Hur långt OK till ridhus?

C

cafu

Hur långt tycker ni att det max får vara till ett ridhus om man ska kunna rida dit och hem för en lektion med sin häst?

Sv: Hur långt OK till ridhus?

Nja det beror lite på... 15 min kanske... (om man ska träna regelbundet)
Annards kan ju typ 30 min va okej...
Då snackar vi i skritt...

Max en halvtimmes skritt väg.

Innan hade jag 40 min skritt till ett ridhus. Men det var inte ofta jag orkade ta dit. Då var det asfalt större delen och ingen möjlighet tt rida fortare. Men om det är bra ridvägar så man inte behöver skritta hela vägen hade det varit ok med det avståndet.

Det är ju lite svårt att säga utan att veta kondition på hästen och sånt.
När min ena häst var i bra kondition red vi ca 45 minuter till ridhuset tränade där mellan 30-60 minuter, kanske red en sväng i skogen där med mina kompisar som har hästar där och sen red vi 30 minuter hem. Av någon underlig anledning tar det alltid kortare tid hem:D

Om jag skulle rida den turen med min häst nu så skulle han antagligen dö på kuppen;) Men när han är i bra kondis så klarar han det lungt en gång i veckan i alla fall.

Så mitt svar är att det beror på kondition, muskler och sånt:)

Jo, det är klart att det beror på kondition och så. Jag tänkte mig en häst i kondition för skogsridning och enklare träning, alltså fritidsridning med en eller flera vilodagar i veckan.

Hur lång tid ska man räkna med att det tar att skritta 30 min???:confused: (ja, det var länge sedan jag red!:angel: )

Jag menar förstås: hur långt kommer man på 30 min
:rofl:

cafu skrev:
Jo, det är klart att det beror på kondition och så. Jag tänkte mig en häst i kondition för skogsridning och enklare träning, alltså fritidsridning med en eller flera vilodagar i veckan.

Hur lång tid ska man räkna med att det tar att skritta 30 min???:confused: (ja, det var länge sedan jag red!:angel: )

Räkna 10 min per km. Jag tycker 20 min skritt är ok, längre skritt tycker jag bröjar bli tråkigt :o och jag vill nog inte sitta på hästens rygg o skritta mer än 30 min (skrittrundor är en annan sak, nu menar jag när man tränar, då leder jag hellre hem iaf om det är så långt).

Men kan du trava/galoppera så kan du ju lätt rida mkt längre, beroende på kondis klart. Men då kan du ju ha hästen uppvärmd o lösgjord tils du komemr fram så behöver du bara rida kanska 10-20 min effektivt och sedan rida hem o trava av o så på väg hem.

Vi har ridhuset så nära så vi behöver inte fundera på det.

Men närmaste paddock/ridbana är nog ca 3 km bort och det är mest asfaltsväg. Dit skulle jag inte rida faktiskt, utan ta transporten.

Så om man antar att man har en häst i bra kondition som man kan värma upp på vägen till träningen, hur långt avstånd skulle man max kunna ha till ridhuset då?

the_connemara skrev:
Räkna 10 min per km. Jag tycker 20 min skritt är ok, längre skritt tycker jag bröjar bli tråkigt :o och jag vill nog inte sitta på hästens rygg o skritta mer än 30 min (skrittrundor är en annan sak, nu menar jag när man tränar, då leder jag hellre hem iaf om det är så långt).

Men kan du trava/galoppera så kan du ju lätt rida mkt längre, beroende på kondis klart. Men då kan du ju ha hästen uppvärmd o lösgjord tils du komemr fram så behöver du bara rida kanska 10-20 min effektivt och sedan rida hem o trava av o så på väg hem.

cafu skrev:
Så om man antar att man har en häst i bra kondition som man kan värma upp på vägen till träningen, hur långt avstånd skulle man max kunna ha till ridhuset då?

När min häst var i toppform för några år sedan red vi 9 km en väg till ridhuset (småvägar, asfalt skulle jag inte gjort det på). En liten paus då vi kom dit, sedan en timme lektion och sedan hem igen! Gick bra!

Puh!
Jag trodde jag var en enda som hade gjort på det viset så jag vågade inte svara först.
Jag gjorde precis som du med en av mina hästar (för 15 år sedan) hon var vältränad som få så det gick jättebra!

Men det var ju tidskrävande så jag skulle tycka 30 min skritt var ok nu för tiden inte mer.

// M

MINST 15 minuter! När jag rider lektion varannan vecka går jag med honom dit och efter lektion, blir han svettig vill jag inte rida omkring i ridhuset så jag vill ha en bit till ridhuset

vi har 20-25 minuters uppsutten skritt och ca 35 minuters promenad vid hand, bra med motion, klagar inte

ju längre avskrittning efter hårdare pass desto bättre för slaggprodukterna

Senast ändrad:

cafu skrev:

Okej, men prova att rida till ridhuset och rid där uppe lite utan att ha lektion och se om hästen orkar? Det är ju lite jobbigt om man kommer på under lektionen att hästen nog inte orkar:p

Jag hade 45 min skrittväg till ridhuset och 35 min hem ;) när jag hade min foderhäst och jag tränade en gång i veckan. Det var liksom enda chansen för mig att ta mig dit. Halva vägen var en hyfsat trafikerad 90-väg och halva vägen var cykelbana. Jag minns att jag var rätt mör i kroppen när jag hoppade av efter nästan tre timmar på hästryggen.

hehe förr i tiden då amn var lite halvgalen så red vi i ca 1 timme till ett ridhus(lite trav inräknat)
Sen red vi 1 timme i ridhuset sen 1 timme hem:smirk:
Det kallar jag träning=) tränade dock typ en gång i månaden bara.
Men jag kan tänka mig att rida 40 minuter till ett ridhus(bara skritt) då är hästen verkligen uppvärmd och klar till träningen=)

Der jeg hadde hesten tidligere, var det ridehus på gården. Nå har vi flyttet litt lenger unna, så det er ca 25 min. å skritte til samme ridehus. Det synes jeg er akkurat nok. I starten ville ikke hesten min gå over gangbroen av stålplater, så da måtte vi gå rundt. Det tok 40 min, så det ble litt for lenge - spesielt når jeg visste at det fantes en kortere vei...

jag har ca 15 min skrittväg till ridhuset, tycker det är ganska lagom.

Jag har dryga tre kilometer till stallet där jag rider lektion (även närmaste ridbanan). Ca 3/4 av vägen är grusväg, och med blandat skritt och trav på vägen dit tar det ca 30 min. På hemvägen brukar jag trava av och skritta i ca 1,5 km och sedan hoppa aV och leda resten av vägen. Jag rider lektion ca 2 ggr/månad mars-oktober (eller så länge uteridbanan är användbar, det är spånunderlag). Men längre än 3 km skulle jag vara tveksam att rida till ridbana, det tar ju framförallt TID!

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka