Hur lär jag mig att utbilda unghästar?

U

Ullox

Hej! Jag är 20 år och ridit sedan jag var 7. Men det var först för ett år sedan jag började med westernridning då jag åkte på kurs på Jultorps ranch och blev frälst! Så nu är det western som gäller för hela slanten.

Men jag har också en dröm om att kunna utbilda och rida in unghästar, och då på westernvis. Därför undrar jag nu om någon har något förslag på hur jag ska göra? Finns det någon utbildning med inriktning på western och unghästhantering? Eller bör jag söka mig till privatpersoner och försöka få jobb/praktik? Alla ni som själva rider in era hästar, hur har ni lärt er hur man gör?

Jag tror att vissa skaffar en unghäst och så får det bli lite som det blir. Men jag vill veta att jag kan hantera en unghäst innan jag skaffar en.

Tacksam för svar! :)

Sv: Hur lär jag mig att utbilda unghästar?

Finns nog inga utbildningar (eller?) utan du får leta kunskap hos personer som redan har den :) Att söka praktik hos nån är ett kanonbra sätt! Hitta en tränare du gillar och fråga. Vanligtvis får man ju kunskap utbytt mot att mocka skit ;)

Jag har då aldrig hört talas om att det finns utbildningar. Men jag tror att du gör ett klokt val, om du söker dig till de som redan kan, praktik låter ju perfekt!

Ingen hästmänniska är fullbordad, det finns alltid mer man kan lära sig!
Läs allt du kommer över och lär dig teoretiska saker först, pröva sen själv, så kommer du snart komma under fund med det mesta!

Jag får själv "ahaaa-upplevelser" ibland,
Jag läser och läser, prövar mig fram, försöker läsa på om allt man kan tänka sig, det står stilla ett tag, man förstår inte riktigt, sen kommer det, alla bitar faller på plats, man börjar förstå, det faller sig så naturligt.
"- ahaaa, men ååh, det var ju inte så svårt."

Det gäller bara att verkligen försöka snappa upp allt man hör, ser eller läser, prova på att göra saker i praktiken, så faller sig allt naturligt!

Det finns inget som säger "såhär rider man in en unghäst", utan det är så induviduellt, och det är just det "hästögat" som man måste utveckla, vilket man gör genom både att observera och lära sig att förstå hästen och dess beteénde och läran om hästen.

tillslut kommer det naturligt och du får ursäkta om detta låter luddigt, jag är lite trött.. ;P haha

/ Beccahedberg.

Hej och GRATTIS! att du har hittat westernridningen..

Kolla på wras hemsida www.wras.se
Det är branch organisationen för westernklubbarna i sverige.
Där kan du klicka dig fram till ditt distrikt och se var din närmasta klubb borde ligga.
Ta kontakt med dom och kolla om det kanske finns någon kurs inplanerad som du kan vara med på.

Lycka till

Tror du ärligt att en lokal Wras klubb anordnar kurser i hur man blir unghästutbildare ?? ...dem har mestadels CLINICS med förhoppningsvis inbjudna seriösa duktiga tränare som kan westernridningen.

Har du möjlighet att flytta och bo / arbeta hos en Western tränare ? Är det bästa sättet för att snabbare lära sig sporten , kan du ev flytta och jobba utomlands ? :laugh:

Tror du ärligt att en lokal Wras klubb anordnar kurser i hur man blir unghästutbildare ?? ...dem har mestadels CLINICS med förhoppningsvis inbjudna seriösa duktiga tränare som kan westernridningen.

"Rom byggdes inte på en dag" brukar man säga.
Nej det tror jag inte dom gör. Men man kan få ett bra kontaktnät via klubben och clinics. Man får chans att bolla tankar ideér och byta erfarenheter.
Har man tur så kanske det finns nån som känner nån!

Som du skriver ovan är ju det ABSOLUT bästa att ta sig över atlanten och jobba där. De har ett fantastiskt utbud utav tränare där, helt i särklass från good ol' sweden.

Men är man så pass ung så har man ju ingen bråska, bara att rida rida rida och rida och suga in så mycket kunskap så man spricker.

Erfarenhet är ju trotts allt också viktigt i allt som har med hästar att göra!
Och jag kan inte mer än att bara önska lycka på vägen!!

Jag sökte mig till ett westernridnings ställe i spanien som tränade enligt NH metoder, och fick lära mig massor om hur man får en unghäst att bli en westernridningshäst som vill samarbeta! Väldigt enkelt att förstå, för både hästen och människan.

Började att arbeta i rundkorall med hästen lös, lärde den röstkommandon för trav, galopp och stopp. När det fungerar från marken kan man använda samma röstkommandon från ryggen och lägga till hjälper så att hästen kopplar ihop dessa. Att ha den att backa några steg varje gång man har den att stanna från t.ex. galopp lär den grunderna i reining och den kommer att stanna snabbare och snabbare för varje gång, för att stoppkommandot betyder vila!

På det sättet har jag tränat hästar, äldre som blivit omskolade westernhästar och en unghäst. Fungerat utmärkt! :) Men då är det ju sen hur toppskolade hästar man vill ha, då får man ju finjustera... :)

Jag rider in min häst på samma sätt som jag ridit in andra hästar, dvs jag gör ingen skillnad i grundutbildningen på en "klassisk" och en westernhäst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 524
Senast: tara
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
2 038
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Nu är det så här, jag har sökt en massa olika utbildningar nu till hösten och fick för nån vecka sen reda på att jag tagit mig in på...
2
Svar
21
· Visningar
3 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat