Hur långt gå med valp?

M

millansnillan

Hur långt kan man gå med en 16veckors cockerhane?

Har regnat flera dagar nu och idag var, valpen har inte velat gå ut och leka utan har mest varit inne. Idag var det mulet men regnade inte så jag tänkte att jag skulle ta en promenad, så han fick miljötränas och vänja sig mer vid kopplet.

Vi gick ca en km. Han var pigg hela vägen men i slutet flåsade han lite. Gick i hans takt (gick ganska fort men det tog ändå en halvtimme). Han fick gå till hästhagarna där så han ska bli van vid hästarna så han kan följa med mig till stallet ibland. Ludde var mkt nyfiken men tyckte det var läskigt när hästen tog ner huvudet för att ta sig en närmare titt :p Sen gick vi på en skogsväg vid hästhagarna och Ludde tittade lite på udda stenar och kvistar. Sen gick vi hem.

Var detta för mycket för honom?
Hur långt kan man egentligen gå?

Sv: Hur långt gå med valp?

Jag har läst någonstans att valpar i min hunds ålder (15 v) inte ska promenera mer än 15 minuter totalt per dag. Vet inte hur väl det stämmer, men jag ger mig inte ut på några längre sträckor. Jag tar ju inte tid, men jag tror att det inte blir så mycket mer än 15 minuter. Tar små korta svängar runt kvarteret i koppel, och sedan får hon busa mycket lös på tomten istället.

Jag har varit försiktig med promenader med mina cockrar.
Jag har nog väntat till dom varit närmare året innan jag har gått riktiga promenader med dom.
Sen om det är riktigt eller inte har jag ingen aning om.

Mia.

Valpar ska inte gå promenader öht.
Men visst, det är bra att miljöträna dem och då blir det ju självklart promenader.
Men att gå ut med en valp på en timmas promenad är inte att rekommendera.

Vi har en blandis på kurs som familjen promenerat flera timmar med från den var bäbis. En dag började han halta och de åkte till vet. Hundens höfter är helt trasiga, visst har det också med aveln att göra, men hade de inte gått dessa långpromenader med honom som liten så hade problemet troligtvis inte varit så allvarligt som det idag är.
...vet. har varnat dem för att han inte kommer kunna leva så länge med detta...

Jag promenerade aldrig med min Beauceronhane förens han var drygt 1 år. Just för att inte trötta ut valpen samt lägga för hård press på leder och höfter.

När jag skulle någonstanns tog jag Focus i en ryggsäck (japp, det gick att få plats med honom i en sådan .. förr :D) Annars tog jag med honom i skogen och satte mig på en sten så att han fick springa så som han ville.

Jag kan nog gå ganska så långa prommisar med min valp, han är 6 mån nu och idag var vi ute på en halvmila i skogen..han är lös och springer ganska så mycket...nu har jag gammeltiken med mig också och hon kan inte gå så fort så vi går i pensionärstakt jag o hon :D
Min valp är ju snabb o livlig och dom bör ju få ut lite överskottenergi också...han går ju lös hemma på gården på dagarna så han rör ju sig mycket bara av sig självt också...det beror väl lite på ras och hur dom är tycker jag...min har inga problem att gå en halvmil i allafall, men vi gör det inte varenda dag heller och har väl inte gått på längre prommisar heller förrän nu på slutet...

Funderdae på att ha honom i en ryggsäck men det gillade han inte :(

Flera timmars promenad är inte att tänka på.
Men tycker du att det är okej med 1 km om man stannar mycket på vägen och hunden får nosa på saker. Nu inte av anledning för att motioneras, det klarar han så bra själv :P Men för att miljöträna och öva på att gå i koppel.

Lite orolig för att gå för fort fram med honom.

Tog med honom ut i skogen för en vecka sen (bar honom dit). Satte ner han, gud vad kul att tyckte det va :eek: Han sprang runt och nosade på allt och var överlycklig. Sen upptäckte han en stock på 30 cm som han helt enkelt måste hoppa över, fram och tillbaka, fram och tillbaka :crazy:
Fick plocka upp honom när han skulle ta sats mot stocken för sjunde gången och gick hem med honom.

Nåja, kul hade han iallafall :D

Ryggsäck är inte att rekommendera.

Vår Schäfer hade jag i en ryggsäck när han var bäbis. Vi skulle gå i stan och han blev lite åksjuk...spydde rakt ut mitt inne i gallerian :crazy:

Hmmm, fast så sköra är dom väl inte iallafall :D
jag skulle bara gått ifrån stocken och fortsatt prommisen...klart han tycker det är dödskul, valpar älskar ju att röra på sig...att utforska, att testa...

Fast då hade vi vart ute i en 20 minuter så jag tyckte det va lika bra att ta hem honom innan han ramlade ihop mitt i skogen :p
Ska bli skönt när han kan gå ut på lååånga promenader :love:

Dean: Försökte han hoppa ut? Hur gjorde du åt det?
Sen är det ju mindre kul om han spyr :crazy:
Försökte ha honom i ryggsäcken idag igen, han låg ganska lugnt, stoppade ut huvudet ibland och tittade. Men jag vet inte om jag litar på att han sitter där helt still en längre stund.
Vi ska på en mindre bilträff imorn och antingen så blir det till att bära honom hela tiden, sitta i bilen med honom eller ha honom i en ryggsäck

Han ramlar inte ihop heller :rofl:det är ju skillnad på om man går raska prommisar länge o långt, än om hunden får röra sig självmant...jag tror du är en liten hönsmamma jag :angel:
Min hund är ute lös hela dagarna, jag har 2 till större hundar o på kvällarna är det fullt ös ute på gräsmattan :D

Jo, kanske :o

Men jag litar inte på att han känner själv när han är trött. Han verkar vara helt slut såfort han kommer hem efter en sån tur i skogen stackarn :(

Lös på gräsmattan är han hela dagarna när det inte regnar. Känner ingen som har en hund i som kan leka med honom.
Den ena är för lat för att leka, den andra skulle äta upp honom utan att tänka och den tredje träffar vi inte så ofta. Stackarn :p

Jag funderade faktiskt på det där igår. Barn skall ju röra på sig medan de växer och det gör de förhållandevis länge.

Varför inte hundar då?

Vår tio månadersvalp går lätt en mil, men då pausar vi ibland. Men det är först nu som jag går längre än fem kilometer åt gången. Jag tror jag började med 5km när han var ca. sex månader.

ja, och hästar också...det är ju när man överanstränger dom som det kan bli fel..och om hunden får springa lös så gör den inte det oftast....men om man springer , cyklar eller går i rask takt med en valp i koppel det är ju då det börjar bli "farligt" och en del extremt stora raser....man märker ju när dom blir trötta, dom blir lika gnälliga som små barn då :D

Ger man honom ett kilo ost är det nog inga problem ;)

Nej då, det skulle nog gå lätt att vänja honom vid att sitta i den. Men jag litar inte på att han stannar i den, om han ser något intressant på marken :crazy:

Ja min valp är ju 5 mån nu och han får följa med på promenader som räcker ca 1 tim ibland men vi går inte speciellt fort heller så han får mest strosa runt lös om man säger så. Han motionerar mer om han bara är lös på gården känns det som eftersom han springer runt som en galning rätt ofta :smirk: .

lånar sista knappen.

jag tycker det är viktigt att valparna får röra på sig. En kilometer i lunka tempo ÄR ingen fara för en 6 månaders valp. Om de får röra sig själva samt bestämma tempo är det nog till och med lite....

Det är som valp de ska miljötränas ex. gå promenad på stan och titta på olika saker, i skogen, i stan, på landet osv Hur ska det göras om man inte ens får gå med dem när de är 6 månader?

Mina valpar har alltid fått hänga på från de är små på små prommisar som långsamt och succesivt har blivit längre. Muskler behövs OCKSÅ, det är inte särskilt många hd- och ad-skador som blivit värre av kontrollerad motion i låg ålder. Fetma är då betydligt värre. Muskler hjälper dessutom till att hålla ev leder på plats.

Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV