Hur lär man en häst att " mäta avstånd"?

L

limewire

Hur lär man en häst att \" mäta avstånd\"?

Genom fånig fråga,men..
ja, hur gör man det? det har jag funderat på ett tag.. :confused:

Re: Hur lär man en häst att \" mäta avstånd\"?

Det är innte hästens som skall göra det utan ryttaren.
Men hästarna lär sig på rutin att hjälpa ryttaren under förutsetning att hästen har haft en utbildare som skolat hästen på ett bra sett, men jag tror oxå att hästar som har vuxit upp ute i naturen har lättare för detta, min tiori.

hästar kan inet lära sig det (bara vara mer elel rmindre bra på det/kloka) en av många nledningar är hästen inet ser rakt framifrån.

Jo men titta på en unghäst och en erfaren häst. En erfaren häst har mkt bättre avstånds bedömning än en ung.

Med erfarnhet så lär sig hästar att se avstånd och hjälpa ryttaren att komma rätt.
Jag hade den turen när jag red ponny. Jag bara styrde och "gasade", mot hindret så ändrade ponnyn tempot för att komma rätt på hindret, ja om jag inte nu satte honom rätt.
Jag kommer tydligt ihåg en tävling. Jag red mot en tre kombination med räcke, oxer, oxer. Många hade problem. Jag ville komma igenom så jag "bankade" på, men min ponny hade andra planer, han bromsade in och bryde sig inte om att jag drev på. Och så hoppade han perfekt igenom kombinationen utan några svårigheter alls :o.
Om han had elyssnat på mig så hade det nog inte gått så bra :angel:.

På hästar är det lite svårare, en häst har större galoppspårng och inte lika lätt att själv sammla ihop sig för att komma rätt och kräver mkt mer hjälp av ryttaren. Men en hinderklok häst ställer upp för sin ryttare i fall det inte stämmer, och trycker ihop sina sista galoppsprång.

Så visst hästar kan lära sig, men det kommer genom rutin och rätt skolning på hästen.

Men frågan var ju hur man LÄR en häst att själv komma rätt på hindren.

om du sätter upp en nybörjare på For pleasure tex och ber denne hoppa en runda på säg 120 så skulle den hästen knappast själv kunna bedömma avstånden hur rutinerad och stabil den än är....

Jodu det tror jag att han skulle kunna!

Ja menar så beroende av ryttaren behöver hästen inte vara. Om den där nybörjaren bara sätter lite galopp i hästen och styr på hindret tror jag hästen fixar det själv.

Hur skulle det annars se ut när vi löshoppar våra hästar? De borde väl krascha mitt i hindren om de inte kan bedömma avstånd? :crazy:
Och som någon tidigare sa, en häst som är mer erfaren har lättare att bedömma avstånd.

Till exempel om du rider en häst som har tävlat regelbundet 130, då är det ganska lätt att hoppa den på lite lägre höjd, typ 110, ofta kommer man nästan alltid bra på hindret utan att behöva fixa o trixa.

Rider du på en unghäst som knappt har hoppat så kan den antingen komma för nära hindret och riva med frambenen eller så kanske den hoppar av alldeles för tidigt och överhoppar sig..

Det är bara vad jag tror och tycker :)....efter vad jag själv har ridit för hästar i olika åldrar och utbildningsnivåer..

Man lar en hast att bedomma avstandet genom att inte ratta till sin unghast. Ha hasten pa en stadig tygel, lagg pa benen men sitt bara dar.
Hasten far stod fran dej som ryttare, men maste skota det mesta av arbetet sjalv. Det tar inte speciellt lang tid for en hast att fatta att det ar den som maste arbeta under hoppningen.
Jag brukar alltid saga att om du inte ser avstandet, vilket ibland hander oss alla, sa vanta tills hindret kommer till dej. Hasten klarar mycket val av att bedoma hinderavstand.
Men lite traning kommer din hast att forsta hur det fungerar.

Sedan beror det ju helt pa hur forsiktig hasten ar, for vissa hastar bryr sej inte om de river eller inte...och da kanske det inte ar sa enkelt som att lata hasten bedoma avstandet.

hästar kan inet lära sig det (bara vara mer elel rmindre bra på det/kloka) en av många nledningar är hästen inet ser rakt framifrån.

Varför skulle hästen inte se rakt fram? Tvärtom har den ju ett område där den ser med båda ögonen och alltså kan ta stereoseende till hjälp för avståndsbedömning.

En liten bit framför pannan däremot har den ett blint område, men när den är så nära ett hinder är det för sent för avståndsbedömning...

PS Min kompis hade en häst som var suverän på avståndsbedömning. Han trampade om minst 3 språng före hindret så han i princip alltid fick de sista stegen "bra". Det var inte något han gjorde från början utan efter ett par års hoppträning. Det tog ett tag innan han fått kompisen fullt intränad på tekniken så hon inte störde honom :angel:

Men frågan var fortfarande "hur man lär en häst att mäta avstånd" och den som påstår att det går har mycket kvar att lära!

man kan inte "lära" hästen att lära sig att koomma exakt rätt på hindrena, men man kan hjälpa dem genom att lägga ut en markbom innan hindret och sen rullar man in den precis framför hindret när den har kommit på hur den ska göra.. om detta inge går så himla bra så får man ta hjälp ut av en galoppbom innan hindret..

Men frågan var fortfarande "hur man lär en häst att mäta avstånd" och den som påstår att det går har mycket kvar att lära!

Genom att sätta en bra galopp i hästen o inte trixa för mkt med den från början är jag övertygad om att man kan få hästen att utveckla sin egen taxeringsförmåga.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 136
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar