logiskt, funderade på nåt åt det hållet själv men tänkte att det är bäst jag frågar först så jag inte är ute och famlar i mörkret totalt.

Håller med, tydliga hjälper och mycket beröm då hästen gör rätt. Kan din häst galoppera på kommando (tömkörning, longering) så går det ju ännu lättare!

Har läst att det kan vara smidigt att öva utomhus i en inbjudande uppförsbacke. Gärna med en äldre häst före. Precis när du känner att hästen kommer fatta galopp så lägger du till galoppskänkel och säger "galopp"... sedan när du kommer till krönet och hästen skall till och sakta av själv, tar du i tygeln och säger "traav". Men det är som vanligt bara jag och alla mina böcker ;)

ljud och känsel.. när du longerar, tömkör och rider och får hästen att öka in i galopp så säg tydligt "gaaaalopp" när du ger första signalen och beröm, fungerar detta vid longering så fortsätt på ryggen, ge galoppskänkel och säg samtidigt "gaaalopp".. sedan börjar du fördröja ljudet. så du ger tydligt galoppskänkel först och sedan säger galopp och berömmer.. tillslut kan du ge skänkel och bara berömma..

Jag skulle aldrig klara att fatta galopp på ett kontrollerat sätt om jag försökte göra det enbart med en "galopp"skänkel! ;)

Så det gäller väl inte bara att skilja på hjälper utan minst lika myckat att lära hästen kombinera olika hjälper och tolka dem olika beroende på i vilken följd och i vilket sammanhang de ges. OM jag inte bara misstolkar din skrivning eller har en helt annan uppfattning om vad en kontrollerad galoppfattning innebär kanske lite studier i en bra ridinstruktion och lite funderingar kring hur och varför skulle kunna hjälpa till.

En bra instruktör är heller inte så tokigt. Att samtidigt utbilda en häst och lära sig själv att utbilda kan vara problematiskt. Råden hittills tycker jag fungerar för att få hästen att fatta galopp, men inte hur du kommer därifrån till att göra det "på ett kontrollerat sätt".

Du kanske tolkade det hela som om jag är nybörjare på ridning? Det är jag inte utan har ridit i många år.
Bara det att detta är första hästen jag själv ridit in (om vi bortser från en del travare som vi "ridit in",dvs travare som tävlats i trav och bara skulle gå och rida runt lite på som omväxling för hästen) och det finns vissa betänkligheter i precis HUR jag ska lära hästen vissa saker.

Bevisligen har jag klarat att rida in hästen eftersom det gått bra. Jag har ju redan kört in den, något som jag har större erfarenhet av än inridning men är man van hästmänniska med en god portion sunt förnuft så kommer man långt.

Troligtvis kommer jag inte att rida för instruktör, hästen är en nordsvensk hingst och jag gissar att de flesta ridhus inte uppskattar besök av sådana. Självklart är han snäll och uppfostrad men han kommer ändå med största säkerhet att låta allmänheten få veta att han är där.
Meningen är också att ridningen mest ska vara ett komplement till hans huvudsakliga uppgift, arbeta i skog och då känns det som om man inte direkt behöver lägga ner en omfattande dressyrutbildning på honom. Jag vill också undvika för mycket spår/voltarbete med tanke på att det är en tyngre häst.

Så jag tror att vi på sikt kan få rätsida på allt vi vill. Kontrollerat sätt med denna häst innebär att han inte bara ska rusa in i galoppen från traven utan veta vad skänkeln innebär.
För övrigt är han väldigt lydig, röststyrd.

Senast ändrad av en moderator:

Som föregående talare sagt..

Träna ute. Ta gärna med en kompishäst, trava på fina galoppsträckor, låt polaren galoppera och när din häst fattar galopp så är du med och ger galoppskänkel och säger galopp.
Efter ett tag så lär sig hästen att kopla ihop hjälperna med galopen (brukar gå ganska fort).

Nu är det dags att försöka förekomma hästen på de ställen där den brukar fatta galopp, dvs ge skänkel och röstkomando (gärna fortfarande med hästkompis) och beröm järnet när den fattar galopp.

När du känner att detta funkar - prova att ge galopp skänkel och röstkomando (ev ta hjälp av ett spö som du petar med) någon stans där in inte brukar fatta galopp - förhoppingsvis fattar hästen galopp och du kan berömma. =)

Och vips så sitter det. =))

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama