Hur lär jag honom att buga?

G

Goodman

Hur gör man för att lära sin häst att buga vid kommando? :confused:
hade varit kul att lära honom! :D

Sv: Hur lär jag honom att buga?

Detta sättet gjorde jag, och det funkade för mig...
Börja med att ha en morot och locka lite med den mellan frambenen. Samtidigt som du gör det så kan du göra ifrån dig ett ljud, tex klappa händerna(försiktigt). När hästen har böjt ner huvudet så tar den moroten. Hästen ser inte när den har huvudet där nere, så ha inte för små godisar (då kanske dina fingrar kommer med in i munnen).
Efter att du har gjort det några gånger så brukar hästarna självmant ta fram ett framben så att det ser lite mer graciöst ut. Om du fortsätter att göra ifrån samma ljud hela tiden och ger belöning varje gång hästen tänker rätt, så lär sig i alla fall hästarna som jag har försökt med att buga genom att bara göra det ljudet.
Men det är kanske olika från häst till häst...

okej men om jag sedan vill göa det från ryggen kan man då typ säga "buga" till honom när man tränar så bugar han om jag säger det från ryggen? eller om jag lär honom att en viss beröring med handen betyder att jag vill han ska buga, typ lägga handen bakom sadlen? :confused:

okej men om jag sedan vill göa det från ryggen kan man då typ säga "buga" till honom när man tränar så bugar han om jag säger det från ryggen? eller om jag lär honom att en viss beröring med handen betyder att jag vill han ska buga, typ lägga handen bakom sadlen? :confused:

Vill du att hästen ska buga när du rider? Är din häst så vältränad att den orkar det? För deta behövs en mkt välmusklad (rätt musklad) häst med god kroppskontroll, annars är det inte så bra att kräva detta av hästen.

När vi ändå pratar bugningar här, så kan jag behöva lite hjälp. jag vet att det bästa är att vända sig till en tränare, men sådana är ganska fridlysta här tyvärr..

Så här ligger det till: Hästen håller på att lära sig buga, han förstår vad jag begär av honom. Han går ner smidigt och lätt, men bara om jag håller min fot som stöd för hans ben. Om jag inte fångar upp benet åt honom innan han går ner, ja då går han helt enkelt inte ner. Han ställer sig med tåspetsen i marken och böjer lite på nacken, men inte så mycket att det är början till bugning. Knackar jag lite till börjar han "flaxa" med benet. Inga stora rörelser, ska tillägga att det är en bekväm häst vi har att göra med. Väldigt bekväm. Det är svårt att höja kraven på honom, just för han är så bekväm.
Jag ger honom ingen godisbelöning om han inte stannar nere så länge som jag vill, och han får inte godis speciellt ofta heller när jag tänker efter. Ofta kliar jag honom i pannan, ibland använder godis som en liten extra morot.

Oj, blev långt och sluddrigt :crazy: men om någon orkar läsa...?

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Älska är kanske för mycket men åtminstone tycka om sig själv? Hur gör man? Hur lär man sig?
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 157
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar