Hur lär man hästen att stå still?

P

Pacific ocean

Hej!

Precis som rubriken lyder undrar jag hur man lär sin häst att stå still (?).
Jag har ett hingstföl född den 12e Maj i år (han är med andra ord ungefär
6 månader gammal) som inte riktigt har lust med det nämligen, utan han går
hemskt gärna omkring i cirklar istället. Jag tar gärna emot lite tips om hur man
går tillväga på bästa sätt :)

Tack i förhand!

Sv: Hur lär man hästen att stå still?

det är nog inte så lätt med ett föl då dem har mkt energi... men jag hade bara "puttat" tillbaka honom där jag ställt honom från början varja gång han flyttar på sig. men man ska nog inte stå för länge å "bråka", då blir han bara otålig. när han står till en stund när du sagt till honom så låt honom gå ut i hagen eller i boxen eller var du nu ska med honom efter du gjort det du ska.

men ge dig inte, det är bara att ställa tillbaka honom tills han fattar, men som sagt det tar nog tid, men ge inte upp :)

När ska han stå still? I stallgången när du ryktar eller vad menar du?

Mitt stoföl står stilla när jag kelar med henne, så det gör jag exempelvis om hovslagaren är här. Jag tycker inte man ska tvinga dem att stå stilla när de är så unga, utan uppmuntra dem istället, genom kel och beröm.

När jag ryktar mitt föl i boxen så får hon gå en runda i boxen om hon känner för det, men för det mesta står hon bara stilla o njuter.

Låt först och främst bli att träna på att stå still när han är pigg/full av energi!
Nu ska man väl kanske inte göra allt för mycket med en häst som bara är ett halvår men gör någonting med honom så att han blir trött, antingen psykiskt eller fysiskt, och träna på att stå still när han inte vill någonting hellre. :)

Mina binder jag upp i stallgången (de är de naturligvis vana vid att vara bundna i ett grimskaft först) så får de bråka lite, sen märker de att de är fast o då står de stilla sen.

Är det när man leder så puttar jag tillbaka dom där de var, precis som Nela88.

I början så gör jag väldigt korta halter som jag sedan gör längre o längre, så slipper man bråket och kan istället ge lite beröm.

Sen är han ju bara ett halvår så då kan man inte ställa för stora krav. Givetvis ska han inte växa upp och bli odräglig, men det som bara är "valpighet" växer han ifrån.

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 221
Senast: Valle
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: Elo
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: mily
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka