hur länge?

G

Gizoba

Jag undrar bara lite hur länge det kan ta innan man kan räkna en katt som sin egen efter att man har hittat den?
Har ingen erfarenhet alls av detta.
Har satt upp lappar runt om men ingen har hört av sej på snart 2 mån.
Den upphittade katten satt mitt på vägen,inga hus på långt avstånd.
Bilarna körde runt henne.Hon var då ca 14-16 veckor trodde vet.
Hon var lätt uttorkad,frusen detta var under första kölden i Dec det var 11- denna kväll.
Hon klättrade upp i min famn när jag stannade mopeden för att plocka av henne av vägen och sedan klamrade hon sej fast.Hon låg i ca 1½ timme i min mans knä när han körde klart sin tur med taxin.
Hon bara sov och åt i 3 dagar.Jag installerade henne i min sadelkammare,Med element och kattlucka.
Men sen har hon busat nonstop med min stallkatt.Och han tycker så mycket om henne de sover bredvid varandra.
Hon är ju tam så hon måste ju komma någonstans ifrån och någon kanske saknar henne enormt det skulle ju jag ha gjort om det var min katt.
Men nu vill jag inte att hon ska åka härifrån och jag vill ju försäkra och vaccinera henne men kan man det om det inte är min katt?

Sv: hur länge?

Jag tror katter räknas som "vanligt hittegods" så ring Polisen och fråga.

Jag prövade med det de bara svamlade om att jag kunde ringa något katthem.
Men jag kan ju göra ett nytt försök.De verkade mest tro att jag ville de skulle hämta lilla Ester.
tack för svar!

Tror också det är tre månader. Du har ju satt upp lappar, ringt polisen osv, gjort vad du kan. För säkerhets skull kan du ju kolla med katthemmen om de har någon efterlysning liggande.

Annars blir hon hos dig och kan skatta sig lycklig över det! :)

Det är rätt troligt att hon blev dumpad. Förekommer och tydligen vanligare än man vill tro.

I så fall är det bara att köra på. Du kan iofs meddela också de närmast liggande katthem att du har hittat katten för säkerhets skull.

Om hon har smitit ifrån under en resa så är ägarna väl bara glada om katten blev väl omhändertagen...
Tror inte nån skulle ha hjärta att ta den ifrån dig (såvida inte det är en nån synnerligen värdefull blivande avelskatt - men det verkar ju inte vara fallet).

Frågan är iofs, om du kostar på försäkring, vaccinering etc, ägarna dyker upp och vill ha tillbaka katten - är de skyldiga att betala dina kostnader? Jag gissar det, speciellt som det är saker som de hade annars fått göra ändå.

Nej, har du annonserat med lappar på alla anslagstavlor i närheten osv så är det lugnt.
Iaf i levande livet.

Du har fått en skänk från ovan, du återgav livet åt en vars liv kastats bort.

Njut nu.

Jag tror att man måste göra en riktig anmälan hos polisen (fylla i papper o dyl.) sen väntar man tre månader och efter det så är katten din! Gå in på polisstationen och be att få fylla i en anmälan om att du har hittat katten, hade ju varit trist om nån dök upp om ett par månader och krävde att få katten tillbaka. (Inte troligt kanske eftersom att katten med största sanolikhet är dumpad... men man vet ju aldrig) Om kissen ska bli din på riktigt så är det viktigt att ha ett datum på papper att räkna ifrån.

Lycka till med "din" lilla kisse!

Mest troligt är att hon är dumpad, men om hon inte skulle vara det så hör gärna av dig till katthemmen i närheten och be dem sätta in en annons om henne på deras hemsida.
En stor eloge till dig som tog hand om henne! :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 863
Senast: phie
·
Övr. Katt jag har en hankatt, cirka 5-6 månader som sågs senast kl 21.00 igår kväll, jag sov borta i natt med kom hem vid åtta imorse, jag möts...
Svar
8
· Visningar
2 948
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix