Sv: Hur långt vågar man gå??
*kl*
Jag som inte är så påläst på större raser som har problem med höfterna undrar om det verkligen är så att man kan påverka höfterna på en hund så mycket att den får problem. Är det inte ärftligt? Hur pass mycket är yttre påverkan?
Man kan se på det från olika håll.
1. Det är ärftligt och som nämnes ovan kan det vara ansträngande för valpen om den har dåliga höfter från början samt att det kan förvärras.
2. En hunds skelett sitter inte samman när de är så små utan hålls upp av muskler, de är helt enkelt "mjuka" överallt och överasntränger man deras kroppar då, kan det få konsekvenser.
3. Vid fysisk träning av en valp kan samma sak ske, att den landar fel vid bus eller hopp från bil samt vid gång i trappor.
Ett "slag" mot en valps kropp är tio ggr värre än mot en vuxens hund, ungefär som att bebisar är känsligare och mjukare i kroppen och lättare bryter ben.
Svar till TS
En vanlig promenad där valpen kan visa när den är trött är inga problem, så länge man vilar då och då. En valp vet inte om när den är överasträngd och då kan det vara extra viktigt att vila ofta så den inte utsätts för överstimulans. Men det är ju bara mysigt att stanna upp emellanåt, kan dela på en frukt eller nåt.
Likväl lek är okej så länge man inte leker för hårt, dvs. låter valpen hoppa upp och ner från höga höjder, göra tvära vändningar som det kan bli i bland när man kastar pinne osv.
Själv gick jag vilse med min tik när hon var pytteliten så det vart en lång prommis där, visserligen med mycket vilande och bärande, men ändå. Min hane slog i höften som attan när han tvärade runt ett släp och slog i delen som kopplas till bilen. Men båda är friröntgade och mår bra.
Dock rekomenderar jag ändå att ta det lite lungt, då man inte vill klandra sig själv i fall nåt skulle hända. Men å andra sidan är de ju valpar och ska få busa, och olyckor händer, så är man bara lite vaksam så är det helt okej att promenera långt och leka.