Hur långt i förväg....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akir
  • Startdatum Startdatum
A

akir

..Finns det mjölk i juvret då????
Läste nånstans att en vecka innan så är finns det genomskinlig mjölk i juvret men nu har den ju funnits där i 1,5 vecka och inget föl blir det.... Men lika genomskinlig är den.... :confused:
Och är det verkligen ingen som sett blod från sitt snart "fölklara" sto??? Är det nån som hört talas om att det kan läcka fostervatten från stona då??? Jag är så orolig så har inte jag magsår snart blir jag förvånad... :(

Hur långt innan de fyller juvret är väldigt individuellt. Mitt sto hade ljusgul "klibbig" mjölk på dygn 335 i år, och fölade först på dygn 346. En kompis sto brukar få mjölk redan 1,5 MÅNAD före fölning... Kolla färgen på mjölken istället. Är den vit så brukar det vara nära. Mitt sto har inte gått mer än 2 dygn efter vit mjölk, men det är ju också väldigt individuellt...

Ang blod så kan det ju vara slemproppen som gått, då kommer ju blodblandat slem! Säkert inget att vara orolig för!

Men är den genomskinlig skulle inte jag vilja kalla den mjölk. Jag anser att mjöl är vit.

I boken Att bli med föl står det; "1 vecka före - klar, vattnig, ibland gulaktig sinmjölk."
I övrigt så kan jag väl hålla med dig om att mjölk bör vara vit....

Jo mjölk är vit. =) Skulle kanske satt det inom situationstecken för att förtydliga, eller skrivit just sinmjölk. *sorry*

Böcker i all ära, men sällan följer ALLA ston det som står skrivet i texterna!

Föreslår att du söker här i trådarna det som skrivits de senaste månaderna.. sök på "juver", "bäckenband" "m.m, m.m"... och du finner hur mkt som helst av allas tips och erfarenheter! :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 958
Senast: Bri
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025