hur lär man hund vara med på uteritt

Sv: hur lär man hund vara med på uteritt

Mina hundar får börja att vara med mig då jag är i stallet och ute i hagarna för att tex hämta in en häst. Då är de vana vid hästarna och hästarna har vant sig vid hundarna. Sedan har det aldrig varit några problem att ta med dem på ridturer.

Ungefär som jag har gjort, sedan har jag även lärt min lilla hund, att hon ska gå framför mig nä'r jag rider, så jag håller koll på henne, så hon inte råkar hamna under magen eelr vid hovarna på hästen, just för att hon är så liten. Sedan är hon även lärd, att kommer det en bil, sätter hon sig på insidan av hästen, närmast diket, sedan sitter hon still tills bilen har åkt förbi oss.

Jag hade en löpare med de första gångerna, för säkerhets skull, sedan tränade jag kommandon från mig på häst till hund på ridbanan.

Min fick inte vara med bland hästarna i hagen, utan har alltid fått vänta utanför hagen till dess att jag hämtat en häst och sedan vara i närheten av hästen, sålänge jag har kontroll över hästen (vilket jag inte tycker att man har i hagen om där är flera hästar etc.).
Hon lärde sig snabbt vad "akta dig" betyder. Det som är bra med valpar är att de oftast har en väldig respekt för hästarna, vilket man kan dra nytta av.

Jag började sedan så smått att gå ut på promenader med häst och valp och förlängde promenaderna allt som hon växte till sig. Fungerade utmärkt att använda samma kommandon (stanna, sitt, ligg etc.) vid hästpromenader som vid vanliga promenader.

Sedan en dag tog jag mig i kragen, sadlade och hoppade upp. Yda (vovvan) tyckte det var lite svårt att hålla koll på mig där uppifrån och samtidigt följa mina kommandon, men det släppte efter några minuter.
Nu är hon med minst två ggr i veckan när jag rider. Och ett bra tips: Ha en kattpingla i hundhalsbandet så hör hästen alltid var hunden är. Min hund är nästan alltid framför hästen, men ibland skrittar vi om henne när hon ska stanna och kissa eller nosa. "Varsågod" betyder att hon får springa förbi igen och då hör Armani när hon kommer farandes vid sidan om = en trygg häst!

Lycka till, det är verkligen så kul att kunna ha hunden med på ridturerna!

Det där med pingla var ett jättebra tips, det ska jag sätta på min lilla tjej, fall hon skulle hamna bakom eller under hästen så hästen inte ser henne.

Javisst är det kul att ha dem med på uteritt, min lilltjej Matilda, blir superglad när hon vet att vi ska ut och rida, för det betyder ju maaassa spring. Perfekt för hundar som vill ha mycket motion.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
808
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 075
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka