Hur långt är ni beredda att åka för ett bra stall?

Om stallet bara är tre km från där ni bor nu, kan ni åtgärda många av dom fel och brister du beskriver själva.

Ni kan själva fodrar med tillräckligt hö morgon och kväll. ( fri tillgång? )
Ni kan själva ta in och ut hästarna säkert i hagen och se till att hagen är säker.
Ni kan själva mocka och lägga i strö.
Att hästarna får vatten i hinkar är bara bra, dom dricker mer.
Plocka upp saker som ligger och skräpar.

Finns det inte någon annan pålitlig person (i stallet eller annan hästkunnig) ni kan dela skift med, dom gånger ni inte kan själva?
Ja vi är ju mycket där och har ganska bra koll. Men vill man betala 600 euro (6000 kr?) för det i månaden, när det ska vara helpension, eller vad det kallas.
 
Det beror ju helt på hur mycket tid och pengar man har.

Jag har haft strax under två mil till stallet som längst och aldrig mer. Det sög för mycket tid och pengar att bara sitta och åka.

Vill ha cykelavstånd.
 
Om stallet bara är tre km från där ni bor nu, kan ni åtgärda många av dom fel och brister du beskriver själva.

Ni kan själva fodrar med tillräckligt hö morgon och kväll. ( fri tillgång? )
Ni kan själva ta in och ut hästarna säkert i hagen och se till att hagen är säker.
Ni kan själva mocka och lägga i strö.
Att hästarna får vatten i hinkar är bara bra, dom dricker mer.
Plocka upp saker som ligger och skräpar.

Finns det inte någon annan pålitlig person (i stallet eller annan hästkunnig) ni kan dela skift med, dom gånger ni inte kan själva?

fast alltså @AliceZeta : näe....? @Harbor har säkert ett stall med upplägg denne betalar för och tjänster som ingår osv. Det är sällan så i ett sånt stall att man då helt plötsligt kan börja sköta sig själv i egen regi och bortse från stallets upplägg i allmänhet. Hur skulle det enligt dig tex fungera om 2 personer utifrån att stallet sköts av personal eller på ett överrenskommet upplägg, börjar dyka upp och själva fodra sina hästar eller ta in och ut dem, på tider som öht inte är anpassat till övriga hästar? och ffa hur stallet drivs? Det blir absurt att du föreslår det när Harbor står inackorderad enligt ett upplägg i ett större stall och det stallet drivs som det drivs utifrån ett upplägg och koncept inackarna förhåller sig till.
Än mindre så lär de ju för den skull inte trivas bättre eller upplägget som de upplever det bli mindre rörigt? Folk har väl antagligen hästarna installade utan att ha egen gård just för att de öht inte har möjlighet, eller vilja ens, att se om sin häst 24 timmar om dygnet?
Så nej, jag tycker ditt råd utifrån detta blir väldigt konstigt. Självklart ska Harbor byta stall om det inte funkar där de är nu och utifrån de tjänster och upplägg de står där på. Sträckan och tiden till stallet är INTE allt, även om det såklart är optimalt och enkelt att ha hästarna nära sig, det tror jag ALLA skulle vilja ha.

Plocka upp saker? har du ngnstin stått i ett stort stall där stallet inte drivs av dig själv isåfall och det är rörigt?
om du står inackad som privatperson i ett sånt stall lär du få avsätta 10 timmar i veckan från ditt ordinarie jobb isåfall att städa efter andra utifrån ditt eget tycke att det är för rörigt......
 
Senast ändrad:
600 euro/häst eller totalt för två hästar?

Jag antar att det är för en häst. I min stad, som är mycket mindre än den där ts bor, kostar det ca 500€/häst. Vill man betala mindre kommer man undan med ca 280-350€, men då finns ingen manege, ingen spolspilta, ingen vettig ridplan, inga vettiga utrymmen what so ever. Och mest korta grusvägar eller asfalt att rida på. Hästhållningen- och kulturen i Finland är ljusår från den i Sverige. Också prismässigt.
 
fast alltså @AliceZeta : näe....? @Harbor har säkert ett stall med upplägg denne betalar för och tjänster som ingår osv. Det är sällan så i ett sånt stall att man då helt plötsligt kan börja sköta sig själv i egen regi och bortse från stallets upplägg i allmänhet. Hur skulle det enligt dig tex fungera om 2 personer utifrån att stallet sköts av personal eller på ett överrenskommet upplägg, börjar dyka upp och själva fodra sina hästar eller ta in och ut dem, på tider som öht inte är anpassat till övriga hästar? och ffa hur stallet drivs? Det blir absurt att du föreslår det när Harbor står inackorderad enligt ett upplägg i ett större stall och det stallet drivs som det drivs utifrån ett upplägg och koncept inackarna förhåller sig till.
Än mindre så lär de ju för den skull inte trivas bättre eller upplägget som de upplever det bli mindre rörigt? Folk har väl antagligen hästarna installade utan att ha egen gård just för att de öht inte har möjlighet, eller vilja ens, att se om sin häst 24 timmar om dygnet?
Så nej, jag tycker ditt råd utifrån detta blir väldigt konstigt. Självklart ska Harbor byta stall om det inte funkar där de är nu och utifrån de tjänster och upplägg de står där på. Sträckan och tiden till stallet är INTE allt, även om det såklart är optimalt och enkelt att ha hästarna nära sig, det tror jag ALLA skulle vilja ha.

Plocka upp saker? har du ngnstin stått i ett stort stall där stallet inte drivs av dig själv isåfall och det är rörigt?
om du står inackad som privatperson i ett sånt stall lär du få avsätta 10 timmar i veckan från ditt ordinarie jobb isåfall att städa efter andra utifrån ditt eget tycke att det är för rörigt......
Förvisso, stallet verkar inte vara det bästa och betalat man 6000 för en stallplats, så borde man få mer för pengarna.

Ts har tydligen väldigt svårt att hitta en plats som är bra.
Mitt svar skrev jag utifrån att hästarna skulle få en så bra och säker plats att vara på tills flytt va möjlig.

Om jag hade hyrt in min häst i ett stall, jag själv valt, så är det mitt ansvar som ägare att hästen har det bra.
Även om det är surt att behöva betala för tjänster man inte vill/ kan utnyttja, även om det är surt att behöva plocka skräp...
 
Förvisso, stallet verkar inte vara det bästa och betalat man 6000 för en stallplats, så borde man få mer för pengarna.

Ts har tydligen väldigt svårt att hitta en plats som är bra.
Mitt svar skrev jag utifrån att hästarna skulle få en så bra och säker plats att vara på tills flytt va möjlig.

Om jag hade hyrt in min häst i ett stall, jag själv valt, så är det mitt ansvar som ägare att hästen har det bra.
Även om det är surt att behöva betala för tjänster man inte vill/ kan utnyttja, även om det är surt att behöva plocka skräp...

och jag säger det igen: jag tror inte du är så erfaren eller förstår sammanhanget i det jag reflekterat över som svar till dig hur det fungerar ?
Plocka skräp var nog det sista (o) relevanta i sig utifrån det jag försökte förklara för dig i sammanhanget.
 
och jag säger det igen: jag tror inte du är så erfaren eller förstår sammanhanget i det jag reflekterat över som svar till dig hur det fungerar ?
Plocka skräp var nog det sista (o) relevanta i sig utifrån det jag försökte förklara för dig i sammanhanget.
Det stämmer, jag har ingen erfarenhet av att ha en/ min häst i ett stort stall.

Ts skriver att det finns risker med säkerheten när det gäller hästar ( och minderåriga) i stallet.
Riskerna gäller både hantering av hästar, skräp ligger strött och att det fodras för lite. Kaos! Som det ser ut nu, kan det ju knappast bli värre om fler hjälps åt.

Har man lite ansvarskänsla så ser man till att situationen förbättras. Det fungerar ju inte att lägga armarna i kors, hävda sin rätt och hänvisa till vad som skrivits i avtal.
 
Det stämmer, jag har ingen erfarenhet av att ha en/ min häst i ett stort stall.

Ts skriver att det finns risker med säkerheten när det gäller hästar ( och minderåriga) i stallet.
Riskerna gäller både hantering av hästar, skräp ligger strött och att det fodras för lite. Kaos! Som det ser ut nu, kan det ju knappast bli värre om fler hjälps åt.

Har man lite ansvarskänsla så ser man till att situationen förbättras. Det fungerar ju inte att lägga armarna i kors, hävda sin rätt och hänvisa till vad som skrivits i avtal.

Jag tror det blir lite dödfött att försöka förklara för dig vad jag skrivit om du inte förstått det tidigare.
 
Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?
@ Harbor: Skulle aldrig falla mig in att sätta hästarna i de stall jag känner till i Helsingfors. Mörka, trista, knappt nån utevistelse alls. Och dyra!! Om man kan tänka sig att välja bort manege finns det många bra stall ca 4 mil ut från centrum. Jag är nog lite extrem men jag flyttar efter hästarna. Väljer stall först och bosätter mig i närheten. Bara det är hyfsade pendlingsförhållanden - jag jobbar i centrala Helsingfors. Jobbar på tåget och åker till stallet på några minuter. Man bor dessutom billigt & bra på landet. Men har man familj och så kan det ju vara svårt att flytta.
 
