hur länge?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur länge håller sig hösilagebalar fräscha, i o-öppnat skick?

Jag har varit på ett nytt ställe och hämtat en bal, ska få hem ett gäng till i helgen. Och om alla balarna är så bra så bunkrar jag gärna... För SÅ fint hösilage har jag aldrig haft förut! :love: :d Men hur länge efter plastningen vågar man använda dem?

Sen funderar jag på om det möjligen är så att de plastade balarna behåller vitaminerna längre, eftersom det är syrefritt??

Sv: hur länge?

så länge det inte är hål i dem elle för varmt ute kan de hålla länge! Lyckans dig som har fått tag i så fint hösilage..:banana:

De varar så länge de inte är öppnade och det blivit några skador i plasten , öppnad varar berodende på hur varmt den förvaras och att det inte regnar i den

ÅH! :love: Såpass länge! Ett år eller så kunde jag väl tänka mig, men inte 2-3... Det är ju toppen!

Det är minst 10 lager plast runt, han hade plastat om dem (direkt) för att det inte blev riktigt bra först.

Jag tänkte att det kan kanske vara bra att ha några balar hemma över sommaren också, för om det blir som de senaste somrarna så lär jag ju behöva ge tillskott, när gräset torkat bort...

Och med torrt menar du vad?

Detta är ju inte analyserat (än...), men det ligger nog mellan 50-6+% ts trodde säljaren, när vi kände på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 637
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka