Hur lär man ut en känsla?

TeamTanja

Trådstartare
Jag hjälper en 11-årig tjej att utvecklas inom ridning då hon troligtvis är rätt självlärd. Hon har en bra grundsits och är otroligt målinriktad och snabblärd, men jag har lite problem med att få ordning på hennes händer.
Hon verkar ha väldigt svårt att hålla ett lagomt stöd i tygeln och händerna glappar ofta och jag vet inte riktigt hur man förmedlar ett lagomt stöd.
Funderar på att låta tjejen hålla i bettet och jag i tyglarna för att hon ska få känna vad som händer i andra änden.
Vad tror ni? Jag förstår ju att känsla är medfött men den borde ju gå att odla lite också ;)

Sv: Hur lär man ut en känsla?

Det går helt klart att förbättra med träning men det är ju inte gjort på en kafferast precis. Det sättet som du beskriver tror jag är jättebra för att verkligen förstå hur tygeltagen påverkar hästen. Prova och se!

Genom att göra just så som du tänker göra. "Leka häst" alltså. Jättebra. Då får man känna efter med egna kroppen hur olika saker "verkar/tar".

Det funkar utmärkt för att (bara ett par exempel - använder man fantasin finns hur många som helst!):

- (när man är häst) uppleva hur det blir när motverkande hjälper ges samtidigt och vad "hand utan skänkel, skänkel utan hand" innebär.

- (när man är ryttare - du är hästen alltså) vad som händer när man försöker ge "lagom stöd" men inte har något att fånga upp. Du kan vara övertydlig - bli längre och längre för att till sist "falla isär" om inget händer som gör att du (hästen) bjuder framåt.

Ha ha, det låter precis som om du var min lärare! Bara det är jag är närmare 31 än 11. Jag har också en bra grundsits och lär mig otroligt snabbt (är en "omlärare" så det ska gå ganska fort) men händerna är mitt nemesis för att jag la av med ridningen i tonåren. Jag får helt enkelt inte till det och tappar kontakten med bettet titt som tätt. Och när jag väl tänker på att ha kontakt med hästen så kan jag ibland bromsa upp hästen istället för att få den att gå fint och lyssna hjälperna. What to do?

Låt henne hålla i bettet så kanske hon får en aha-upplevelse. Men kom ihåg att hon bara är 11 år gammal. De har inte riktigt motoriken till att vara fulländade stjärnryttare i den åldern. Det kommer att komma senare.

Jag fick höra som liten av min kusin "Tänk dig att du håller en kyckling i vardera handen, du får inte hålla för hårt för då klämmer du ihjäl den, men du får inte hålla för löst; för då rymmer den!"

Sitter man o bromsar så "klämmer man ihjäl kycklingen"
Sitter man med halvlånga tyglar "så rymmer den ju"
Sitter man o rycker "då mår kycklingen inget bra"

Det fick då mig att tänka till :)

Det beror ju lite på varför hon låter tyglarna glappa.

Är det bara av gammal ovana så är det bara att korrigera och korrigera och korrigera tills hon har lärt in en ny vana. Det är viktigt att tala om när hon har rätt tygellängd så att hon vet hur det skall kännas när det är rätt.

Även om man visar med bett i hennes hand så är det inte alltid lätt att veta den rätta känslan innan någon säger till en. Förhoppningsvis får man då "Ah är det så det skall kännas" insikten. Detta går ju dock inte på en gång. Det brukar krävas mååånga påminanden för att bryta en gammal vana.

Är det för att hon tycker att det skall vara på just det sättet så är det en ypperlig idé att visa vad som händer i hästens munn när det glappar. Sen kommer du antagligen att få påpeka det många gånger ändå tills det sitter.

Ibland så är man inte heller riktigt medveten om hur det ser ut när man rider. Det bästa brukar då vara att filma när man rider. Man får då många gånger en helt annan upplevelse av sin ridning och en helt annan förståelse för vad det är som behövs korrigeras och hur man skall gå tillväga för att åstadkomma en förbättring.

Mvh

Tora

Men huruvida man har lång tygel eller inte spelar ingen roll (inte i min värld iaf, rider alltid på mer eller mindre lång tygel). Det är väl hur jämn kontakten är som spelar roll! Och hur krampaktigt man håller i själva tygeln.

Kännsla är svårt att lära ut - och svårt att lära sig om man inte har "den naturliga talangen" för ridning.

Det tog mig och min kompis närmre 2 år att få min medryttare på rätt spår. Hon kände bara inte! Förrens en dag då allt helt plötsligt klickade in 100% rätt, det varade bara en halv kortsida i ridhuset men det var som att polettten helt plötsligt trillade ner! Man såg det på henne, helt plötsligt kände hon vad det var hon ville få ut av hästen och ridningen. Det spelar ingen roll om det är rytmen, längden/kontakten på tyglarna eller vad det nu kan vara, det gäller bara att träna, träna o åter träna.
Min medis kämpar fortfarande, ibland får hon inte till det men andra dagar funkar det under hela ridpasset - men hon vet vad det är hon eftresträvar och känner när det blir rätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama