Hur lär man hunden trava vid sidan?

D

dorisdoris

Som rubrken lyder:
Tips på hur man lär hunden trava vid sidan utan att slå om i galopp (stavas?)?

Sv: Hur lär man hunden trava vid sidan?

vid cyklning antar jag?

Jag har bara saktat in, och sagt traaaava, typ som till hästen vid longering, och det har funkat.

Jag har sagt "trava" och berömt medan hunden har travat. Sedan har hon lärt sig det. :)

Nej... vid "springning" ... När jag skall visa henne på utställning så slår hon bara över till galopp när jag ökar takten, medan jag ser vissa springa utav bara :devil: och hundarna travar brevid med världens steg...

Men att ha traavaa kommando kanske kan fungera där också...?

Alla hundar har ju inte världens steg. Beroende på hur de är konstruerde får de också olika rörelser.
Dock kan du säkert träna hunden att ta ut steget om du inte redan gjort det. Rekommenderar det även på små hundar, min ds har sedan jag börjat cykla med henne lärt sig ta ut steget och på alla utställningar efter det fått "bra rörelser". Något hon aldrig hade innan.

Jag gör en liten korrigering i kopplet och säger nej när någon av mina börjar galoppera. Men som sagt en lärningssak, efter ett tag lär de sig att på utställningar är det bara trav som gäller :)

har du en väldigt liten hund? jag har aldrig haft problem med att dom galopperar, såå snabbt orkar jag liksom inte springa.... :p

men gör en förhållning i kopplet och säg nej, sen säger du TRAVA! med uppmuntrande röst. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka