Hur långt har ni kommit med 1-åringarna??

gismo

Trådstartare
Hur mycket hanterar ni era 1-åringar??
Min har varit på bete sen i maj, jag har varit hos honom nästan varje dag och tittat till honom. I går kom han o hans kompis hem till mig och ska gå här hemma på bete nu. Därför tänkte jag också passa på att pyssla lite extra med honom, men vad ska egentligen en 1-åring kunna?
Min är van vid att ledas i träns i skritt och trav, lätt att lasta och åker lugnt i transporten själv, kan stå uppbunden och ensam i box i stallet om det behövs. Van vid trafik. Självklart är han lydig för olika komandon och snäll att borsta och verka osv. Han är också van vid att ha filt på sig fastspänd med gjord och är ok med att ledas med den på.
Vad jag då tänkte jag skulle göra i augusti (innan jag åker tillbaka till den ort där jag pluggar) är att försiktigt visa honom tyglarnas hjälper i form av tömkörning, lära honom grunden i att longeras och ev löshoppa lite över bommar och mindre hinder.
Vad tycks om mina planer?
Han har ju vilat nu 3 månader mentalt och verkar pigg på att lära sig lite nytt.
MVH/ Gismo

Min ettåring har kommit ungefär lika långt som din. Löshoppning väntar jag med tills de fyllt två år, likaså med longeringen. Nu är det mest promenader och selträning. I höst när hon står på stall så ska vi börja tömköra så smått. Just nu är hon i en riktig trotsålder - hemsk! :D

Har ungefär gjort som du.
han har aldrig åkt transport eller haft träns en men det blir höstens syssla.
men han är snäll som ett lamm så det tycker jag bör funka. :crazy:

Min har kommit i princip lika långt som din, leder dock inte i tränset ännu utan har grimman över.
Är lastad och åkt med ett antal ggr och leds flera ggr i veckan på promenader, har haft benskydd, täcken, gjordar osv på sig och har löshoppats lite smått.
Är hur gullig o lätthanterlig som helst, håller just nu på o lär henne att backa på kommando för att slippa ev. närgångenhet som unghästar gärna lägger sig till med..
Mitt nästa steg i utbildningen är att börja tömköra henne i grimman.

Har kommit ungefär lika långt som ni. Men löshoppning väntar jag med tills två års ålder och longering troligtvis ännu längre. Tömkör hellre än att longera och mest raka spår, för allt befästa tygeltag etc. kan du cirkla lite runt träd i skogen.

jag skulle vilja lägga till att en ett åring jag hade hand om förra sommaren kunde longeras redan då. det skulle jag noga kräva att min ett-åring skulle kunna.

jag har gjort samma med min som ni har,,men longering väntar jag med,finns ingen anledning att låta dom skava runt i volt som 1åringar!Man förstör bara leder och senor nu när de är så pass unga och har inte en styrka eller muskel än,låt dom växa ett tag till så kan man börja sedan,,därimot tömkörning ute i skog o mark eller på raka spår är ju helt okej.Då lär dom sig grunden snabbt..Jag har faktiskt inte ens börjat med det än,utan låter min gumma vara bäbis tills nästa år då hon blir 2.Hon är därimot träns van och leds i skritt o trav utan problem.Följer mig som en hund,har dock ej lastat henne något men det ska jag börja med nu (har varit lastad hos uppfödaren men då med sin mamma),,spolat henne har jag gjort och även lyft hovar såklart,har henne uppbunden näst intill varje dag o det funkar utan problem,,haft benskydd...tycker de räcker så nu,nästa år blir det mer att vänja vid olika saker,,huvudsaken är att dom vet vem som bestämmer och är van vid träns,besnkydd,täcken osv tycker jag,såhär till att börja med,,jag leder int ens min i träns än,utan har grimma över.Har inte brottom,utan vill att hon ska få en lugn start.
Lycka till.
Mvh :)

Hej!
Det låter som att du hanterar din unghäst på ett klokt sätt!
Jag har nu börjat med tömkörning av min hingst, han har förstått vad det handlar om, så det blir nog inget mer av det på ett tag. Jag ville bara förklara vad jag menar med att införa longering på min unghingst, "harva runt" är inte det jag sysslat med, men han förstår nu att han ska gå runt mig i en cirkel och göra halt när jag vill, samt byta varv och detta har vi gjort 3 ggr så nu det är färdigtränat med "longering" för i år.
Att jag leder honom enbart i träns (ingen grimma över) beror på att han är hingst och på visning är det träns som gäller så jag såg till att han fixar det nu direkt, men hemmavid är det ju oftast grimma och ibland kedja (om han får syn på brudarna i hagen brevid:)
Löshoppning däremot övergick till hinder i hagen som han och hans kompis gladeligen hoppar på eget bevåg emmellanåt så det låter jag stanna där.
Tyvärr studerar jag på annan ort så om några veckor så åker jag tillbaka dit och han är kvar här. Så vinterhalvåret träfar jag honom bara 1-2 ggr helger per månad, tråkigt men så är det, får väl ta igen det när han är tre och jag är färdigutbildad.
MVH/gismo

Min åring (född april 03) har egentligen inte lärt sig något 'nytt' sen hon var ett halvår gammal. Grunden sitter där den ska och det är det enda jag vill ha uppnått i den här åldern.

Således så är hon lätt att hämta/släppa i hagen, leda, hantera etc. Står lös eller uppbunden på stallgången, lyfter snällt fötterna både för mig, hovslagare och veterinär. Van vid sprayflaskor etc. Haft benen lindade, åkt transport flera gånger (både lös och uppbunden), gått promenader, haft täcke, kan stanna, stå, back och liknande kommandon, går inte ur boxen utan tillstånd, följer på slakt grimskaft etc. Van att vara ensam både i stallet och i hagen, van med bilar, traktorer och 'sånt'.

Kom på att vi gjort en ny sak i år - spolat med slang, var inga problem.

Till hösten/vintern kommer bettinvänjning och tömkörning.

men som sagt, jag har bara gjort en enda 'ny' grej sen hon var halvårsgammal fölis och det är spola med slang. Allt annat satt redan när hon var halvårsgammal och jag har bara underhållit grunderna med daglig hantering (utom nu när de haft helbete och fått vila både kropp och knopp)

jag skulle vilja lägga till att en ett åring jag hade hand om förra sommaren kunde longeras redan då. det skulle jag noga kräva att min ett-åring skulle kunna
Du verkar inte tänka speciellt långsiktigt eller sunt med tanke på att longering sliter onödigt på unghästens senor och leder och att det dessutom är en metalt mycket dominerande övning, som en så ung häst knappast är mogen för. :crazy:

Ligger kanske lite efter med min. :crazy:

Han är van vid att stå uppbunden,är duktig med att vara själv i hagen och i stallet även hämtas och släppas, kan ledas snällt i både trav och skritt, lyfter fötterna snällt både för mig och hovslagaren, duktig med att spola fötterna och super snäll med veterinären.
(Går för det mesta ute dugnet runt, året runt.)

Men som ni säger med träns, transportering och att tömköras har han inte haft kontakt med.

Men i höst blir det transport och långa promenader och ev. grund till tömkörning och bett (Ska kastreras i nov.)
Han känns inte riktigt mogen för mer just nu, vill hellre leka i hagen med bästisen.
Men snäll som ett lamm det är han. :D

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 279
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 761
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 910
Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 504
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama