Hur lär man hästen galoppera?

Sv: Hur lär man hästen galoppera?

Jag lär först in kommando vid longering, gaaaaaalopp är kommandot och sen ger jag samma komamndo när jag är uppe på hästen och lägger till en galoppskänkel. Bara hästen vet vad det betyder så har det aldrig varit några problem.

Till slut kan man ta bort röstkommandot och bara ge galoppskänkel, har hästen kopplat skänkelläget till galoppen då så var det inte svårare än så :) Har funkat på mina unghästar!

Så gör jag med. Jag har dessutom ridit stot med fölungarna som handhästar (i grimma och grimskaft, lösa där det är säkert). Då har jag gett röstkommando före alla förändringar, så när jag börjar med longeringen är de redan bekanta med röstkommandona - de har hört dem, sett vad mamma gör och själva härmat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har varit ute för att ha ordentligt med plats. Sedan har jag låtit en annan häst galoppera före lite lugnt ett par ggr, och låtit hästen falla i galopp samtigit som jag ger galopphjälper. Sedan har jag upprepat när jag ridit före eller varit ute i skogen själv, har gått bra hittills. Har använt samma rösthjälp som vid longering.

Jag lärde mig rida på min häst samtidigt som jag lärde henne galoppera. Du borde nog lyssna på alla andra o inte mig men jag vill göra min röst hörd!:D Jag kunde ju inte longera och hästen kunde skritta och trava. Helt outbildad häst och helt outbildad ryttare. Jag var 9 och hon var 4-5. Jag red ut och red fort i en backe, Hon galoppera och jag gjorde galopp skenkel. Sedan gjorde jag lika dant på ridbanan. Tillslut koppla hon. Kanske inte låter så smart och du ska nog inte göra så, men hon fattar alltid rätt galopp och av alla rid tränare jag haft får jag beröm för hennes fina galopp. Jag har lärt henne allt hon kan skälv och hon kan massor. Jag har lärt henne galopp ombyte, skenkälvikning, (stavning:grin: )fram o bakdels vändning, öppna och sluta m.m Samtidigt lärde jag mig det. Hon går på tygel jätte fint och jag ska börja tävla snart :D Vi lärde oss hoppa tillsammans med. Vi hoppar 1,40 :rofl: säg vad du vill om våran "inlärnings metod" men det funka riktigt bra ju.:banana::D:)

Min häst vart helt omusklad och varit konvalecent ett tag när vi började inridningen. Hon är en haflinger så det spelar nog lite roll med. När vi kom till galoppunkten så började vi med att hänga på andra i skogen samtidigt som hon föll i galopp så gjorde jag galoppskänkel. Sen i paddocken fick jag ett bra tips att hästen inte ska springa in i galoppen (som hon gjorde de första gångerna) utan fatta galopp dvs jag tog ner henne i en hyffsad trav, satte mig djupt, smackade på och tryckte på med galoppskänkel. Då fattade hon galopp. Ska väl tillägga att jag inte pratar om en perfekt fattning här utan en snabb ökning å sen galopp *hihi* Detta musklar ju mer än att de springer in i galoppen mer. Idag är hon musklad, bär sig i galoppen samt svarar för galoppskänkel i båda varv så nåt gjjorde jag nog rätt :D

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Lightzone
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Emiro
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama