Hur långt OK till ridhus?

Sv: Hur långt OK till ridhus?

exakt så gjorde jag när min ponny var i trim.
Red skogsväg 9 km tillrishuset .. både skritta trava o galoppera. kunde ta allt från 45-70 minuter.
sen red jag lektion o senskrittade ja hem. eller ofta fick hon galoppera en sväng..eftersom hon älskade o springa uppför en lång backe.

Jag tycker att det beror mycket på vilken slags träning man ska träna när man väl kommer till ridhuset! Vanligt dressyrarbete i skritt fungerar ju alltid ändå, oberoende av väder och underlag egentligen. Ju jobbigare pass - desto kortare väg hem (men minst 15-20 min för upp- och nedvärmning i vilket fall). Att rida en timme dit i skritt, trav och kanske galopp, köra ett hårt pass i hopp/dressyr/kondition och sen ta samma sak hem igen, det kräver både sin ryttare och häst.

minternet skrev:
Puh!
Jag trodde jag var en enda som hade gjort på det viset så jag vågade inte svara först.
Jag gjorde precis som du med en av mina hästar (för 15 år sedan) hon var vältränad som få så det gick jättebra!

Men det var ju tidskrävande så jag skulle tycka 30 min skritt var ok nu för tiden inte mer.

// M

Ja du på den tiden hade både häst och ryttare kondition, idag skulle ingen av oss orka det :angel:. Det blev en ca 3 - 3,5 timmars tur....Hästen jag red då är ett trav-varmblod och han hade stor kapacitet just på att springa långt. Skulle säkert ha kunnat bli distanshäst men tyvärr så håller inte frambenen :( .
Nu gå han mest i hagen och pryder upp omgivningarna :).

Ja min tjej var också ett trav-varmblod, fast ett sto.
Och jag håller med dig, varken jag eller min nuvarande häst skulle orka något dyligt idag :p
Puh! Nu blev jag så trött av att tänka på dessa äventyr att jag måste vila tror jag ;)

// M

cafu skrev:
Hur långt tycker ni att det max får vara till ett ridhus om man ska kunna rida dit och hem för en lektion med sin häst?

Jag har 3,7 km till ridhus. Tycker det är ok att rida dit vår, sommar och höst. På vintern är det kylan som är knäckande.

Det är grusväg större delen av sträckan och kan alltså trava och galoppera också. Är alltså klart framriden när lektionen börjar.

Rida till ridhus, lektion 45 min, rida hem tog 2 tim och 15 min förra våren. Har inte tränat sedan dess pga skador. Innan hästen är uppe i kondition så trailar jag till ridhuset. Det tar dock nästan längre tid eftersom min häst blir vansinnigt stressad av att bli körd, och det tar ett tag innan hon lugnat sig så pass att det går att träna.

Kan tillägga att jag red till ridhuset max 1/g per vecka.

/Lizzie

Det beror ju helt på vägen, om det är mörkt eller ej, väldigt trafikerad väg eller ej, underlag, osv...
Men på ett ungefär skulle jag väl säga att jag vill inte ha en väg som bara går att skritta på, om det tar längre tid än 20-25 min. Och är det asfalt hade jag nog sagt 10 min. Om man kan värma upp på vägen skritt, trav och galopp, så är nog 20-25 min lagom där med tror jag.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka