Hur lär man hästen löslongering ?

MonikaH

Trådstartare
Kan någon ge ett litet tips på hur man påbörjar att lära en häst löslongering ? Ja jag vet att man inte kan lära ut så lätt i ord - men ett litet tips på hur man går tillväga i början kanske ?

Jag började med longering i lina men så snart jag tog bort linan så gick "lilla gumman" direkt och betade och sket fullständigt i mig.....

Annars fungerar våra små övningar bra, men här har jag noll idéer :crazy:
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

Hm, som du skrev är det väldigt svårt att lära ut sådär på rak arm.

Löslongering är egentligen inget man lär, det är något man uppnår när man har en såpass bra relaktion med sin häst att den vill springa runt dig trots att den är lös. Och att den är uppmärksam på dig, dina signaler och förstår vad du menar med ditt kroppsspråk, och du förstår vad hästen menar med sitt.

Börja med att studera hästarnas kroppsspråk och signaler till varandra, lös böcker och träna själv. Kommunicera med hästen genom kroppen och upplev hur fantastiskt det är när man kan "prata" utan att använda sig av rep, remmar och annan utrustning. Bara du och hästen liksom.

En rundcorall är jättebra att använda när man löslongerar.

Lycka till!

Hm.. nu vet jag inte vad jag ska skriva mer, någon annan... ?
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

Det är ganska bra, att ha en "särskild plats" för longeringen. Jag hade samma problem första gångerna, jag försökte löslongera min dam. Jag tänkte, hage, perfekt - staket och allt. Så först longering i lina och sen släppte jag. Och givetvis, min häst började också att beta. Men det är ju fullständigt naturligt. Hästen hade först gjort sitt jobb i linan och trodde förstås att den fick sin belöning, när jag släppte henne i hagen där hon brukar få beta.

Det är absolut ingen omöjlighet att löslongera i hagen. Men det är då bra om man ändå har introducerat den någon annanstans, i en liten hägnad del av hagen, eller ännu hellre en hägnad del av en ridbana. Liksom för att förklara vad man har tänkt sig, då är det lättare att få hästen fokuserad på longören.

En longervolt, rundcorall har lämplig storlek mellan 15-20 m i diameter om jag inte missminner mig. Mkt hösnören... :rofl: eller longerlinor... eller kanske smartast, hagband går det åt.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

Håller med.
Jag köpte såna där tjusiga och billiga avspärrningsband av papper på Granngården, som funkar perfekt för tillfälliga arrangemang.
Är det någon som ibland gör en "bana" av band?
Alltså med band både utåt och inåt, så att det blir som en "väg". Tror att de som löshoppar med hästarna använder såna.
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

Men va fiffiga ni är. Såna vita elband kan jag ju ta och göra en rundcorall.
Många tack för era svar :bow:
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

kl

En vän till mig kan löslongera sin häst utan någon rund eller liten inhängnad, utan han kan löslongera i ett stort ridhus/ridbana och få sin häst gå på volt runt honom, minska och öka volten, i alla gångarter i olika tempon. Det tycker jag är häftigt att se, det kallar jag kominication med sin häst.
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

tränar min häst i rundkorall som jag byggt med höga stolpar och med täta mellanrum med elband (utan el givetvis)
om hästen inte vill röra sig beror det nog på ditt kroppspråk
prova att ställa din kropp snett emot hästens bakben så att ditt inner ben är mot hästen bakdel gå närmar och kräv att hästen ska röra sig framåt. håll sedan dig snett ställd mot hästens bakdel så länge du vill att den ska röra sig, du måste alltså följa med i mitten. om du sedan ska vända eller stanna hästen går du bara mer mot huvudet min häst stanna när jag står med kroppen mitt emot magen på henne. villa jag vända varv "stänger" jag vägen framför henne med hjälp av att rikta kroppen snett framför henne och hänga ut en longer pisk eller liknande, den fungerar endast som en förlängd arm prova får du se så har jag lärt mig och det fugerar lungt och fint
 
Sv: Hur lär man hästen löslongering ?

Kan någon ge ett litet tips på hur man påbörjar att lära en häst löslongering ? Ja jag vet att man inte kan lära ut så lätt i ord - men ett litet tips på hur man går tillväga i början kanske ?

Jag började med longering i lina men så snart jag tog bort linan så gick "lilla gumman" direkt och betade och sket fullständigt i mig.....

Annars fungerar våra små övningar bra, men här har jag noll idéer :crazy:

Jag spärrade av min ridbana (som är full av gräs) och försökte löslongera min tvååriga welsh och hon började beta, men jag markerade "gå fram!" och hon gjorde det, men vi har ju ett relativt bra språk känns det som så hon förstod ju men la öronen bakåt och ogillade det! Men hon gjorde det. Sen när hon kom på att hon fick skutta och galoppera då var det andra grejer och då var det helt plötsligt skoj! Dock vågade hon inte visa matte att hon tyckte det när det var dags att gå hem, var typ den här "Det var på tiden!"
Visst stannade hon och betae några ggr men det var ju bara att mana på och ge eftergift när hon rörde på sig.
Innan man ger sig på löslongering är det nog bra att skaffa sej en bra kommunikation mellan sig själv och hästen, jag inser nu att jag kanske skulle väntat någon månad så kanske hon inte skulle stannat och betat men vem vet. Sen kanske det är smart att ha med sig ett spö för att förlänga armen, kom jag på när jag stod där, hade varit betydligt lättare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp