Hur långt är ni beredda att åka för ett bra stall?

Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?


Jag tycker under 1,5 mil är normalt för att ta sig till ett stall.
Vill inte stå på de ridskolor som ligger i centrum, dels skulle jag vara konstant orolig för att någon tar henne eller går förbi och skadar henne.
Då elspåret går längs hagen bla.
Dels så får hon bara gå i liten sketen grushage några få timmar om dagen och dels finns det nada ridvägar.

Och alltid stök och tjo och tjim i stallet av alla ridskolebarn/elever.


På landet är de luuugnt och skönt, vi har galet fina ridvägar hästen går ute från 06 till 21-23 stora fina hagar
Om det är billigare längre ut vilket de brukar vara kan jag tänka mig åka 2,5 mil för ett bra stall.

Oftast kan man ju samåka med folk i stallet och på så sätt få ner bensinkostnaderna=)

Har man inge körkort bör man nog inte ha egen häst anser jag, man måste alltid kunna köra hästen till veterinär och att alltid vara beroende av andra kan leda till att man inte finner någon som kan köra så hästen... dör..
Vore ju hämskt.
Skillnad om man är barn men då är ju föräldrara de som bär ansvaret för hästen=)

Låter som en konstig stad där man måste åka hela 4 mil för att komma ut på landet??:down:

Jag bor i en storstad och här har du landet på bara 8 km med härliga ridvägar och åkrar och lugn t och skönt och alltifrån stall med ridhus för 4300 till stall för 2000 med foder strö och ut och insläpp i veckorna.
 
Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?


Jag tycker under 1,5 mil är normalt för att ta sig till ett stall.
Vill inte stå på de ridskolor som ligger i centrum, dels skulle jag vara konstant orolig för att någon tar henne eller går förbi och skadar henne.
Då elspåret går längs hagen bla.
Dels så får hon bara gå i liten sketen grushage några få timmar om dagen och dels finns det nada ridvägar.

Och alltid stök och tjo och tjim i stallet av alla ridskolebarn/elever.


På landet är de luuugnt och skönt, vi har galet fina ridvägar hästen går ute från 06 till 21-23 stora fina hagar
Om det är billigare längre ut vilket de brukar vara kan jag tänka mig åka 2,5 mil för ett bra stall.

För mig är de mer tid än mil som är viktigast, Jag har andra intressen förutom hästen som tar tid har inge behov av att åka ut 3 ggr om dagen till min.
Utan jag åker ut 1 gång om dagen kör, fixar och sen åker jag hem.
Vid skada som hänt 1 gång under mina snart 30 år med hästar /peppa, peppa) behövde jag åka ut 2 ggr om dagen i 2 veckor.. Ja men då får jag väl göra de då=)
Har inte tid att sitta 1-2 timmar i bilen för att ta mig till ett stall.
2 mil kan ta olika tid
2 mil motorväg går fort. Men 2 mil vintertid på smala grusvägar med öppna fält.. ja de kan göra så att du inte ens kan ta dig ut vissa dagar om året vintertid för vägen är igensnöad.

Har hänt mig massor av gånger. sist 2 år sedan då jag åkte ner i diket och hade snö framför mig på 1,5 meter :crazy: ett öppet gärde och snön yrde igen vägen på 30 minuter under snöstormarna. Var bara att vänta på traktorn som bogserade mig tillbaks på stora vägen. Ringa stallägaren och be hen mocka och fixa mat till min för jag kom inte ut. gå 2 mil var uteslutet i stormen.

Nu har jag 1,2 mil och endast 1 km är landsväg som är afalt och plogas mkt ofta så de kan man gå i värsta fall.

Så viktigast för mig är hur vägen till stallet är vintertid än hur långt de är=) Ja så länge vi inte pratar om 4-6 mil enkel resa för då tar de lång tid även på en motorväg!
Jag brukar ligga på en 1000-1600 per månad i bensinpeng, vissa månader mer då man tävlat andra mindre.
Har en stor SAAB med turbo(chippad) som drar ca 1 l/milen sedan gillar jag att gasa och då drar bilen extra:angel::D Man skulle ju kunna köpa en minicooper som drar nada och halvera kostnaden.. men usch så tråligt haha
Så jag lägger hellre pengar på bensin/stall än att jag köper ett par märkesridbrallor för 2700 som många gör=) jag köper ist ridbralllor på rea för 100-300 kr=):banana::bump:
 
Just nu har vi båda hästarna 2,5 km från oss. Det är ett mycket primitivt stall och vi är inte direkt nöjda med standarden, miljön, säkerheten, och så saknas ju manege, vilket behöva här i Finland på vintern. Stallet ligger liksom mitt i ett bostadsområde. Nära och bekvämt, visst.Och det är p.g.a standarden dessutom billigt.
Om vi vill ha ett bra stall närmare så kostar det för mycket, plus att det inte finns platser.
Alltså återstår att åka långt, för bättre kvalitet. Men tanken på de 4 milen känns inte kul heller. Men om det bara vore över vintern så kanske man hittar andra lösningar sen ;)

( ett bra stall närmare kostar här över 800 euro/ häst. Ni vet inte hur mycket dyrare det är här än i Sverige)
 
@Harbor precis. därav frågan att vad frågar du om egentligen om det inte handlar om ekonomin endast?

din tråd blir lite luddig som sagt vad du egentligen vill eller frågar om med tråden.
Självklart är det en prioritering om det inte handlar om ekonomin i sig, hur man väljer att hålla sin häst för egna medel och skäl osv. Inte alla prioriterar att ha lång resväg till stallet osv bara för att hästen i sig tekniskt har en bättre hage osv, så enkelt är det faktiskt inte.
Funkar det inte utifrån människans situation osv så är det så lite och väldigt verkligt och även realistiskt.

Utifrån dina tidigare trådar genom åren får jag intrycket att du inte är så jätte rutinerad hästmässigt öht men däremot en engagerad mamma och att ni haft en del problem med hästar och hästhållning och skador och lite kunskaps brister utifrån det osv?

det är ju inget fel eller några ovanligheter ang. detta öht. Men undrar lite utifrån tråden du skapat vad det egentligen handlar om nu? hästen du rapporterat om tidigare har ju verkat lite problematisk allmänt och har aldrig behövt gå ute eller varit van att vara ute, skadar sig osv? så som sagt - nyfiken på hur ni nu letar annat och hur det gått med hästen och ffa som sagt är det ett avvägande utifrån en själv hur häst situationen är hållbar och handlar sällan om mil att köra med bil i sig utan väldigt mkt annat.

Mackan, du undrar vad jag frågar om? Jag vill bara öppna diskussion! Vi försöker hitta en nödlösning nu för hösten och vintern med hästarna som vi har råd med. Behöver inte vara lyx men måste fungera.
Jo, vi har haft en del motgångar under åren med hästarna, men som tur, peppar peppar, just nu är hästarna friska och riktigt bra!
Vet inte dock riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg, som kritik eller nyfikenhet....
Våra hästar är mycket väl omskötta kan jag lova i allafall.
 
Mackan, du undrar vad jag frågar om? Jag vill bara öppna diskussion! Vi försöker hitta en nödlösning nu för hösten och vintern med hästarna som vi har råd med. Behöver inte vara lyx men måste fungera.
Jo, vi har haft en del motgångar under åren med hästarna, men som tur, peppar peppar, just nu är hästarna friska och riktigt bra!
Vet inte dock riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg, som kritik eller nyfikenhet....
Våra hästar är mycket väl omskötta kan jag lova i allafall.

jag förstår nog inte vad som är otydligt i min frågeställning? det framgår inte av din tråd öht att du vill hitta en nödlösning, snarare tvärtom?
kommentaren att du inte vet om mitt inlägg som ska tolkas som kritik eller nyfikenhet förstår jag inte öht i smmanhanget öht.
 
Jag har nu ca 5,5 mil enkel resväg till stallet. Suger rätt bra bensin och tid och är mindre roligt. Kommer ha pyttelite längre när jag flyttar inom en månads tid.

Närmsta stall finns annars på ca 1-1,5mils avstånd i stort. Men då är det inte mkt att välja på utan överlag stall jag verkligen inte vill stå i, skulle behöva åka ut flertal gånger om dagen då eftersom hästarnas behovn inte kommer bli mötta utav de stallalternativen.
Finns klart mer att välja på 3mil bort. Men kostar pengar att stå i Stockholm och ihop med att hästarna har varit skadade, jag har jobbat väldigt mkt och inte mått mentalt bra har jag tyckt att det varit skönare att betala bort att behöva åka ut varje dag, vilket blir billigare med att man kommer längre ut på landet. Kan få bättre hagar och bara mer för pengarna genom att stå längre bort.

Skulle jätte gärna vilja ha de närmare hem (helst typ på baksidan att krama så fort man känner för det), men är ännu svårare nu när jag har hingstföl som vill ha sällskap.
 
Hade 1,7 Mil,sen bytte jag stall till 5 km,vart en jätteskillnad! Självklart så hade nya stallet massa saker som var bra för pållen också,och inte bara min resväg,annars så hade jag inte flyttat såklart,hästen går före bensin och slitage på bilen!

Gamla stallet saknar jag mest gemenskapen,stallägaren osv,det är också viktigt såklart. Kommer alltid kännas som hemma där. I dagsläget är jag utan häst helt och hållet,när han kommer hem igen får vi se vart han får bo. ;-)
 
Tolkning? Om jag har tolkat fel får du gärna förtydliga. Jag tycker det är konstigt att du funderar på om något ligger bakom flytten. Varför skulle det göra det?

Men undrar lite utifrån tråden du skapat vad det egentligen handlar om nu? hästen du rapporterat om tidigare har ju verkat lite problematisk allmänt och har aldrig behövt gå ute eller varit van att vara ute, skadar sig osv?
 
Jag har under en period haft långt till stallet (ca 2 mil), det fungerar men det blir väldigt tungt om det ex.vis blir en boxvila och hästen ska promeneras flera gånger per dag. På de allra flesta ställen kan man ju köpa sig fri från vissa sysslor men jag gillar inte riktigt att behöva vara beroende av andra. Restiden tar ju också en del "familjetid".
Jag tror att man får göra prioriteringar både för hästens och ens eget bästa men lång utevistelse och bra foder är väl något jag personligen aldrig skulle tumma på.
 
Kan lägga till att jag i alla år tidigare har haft (& när jag ridit andras privata hästar) i över 10års tid stått i de där stallen som för mig är 3mil bort. Provade några stall åt annat håll som blev på 5,4mil bort tidigare, men är smidigare 5,5mil bort åt den riktigt jag åker nu (inte genom stockholm).
 
@mackan , om du inte har nåt att komma med till själva ämnet ( se vad andra skriver, de håller sig till saken) så behöver du ju inte kommentera alls. Och om du allmänt undrar om våra hästar och hur det går för oss, så kan du ju skicka ett meddelande så kan jag svara på det :)
 
Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?
 
Jag vill ha så nära som möjligt, jag vill inte spändera tiden i bilen utan med hästen. men hästens bästa går först. Nu har jag ju eget stall så bättre kan det inte bli. Men när jag bodde i lgh hyrde jag självfallet stallplats. Det första var en ridskola (hyrde in på stall nära/i stadsmiljö även på andra ställen och det har
aldrig riktigt känts bra) den låg ju inne i stan och jag hade bara 8-10 minuter dit. Men stallet var inte bra, pyttesmå hagar, näst intill inga möjligheter att rida/köra ut. Så jag valde att själv först flytta närmare landsbygden innan och flyttade sen hästen till ett bra stall utanför stan, men ca 17-20 minuter kunna gå/ta cykeln om jag känner för det. Det ska vara kul att ha häst då det är dyrt och tidskrävande och blir det något i vägen som känns motit så blir det i längden inge kul att ha häst!
 
@mackan , om du inte har nåt att komma med till själva ämnet ( se vad andra skriver, de håller sig till saken) så behöver du ju inte kommentera alls. Och om du allmänt undrar om våra hästar och hur det går för oss, så kan du ju skicka ett meddelande så kan jag svara på det :)

ditt inlägg nr 24 fanns inte med när jag postade, därav mina frågor. Skriver oftast från paddan eller mobilen och då stämmer det inte alltid med uppdateringar när man svarar.
så innan ditt inlägg 24 fanns det frågeställningar som föranledde mina svar, och jag svarade och frågade utifrån de då det var ganska otydligt om det var ekonomi som styrde eller varför som du skrev ni behövde en nödlösning för hästarna osv. Därav svaren.
 
Jag har fyra mil till jobbet, skulle aldrig vilja ha lika långt till stallet. Det är INTE billigt att pendla så långt dagligen.

Jag har haft 1.5 mil till stallet. Då genom stan. Tog för lång tid. Idag har jag 7 km och det är landsväg hela vägen.
 
4 mil är alldeles för långt att åka, det avståndet tar till slut bort glädjen med att åka till stallet.
Tänk en hel mörk lång vinter, dåligt väglag, kallt. Du vet att när du har ridit och pysslat om hästen, har du lika långt hem igen.

Försök att hitta ett stall i närheten där du bor, med längre utevistelse, och så bra förutsättningar som möjligt.
Alla kan väl inte vara så korkade att dom tar in hästarna efter en halv dag?
 
Där vi är nu, dit är 3 km och de är hela dagen ute. Men skötseln och säkerheten är dålig, och där finns inte möjlighet att träna vintersäsongen. Låt oss säga, deras syn på hästhållning stämmer inte överens med vår.

För lite hö, barn som springer runt överallt ( små), hästflickor som jobbar gratis för att få rida men inte fodrar rätt, för lite strö i boxarna, som är alldeles för små, dålig kommunikation med stallägaren, oregelbundna utfodringstider, för små hagar med för många hästar i hagarna så att de skadar varann ( våra har dock egna) sake som ligger och skräpar i stallgångarna, kanter som sticker ut, sadelkammarens tak hänger och läcker in regn,det finns inga vattenkoppar, de vattnas via hinkar, saker försvinner, ja, listan har inget slut, men där kan vi inte vara kvar över vintern.
Alltså, de ska ju bygga nytt stall och manege, men det hinner antagligen inte upp före vintern.
 
Om stallet bara är tre km från där ni bor nu, kan ni åtgärda många av dom fel och brister du beskriver själva.

Ni kan själva fodrar med tillräckligt hö morgon och kväll. ( fri tillgång? )
Ni kan själva ta in och ut hästarna säkert i hagen och se till att hagen är säker.
Ni kan själva mocka och lägga i strö.
Att hästarna får vatten i hinkar är bara bra, dom dricker mer.
Plocka upp saker som ligger och skräpar.

Finns det inte någon annan pålitlig person (i stallet eller annan hästkunnig) ni kan dela skift med, dom gånger ni inte kan själva?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 201
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 911
Senast: kma
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp