Hur långt är ni beredda att åka för ett bra stall?

Harbor

Trådstartare
Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?
 
Jag väljer landet, alla gånger.
För mig är det viktigaste att hästen har det bra = massor av utevistelse.
Kanske går det att åka buss?
 
Om jag hade haft de alternativen hade jag valt landet och för att spara tid och bensin hade jag skaffat en duktig medryttare så att jag bara behövt åka ut tre-fyra dagar i veckan. I storstäder kan man ju dessutom ta betalt även av duktigare medryttare så kostnaderna hade minskat samtidigt som hästen fått det bättre.
 
Om jag hade haft de alternativen hade jag valt landet och för att spara tid och bensin hade jag skaffat en duktig medryttare så att jag bara behövt åka ut tre-fyra dagar i veckan. I storstäder kan man ju dessutom ta betalt även av duktigare medryttare så kostnaderna hade minskat samtidigt som hästen fått det bättre.

postade fel svar mobilen hoppar.
 
Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?

Hur långt man är beredd att åka med utifrån denna din ursprungsfråga har ju inte riktigt en omedelbar parallell till om man sen tycker det blir för dyrt i fråga om bensin osv? Om stallen i stan är svindyra så lär ju det landa på ungefär samma i bensin för att köra lite mer.
4 mil enkel väg är inte direkt några jätte distanser - tar 30 minuter max 35 om det tex är 90 väg, och om du inte ska igenom storstad förstås då tar det ju längre. Jag tolkade ditt ursprungsinlägg som att det handlade om tid, men sen när du skrev vidare var det ekonomi med bensin och bil osv. Så det beror ju på vad det är som är haken så att säga, vad man ska svara utifrån din tråd i fråga om hur man resonerar. Ser inte riktigt hur 4 mil enkel väg skulle innebära ngn krasch i ekonomin i sig, ffa inte ang. en slutkörd bil......
 
Hej!

Landet definitivt. Har hästen 1 timme hemifrån, men det är med kollektivtrafik, hade jag haft bil hade det varit 10 min. Det tar en mängd tid de dagar jag är i stallet, men stallen i närheten är inte tillräckligt bra för att jag ska vilja ställa min häst där. Jag ahr haft häst 4 mil bort och fortfarande åkt buss, tåg mm, det går men då tar det verkligen tid.

/Lavinia, hade haft en bil om hon hittat nån som funkade med hennes miljösamvete...
 
/Lavinia, hade haft en bil om hon hittat nån som funkade med hennes miljösamvete...

seriöst? är det endast cykel då som gäller eller? fattar inte argumentet som vikt verkligen i detta sammanhang. Då kan du ju köpa en miljöbil enkelt om det verkligen är det som det handlar om? buss är ju bidragande det med, jmf om du har en miljöbil liksom och åker 8 mil om dagen? Låter jättemärkligt som argument i sammanhanget.
 
Ja, om man räknar med bensinkostnaderna så blir det väl plus minus noll, med billigare stallhyra. Och ja, ca 35 minuter tar det väl att åka, de där 4 milen. Och där står nöjda hästar och glor på åkrarna sen :)
 
@Harbor precis. därav frågan att vad frågar du om egentligen om det inte handlar om ekonomin endast?

din tråd blir lite luddig som sagt vad du egentligen vill eller frågar om med tråden.
Självklart är det en prioritering om det inte handlar om ekonomin i sig, hur man väljer att hålla sin häst för egna medel och skäl osv. Inte alla prioriterar att ha lång resväg till stallet osv bara för att hästen i sig tekniskt har en bättre hage osv, så enkelt är det faktiskt inte.
Funkar det inte utifrån människans situation osv så är det så lite och väldigt verkligt och även realistiskt.

Utifrån dina tidigare trådar genom åren får jag intrycket att du inte är så jätte rutinerad hästmässigt öht men däremot en engagerad mamma och att ni haft en del problem med hästar och hästhållning och skador och lite kunskaps brister utifrån det osv?

det är ju inget fel eller några ovanligheter ang. detta öht. Men undrar lite utifrån tråden du skapat vad det egentligen handlar om nu? hästen du rapporterat om tidigare har ju verkat lite problematisk allmänt och har aldrig behövt gå ute eller varit van att vara ute, skadar sig osv? så som sagt - nyfiken på hur ni nu letar annat och hur det gått med hästen och ffa som sagt är det ett avvägande utifrån en själv hur häst situationen är hållbar och handlar sällan om mil att köra med bil i sig utan väldigt mkt annat.
 
Senast ändrad:
Alla stall i vår närhet är svindyra, fulla, trånga och halvdags utevistelse. Åker man 4 mil så kommer man ut lite på landet. Där är det lite billigare men stallen är fina, rymligare och stora hagar och fin miljö. Men då kostar bensinen skjortan, bilen körs slut efter ett tag och det går timtals med mer tid. Hur gör andra?
För mig är restiden max 40-45 min enkel väg, tar det längre tid blir jag stressad av att jag bara sitter och åker "hela livet". Oavsett om det är med bil eller kommunalt jag åker. Där vi bor räknade jag på några alternativ som kändes ok, några närmre/dyrare och andra en bit bort/billigare, men slår man ut bensin och slitage på bilen så gick det ganska på ett ut faktiskt. Så då valde vi det närmare så man slapp att slösa bort fritiden på att åka bil, tid är också pengar :)
 
Beror mycket på hästens ålder och behov. Just nu har jag promenadavstånd till hästarna och det är fantastiskt, men i höst kommer jag att ställa unghästen på en fin lösdrift vid stor anläggning en bra bit härifrån (runt två mil skulle jag tippa, vet inte exakt). Både för hans skull och min - jag vill ha honom på en bra lösdrift eftersom han ska få vintervila efter inridningen, och själv vill jag ha tillgång till tränare och bra ridbanor när det är dags att sätta igång honom igen.
 
Jag har hästen för närvarande 2 mil hemifrån, enkel resa. Ett stall både jag och hästen trivs toppenbra i. Hon har blivit mycket mer harmonisk sedan vi flyttade dit, så det skulle nog mycket till för att jag ska flytta. Det känns helt klart värt det! Bra väg dessutom så tar ca 20 min med bil.

Förut stod jag i ett annat stall 2,5 mil bort, men som kunde ta 40 min i rusningstrafik. Där trivdes varken jag eller hästen och således inte värt det. Hade det varit så att jag trivdes väldigt bra hade det kanske kunnat vara värt det. Allting handlar ju om hur man prioriterar.
 
Hej!

Landet definitivt. Har hästen 1 timme hemifrån, men det är med kollektivtrafik, hade jag haft bil hade det varit 10 min. Det tar en mängd tid de dagar jag är i stallet, men stallen i närheten är inte tillräckligt bra för att jag ska vilja ställa min häst där. Jag ahr haft häst 4 mil bort och fortfarande åkt buss, tåg mm, det går men då tar det verkligen tid.

/Lavinia, hade haft en bil om hon hittat nån som funkade med hennes miljösamvete...

Prius? :) Löjligt miljövänlig. Klarar sig ju dessutom några mil på el så bränsle inte ens behövs. Sorry för OT.
 
Jag har hellre nära till stallet och långt till jobbet än tvärtom. Jobbet behöver jag ju förhoppningsvis bara åka till en gång om dagen fem dagar i veckan. Blir hästen skadad kanske det är två eller tre gånger om dagen sju dagar i veckan som gäller. Dessutom tycker jag att det är vardagslyx att kunna svänga ner till min familjemedlem hästen på en kvart om jag vill. Jag har alltså svårt att ha hästen längre bort än en mil, nu har jag en dryg kilometer.
 
Jag har en timmes promenad till ridskolan min sköthäst står på, som jag tar hand om fem dagar i veckan. Tiden i sig är inget problem i detta skede av livet (även fast jag önskar att någon buss trafikerade sträckan. Promenader i all ära, men speciellt kul är det inte under de kalla vintermånaderna eller de mörka höstkvällarna), men för en ev. framtida häst skulle jag vilja ha max en trettio-fyrtio minuter till stallet då jag räknar med att ha långt till jobbet.
 
Jag har hellre nära till stallet och långt till jobbet än tvärtom. Jobbet behöver jag ju förhoppningsvis bara åka till en gång om dagen fem dagar i veckan. Blir hästen skadad kanske det är två eller tre gånger om dagen sju dagar i veckan som gäller. Dessutom tycker jag att det är vardagslyx att kunna svänga ner till min familjemedlem hästen på en kvart om jag vill. Jag har alltså svårt att ha hästen längre bort än en mil, nu har jag en dryg kilometer.

Håller SÅÅÅÅ med dig! Jag vill ha hästen nära hemmet, så man kan åka dit flera gånger om dan om man har lust/andan faller på/hästen är sjuk osv. Perfekt på helgerna då man kan åka och fodra och släppa ut, mocka och fixa allt klart tex, men sen åka hem och äta frukost i godan ro och sen typ tillbaka på em för att bara rida. Jag har 6 min bilväg till stallet från hemmet, cykla kan man göra på 25 minuter.
Har haft hästen nära jobbet ett år för många år sen (3,5 mil enkel väg till jobbet och tar 45 min pga stadstrafik och kringliga vägar osv). Det var smidigt alla dagar man var på jobbet - kunde åka och fixa och mocka på lunchen tex. MEN: Det vägde ändå inte upp för tiden man INTE var på jobbet. Långa resor även de dagarna blev det (dyrt med bensin), samt just att man aldrig kunde "spontanåka" dit. För att inte tala om när man var sjuk och ändå måste till hästen :(
Så som sagt - jag håller med du och är likadan.
 
Idag har jag ca 8km till stallet, vilket jag tycker känns ganska perfekt. Jag flyttade i början av sommaren, och bor nu närmare stallet och istället ca 2,5-2,9mil till skolan (men passerar stallet på vägen = inga problem att vara där två gånger/dag om det skulle behövas av någon anledning). Jag hade tidigare ca 1,6mil till stallet, och såg aldrig avståndet som ett problem. Innan jag flyttade upp till dessa trakter hade jag ca 2,5mil till stallet (gick dock tåg - ca 1km från stallet. Tåget tog en kvart), på vägar som inte var helt roliga vintertid.
Teoretiskt sett kan jag tänka mig att ha ca 4-5mil till stallet i dagsläget. Det skulle ta ca en timme enkel resa med bil, med vinterväglag och halvkasst väder etc etc. En timme känns som max att åka, enkel resa, eftersom så mycket tid går till själva åkandet och jag tror att det skulle kännas tungt i längden. Men i dagsläget skulle det aldrig hålla ekonomiskt - inte en chans.

Bra stall med bra hagar, ridvägar etc är viktigt, för både mig och hästen. Hagarna för hästens skull, stallet för bådas våran skull och ridvägarna för bådas våran skull.
 
Jag skulle flytta själv om jag hade det så. För mig är närheten till stallet viktigt. Det ska liksom inte vara besvärligt att hålla på med en hobby som ska ge glädje och avkoppling enligt min mening. Fast jag vill också kunna vara oberoende av bil och även kunna gå om det är läbbigt före på vintern. Men om jag var tvungen att välja mellan att ha hästen på trist stall nära eller trevligt stall långt borta så skulle jag ändå välja det senare men då skulle jag verkligen vilja ha helinackordering. Detta dock endast om flytt av mig själv inte skulle gå.
 
Nu har ju inte jag körkort, så jag kan inte tänka i termer om mil då det inte säger mig så mycket:p
Men en timme plus minus tio min med kollektivtrafik är min smärtgräns, som medryttare då. Så i mitt fall handlar det om hur långt jag är beredd att åka till rätt häst.

Hade jag haft egen dock hade jag prioriterat stora hagar, lång utevistelse och mycket ridvägar. Hellre åka en stund extra än att varken jag eller häst trivs.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 201
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 911
Senast: kma
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp