C
cafu
Hur långt tycker ni att det max får vara till ett ridhus om man ska kunna rida dit och hem för en lektion med sin häst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
cafu skrev:Jo, det är klart att det beror på kondition och så. Jag tänkte mig en häst i kondition för skogsridning och enklare träning, alltså fritidsridning med en eller flera vilodagar i veckan.
Hur lång tid ska man räkna med att det tar att skritta 30 min??? (ja, det var länge sedan jag red! )
the_connemara skrev:Räkna 10 min per km. Jag tycker 20 min skritt är ok, längre skritt tycker jag bröjar bli tråkigt och jag vill nog inte sitta på hästens rygg o skritta mer än 30 min (skrittrundor är en annan sak, nu menar jag när man tränar, då leder jag hellre hem iaf om det är så långt).
Men kan du trava/galoppera så kan du ju lätt rida mkt längre, beroende på kondis klart. Men då kan du ju ha hästen uppvärmd o lösgjord tils du komemr fram så behöver du bara rida kanska 10-20 min effektivt och sedan rida hem o trava av o så på väg hem.
cafu skrev:Så om man antar att man har en häst i bra kondition som man kan värma upp på vägen till träningen, hur långt avstånd skulle man max kunna ha till ridhuset då?
cafu skrev:Jo, det är klart att det beror på kondition och så. Jag tänkte mig en häst i kondition för skogsridning och enklare träning, alltså fritidsridning med en eller flera vilodagar i veckan.
Hur lång tid ska man räkna med att det tar att skritta 30 min??? (ja, det var länge sedan jag red! )