Hur lär ni era kaniner att hoppa?

Luem

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, hur lär ni kaninerna? har ni några knep?

Jag håller på att lära en hane nu, med målet att vi ska tävla om 7 veckor, det visar väl sig hur realistiskt det är.. I alla fall, så har vintern ställt till det lite för oss. Han hade precis kommit i bra kondition och hoppade 4 hinder felfritt, alltså fattade vad han skulle göra. Sen kom det dåliga vädret och då bestämde jag mig för att vi skulle återuppta hoppningen nu till våren. Sagt och gjort satte vi igång igen för ett par veckor sen, och började om helt från början.

Såhär långt har vi kommit:
2 hinder, kort avstånd (1m) 10-15cm
3 hinder, kort avstånd (1m) 10-15cm
4 hinder, kort avstånd (1m) 10-15cm
2 hinder, normalt avstånd (2,5m) 10-15cm
Nu ska vi lägga på fler och fler hinder tills vi kommer upp till 8 (+ start och mål), sen ska vi höja successivt till 25-30cm.

Jag har alltid haft radio/musik på när vi har tränat, och publik när någon för en gångs skull vill hjälpa till eftersom en av mina förra föll på för dåliga nerver och lite miljöträning :p

Vad tror ni, klarar vi av att hoppa lätt rak om 7 veckor?

Och, hur gjorde ni när ni lärde era kaniner? Hur lång tid tog det?

Sv: Hur lär ni era kaniner att hoppa?

Vad tror ni, klarar vi av att hoppa lätt rak om 7 veckor?

Och, hur gjorde ni när ni lärde era kaniner? Hur lång tid tog det?

Jag gjorde väl ungefär som du när jag lärde mina. Men dock har jag ingen aning om hur lång tid det tog..! Men min ena kanin har "hoppföräldrar" så han fattade nästan direkt vad som var på gång när det står några hinder på rad :D Men jag tror nog att ni klarar på 7 veckor, så länge kaninen tycker att det är roligt att hoppa :) Och sen är det väl inte hela världen om det inte går jättebra på första tävlingen heller -ingen förväntar ju sig ett proffs av en nybörjare :p Dock har jag aldrig vågat tävla ännu, men det ska nog ske i sinnom tid (eller vad det heter)

Mitt svar här är väldigt dåligt, men det kommer nog bättre svar av mer erfarna ;)

Ja, jag har alltid tränat över flera år med mina innan jag vågat mig ut på tävlingsbanorna :angel: Men det vore så bra om Zebben blir klar om 7 veckor, så slipper jag bara vänta på utställningen, utan kan ägna mig lite tid åt hoppningen :p

Hihi ^^, Men jag tror det kommer att gå bra, för 7 veckor är ju nästan 2 månader och det är ju ganska länge ;) Och så är ju kaniner ganska lättlärda :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama