Hur långt vågar man gå??

Shark

Trådstartare
Ja, jag har noll koll på det här, har en schäferhane på 7 månader. och jag vet ju att man inte ska motionera för mkt med dom när dom växer, så hur långt anser ni att det är lagom att gå? Har bara haft shelties innan och dom har ju inte riktigt problem med växt och förslitningar på samma sätt.

Sv: Hur långt vågar man gå??

Jag tycker att så länge det handlar om att gå blir det nog svårt att slita ut den. Du kanske inte behöver köra fyspass i grustag än, men får den problem med benen av en skogspromenad är det nog nåt som är rejält med vajsing.

Min lilla (1,5år) Har var med på 5km prommisar sen hom var fem månader (större delen lös)!
Hon är friröntgad nu:)
Tror som Gabbi att det är ganska svårt att slita ut dem med vanliga prommenader om dom inte tokdrar då, dvs.:crazy:

Vad skönt att höra. Jag gillar att gå långt men har inte vågat gå mer än 4-5 km om dagen med honom. Nä det är klart att tex agility/rejäl träning sliter mer än bara promenader. Men är så rädd att slita ut honom, speciellt om det visar sig att han har problem med höfterna sedan.

*kl*
Jag som inte är så påläst på större raser som har problem med höfterna undrar om det verkligen är så att man kan påverka höfterna på en hund så mycket att den får problem. Är det inte ärftligt? Hur pass mycket är yttre påverkan?

Vad jag vet så om hunden har fel på höfterna förvärras detta av aktiviteter som sliter. Har man en hund med konstaterat C på höfter så måste man ju vara lite försiktig för att hunden ska slippa ha ont så länge som möjligt. Jag tror dock inte att det går att ge en hund HD genom slitning?? Men man sliter ju säkert på höfter och annat om man tex hoppar 50 höga hinder om dagen.
Nu menade ja ju inte begränsad motion enbart för höfterna utan han växer ju, då är det ju inte bra att anstränga kroppen för mkt.

Ah, på det viset har jag inte tänkt förut.
Så om man redan visste när de var små att höfterna var okej skulle man kunna aktivera den som jag gör med mina dvärgschnauzer valpar?

Nja, jag skulle nog ändå vara rätt försiktig med storvuxna raser då dom växer mkt långsammare. Och hård träning när man växer tror jag inte är så bra. Men om man tänker till HD så skulle det ju självklart gå att aktivera/träna en 7 månaders frisk valp mer än vad jag hade gjort med en med C eller D på höfterna.

Sen får man ju ställa sig frågan också, vilket som är det bästa livet för en hund. Normal aktivering med skutt och lek så länge hunden håller, eller livslång försiktighet för att den kan få men av dåliga höfter.

ja nu menar ju inte jag att man ska koppla hunden för gott bara för att den ska få leva så länge som mljligt. Utan tänka på att man kanske inte ska träna agility med just den hunden. Eller man kanske inte behöver dra släde eller vagn. Men självklart måste ju hunden få vara lös och busa och röra på sig.

Jag menade inte specifikt dig just nu. Utan en fundering i allmänhet mest. För dig är "att dra släde"en extrem uppgift, men det finns andra som tycker att promenera kuperat är avancerat, eller gå två steg i en trappa.

Första inlägget från dig handlade om promenader, så då var det den frågeställningen jag spann vidare på.

HD påverkas av både arvsanlag och yttre faktorer.

Det är dock knappast någon fara att promenera. Gå på du, det mår både du och hunden bra av! :)

*kl*
Jag som inte är så påläst på större raser som har problem med höfterna undrar om det verkligen är så att man kan påverka höfterna på en hund så mycket att den får problem. Är det inte ärftligt? Hur pass mycket är yttre påverkan?

Man kan se på det från olika håll.

1. Det är ärftligt och som nämnes ovan kan det vara ansträngande för valpen om den har dåliga höfter från början samt att det kan förvärras.

2. En hunds skelett sitter inte samman när de är så små utan hålls upp av muskler, de är helt enkelt "mjuka" överallt och överasntränger man deras kroppar då, kan det få konsekvenser.

3. Vid fysisk träning av en valp kan samma sak ske, att den landar fel vid bus eller hopp från bil samt vid gång i trappor.

Ett "slag" mot en valps kropp är tio ggr värre än mot en vuxens hund, ungefär som att bebisar är känsligare och mjukare i kroppen och lättare bryter ben.

Svar till TS
En vanlig promenad där valpen kan visa när den är trött är inga problem, så länge man vilar då och då. En valp vet inte om när den är överasträngd och då kan det vara extra viktigt att vila ofta så den inte utsätts för överstimulans. Men det är ju bara mysigt att stanna upp emellanåt, kan dela på en frukt eller nåt. :idea:

Likväl lek är okej så länge man inte leker för hårt, dvs. låter valpen hoppa upp och ner från höga höjder, göra tvära vändningar som det kan bli i bland när man kastar pinne osv.

Själv gick jag vilse med min tik när hon var pytteliten så det vart en lång prommis där, visserligen med mycket vilande och bärande, men ändå. Min hane slog i höften som attan när han tvärade runt ett släp och slog i delen som kopplas till bilen. Men båda är friröntgade och mår bra.
Dock rekomenderar jag ändå att ta det lite lungt, då man inte vill klandra sig själv i fall nåt skulle hända. Men å andra sidan är de ju valpar och ska få busa, och olyckor händer, så är man bara lite vaksam så är det helt okej att promenera långt och leka.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur