Hur lära en katt att använda klöspelaren?

Heulwen

Trådstartare
Jag har lite problem med katten vi tar hand om just nu. Han använder inte klöspelaren utan soffan och datorstolen. :crazy:
Har prövat att lyfta upp honom mot klöspelaren men han förstår inte.
Tips någon?

/Heulwen

Sv: Hur lära en katt att använda klöspelaren?

Prova att spruta något (vet dock ej vad :p) som luktar mycktet, så kanske han vill sätta sin lukt där istället och förmodligen kommer han att förstå då! :)

:rofl: :rofl: åh nu minns jag när min kompis bodde hos mig och passade mina katter för en massa år sen, hos satt med min en kisse framför tven varje kväll och demonstrerade hur man klöste...:D Han lyckades aldrig klösa på rätt sätt...

Ja att demonstrera är väl en klassiker.

Dvs när man tagit katten på bar gärning klösandes nån annanstans, avbryter man den försynt, och visar / klöser på klösbrädan. Med liite tur fattar den vinken.

Även jag har haft bra resultat med kattmynta,. Finns att köpa bl a på Granngården. Vår katt älskar sin klöspelare efter att jag började spruta på det.

Man låter en annan katt lära honom! :idea: Siri använde aldrig nånsin sin klöspelare, trots att jag på alla sätt försökte visa henne. Efter ett tag gav jag upp, hon använde ändå bara lilla mattan innaför ytterdörren, alltså inga möbler o.d.

Mis kom in i bilden efter tre år och hon har gått på klöspelaren från första stund. Det tog väl några månader, men sen trillade poletten ner för Siri! :D :love: :banana:

Så fort min katt klöste på förbjudet underlag, så 'fräste' jag.. och lockade sen honom till brädan. Jag satte mig ner och klöste..(eeh) mina naglar på brädan och till slut så lärde han sig att göra likadant.

Lycka till!
Bia

Ställ den på ett bra ställe - typ där han kommer runt ett hörn och har hyfsad överblick över lägenheten. Eller vid balkongdörr/fönster som står öppet ibland så att det kommer in utelukt.

Spruta sen på kattmynta och klös med dina egna naglar på pelaren för att få honom intresserad. Eller ta nån leksak i ett snöre och dingla den runt pelaren. Förmodligen räcker det att han sätter klorna i den en gång så har han fattat.

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25