Dottern är ju förstås i stallet varje dag, i bland två gånger, då kan hon ta av och på täcken, kolla boxarna, fixa och pynta lite. Med två hästar så går det 3-4 timmar per dag....När jag är där så städar jag våra grejer, fixar med foderpåfyllning, kånkar säckar, kvällsmockar lite, hänger grepar på plats, som låg och skräpade nånstans, slänger in lite mer hö, hänger täckena bättre och torka, plockar lite McDonalds skräp från gårdsplanen och några flygande tomma plastpåsar som det varit halmpellets i. Nån liten ponnysadel hänger ännu ute över natten på gårdsplanen, och på marken ligger ett par små ridstövlar slängda. Ägarens 4 åriga dotters. På dagarna i somras sprang hennes tvååriga son omkring utan övervakan i blöja och tröja, barfota omkring inne i hösthagarna! Dottern som märkte detta skrek åt honom att komma ut.
Det som är konstigt är att på stallet finns det mer hästar än boxplatser. Ca 15 hästar går ute på nätterna i rasthagarna. Gör man så? Det är alltså ingen lösdrift utan bara små rasthagar. Ingen beteshage heller. Men det där förstår jag mig inte på. Våra hästar kommer iallafall in på nätterna.
Nå iallafall så ska vi i morgon åka ut till stallet på landet och eventuellt skriva kontrakt. Så har vi vintern iallafall fixad, och den ena hästen är ju till salu. När den är såld så kan vi ju flytta närmare till ett bättre ( dyrare) stall med bara en häst.
 
Då måste jag fråga. Hur länge har ni haft hästarna i det stallet? Har stallets skötsel försämrats så mycket under tiden när ni har varit där? Märkte ni inte hur illa det var när ni gjorde besök innan inflyttning?
 
@AliceZeta I april fick vi veta att där ska byggas dt mest fantastiska stall med allt vad man kan önska. Troligtvis i juni skulle det börjas bygga. Och eftersom vi känner stallägaren så blev vi lovade ett bra pris med lite rabatt för två hästar. Så när andra hästen kom i juni flyttade de båda in. Så du förstår att vi levde på hoppet att nya byggnaderna skulle komma upp. Inget har dock hänt, pga byråkrati, och där kommer säkert att komma det där nya stora stallet med manege, solarium och skrittmaskin, men så länge vill vi inte vänta. Och när man ser hur allts skötts hittills så vet man ju inte heller hur det blir sen.
Vissa saker blir så klart lättare att sköta bättre där sen när det kommer ny byggnad, vi får se. Nu flyttar vi bort åtminstone över vintern.
 
Okey då förstår jag.

Frågan är om det blir så mycket bättre med ny byggnad?
Tvååringen slutar väl inte att springa i hagen, skräpet plockar inte upp sig själv, det fodras, strös inte bättre, för att det finns en ny lyxig byggnad.

Slarviga människor är slarviga oavsett vilken miljö dom befinner sig i...

Hoppas att det löser sig för er, på bästa sätt :)
 
Okey då förstår jag.

Frågan är om det blir så mycket bättre med ny byggnad?
Tvååringen slutar väl inte att springa i hagen, skräpet plockar inte upp sig själv, det fodras, strös inte bättre, för att det finns en ny lyxig byggnad.

Slarviga människor är slarviga oavsett vilken miljö dom befinner sig i...

Hoppas att det löser sig för er, på bästa sätt :)
Mm det är så jag tänker också. Ägaren är jättegullig men helt kaotisk och oorganiserad. Lovar allt möjligt till alla och vill alla väl, men fixar inte att driva ridskola, stall, avel plus att ha egna små barn, man och de bor dessutom själva 5 mil på fel sida stan. Men klart, i nya utrymmen så hittar ju allt sak kanske sin plats, om det finns sadelkammare, foderförråd, täckesförvaring och UTRYMME allt på ett ställe. Nu är det ju 3 olika byggnader med stall, två baracker varav ena sadelkammare och andra foder i. Och en container för gödsel...
:down: ja oj oj.
 
Jag har lite drygt två mil enkel resa till stallet, så fyra mil allt som allt. Körkort och egen bil. Och för mig är det absolut värt att lägga lite mer pengar på att köra/lägga lite extra tid i bilen, mot att både jag och ponnyn trivs. Jag har stått i stall på promenad/cykelavstånd från mitt hem, där varken jag eller hästarna har trivts, och det tar bort hela glädjen med att ha häst. Nu har jag helinackordering, så jag "slipper" tidiga mornar/sena kvällar, och "behöver" egentligen inte ens åka till stallet om det skulle vara någon dag när det kör ihop sig helt (det är stallägaren som vill ha det så, mot att hon då kan ta en dyrare hyra), men jag är i stallet minst en gång/dag och hade faktiskt inte haft några problem att köra dit fler gånger om det hade behövts, för det viktigaste för mig är att mina, och kanske framför allt hästens, behov blir uppfyllda.

Dock bor jag på ett sätt så att det skulle vara nästintill omöjligt att ta sig dit utan bil. Kollektivtrafiken är ett skämt, och det skulle bli inte mindre än tre bussbyten för att ta sig dit. Hade jag inte haft körkort hade jag förmodligen resonerat lite annorlunda än vad jag gör nu. Jag är väl inte heller helt främmande för att flytta till den orten där ponnyn bor i framtiden för att komma närmare henne.
 
@Kiwifrukt så skulle jag nog också göra, men i vårt fall så är det ju min dotters hästar. Och hon är 20 och pluggar och bor hemma än. Om några år ska hon ju flytta hemifrån och då vet man ju inte hur det blir med hästar eller nånting. Iallafall blir det ju hennes beslut sen var hon bor och var/ om hon har häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 201
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 911
Senast: kma
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp