Hur långt innan fölning sjunker magen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TravarJossan
  • Startdatum Startdatum
T

TravarJossan

Hej, jag väntar mitt första föl, och jag undrar hur långt innan stonas magar sjunker ner(ändrar form bakåt)? Hennes tid går ut 15/6 hon har gul halvklar mjölk i juvret. När fölar hon tror ni?

Sv: Hur långt innan fölning sjunker magen?

hur menar du med går ut? vilket dygn är hon på den 15/6?

Min dam är på 330 dygn den 15/6 och har i dag grågrumlig vätska i juvret. Hon skulle kunna föla i natt eller om ett par veckor... (hoppas verkligen INTE på i natt för nu pissregnar det... )

Den 15/6 så har hon gått 335 dagar. :)

Min förstagångare som fölade 24/5 släppte inte ner magen alls. Hade stort uver och spenar och släppta bäckenban m.m. men magen var inte nedsjunken alls.

Min andra förstagångare har haft magen nedsjunken i en månad snart. Den verkar inte sjunka mer (fölar vilken dag som helst nu), men sväller fortfarande på bredden :)

Sen kanske de faktiskt sjunker mer, men det har varit väldigt väldigt otydligt på mina.

Okej, mitt sto visar ganska många tecken på att det snart är dags, har inte legat i boxen eller ute på 3 dygn, orolig i hage/box, magen är nersänkt, och gul halvklar mjölk. Så jag tror det är dags snart:)

Och min var orolig i flera veckor innan fölning och hade kritvit arlamjölk två veckor innan fölning.

Hästar är väldigt luriga.

Min dam var fölningsklar länge med mkt förvärkar osv. Vaxproppar i nästan 2 veckor.. och då snackar vi riktiga proppar och inga kristaller bara.

MEN magen ändrade sig rejält ca 1 dygn innan fölningen, den flyttades bakåt och hängde inte alls lika långt ner längre. Den helvita mjölken kom samma kväll hon fölade.

stona är olika och en del flaggar inte inför fölningen alls;)

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka