Hur länge växer en valp

Kakis

Trådstartare
Eller hur långt är ett snöre? Jag vet att frågan är lite dum men jag är lite kluven. Jag har hittat en omplacerings hane på knappa 6 månader (dvärgpinscher) som är ca 29 cm enligt ägaren. Eftersom jag har en dp redan och sysslar med agility vill jag ju ha en lite större dp (min är 28,5 och kämpar för allt hon är värd men har det tufft med hopphöjderna), gärna upp mot 32 cm i mankhöjd eftersom jag vet att den kommer att få hoppa mycket. Och jag satsar ju så den bör kunna hoppa maxhöjd 35 cm utan att anstränga sig. Så frågan är om jag kan förvänta mig att denna växer lite till eller om jag ska räkna med att han är klar? Tyärr är det ett rätt bra avstånd mellan hunden och min hemort så jag funderar om det är värt att resa dit och titta på honom, han verkar trevlig annars.

Sv: Hur länge växer en valp

Nu har jag ju ingen erfarenhet så av småhundar, men min saluki var 59-60cm när hon var 9 månader. Hon stannade på 62cm.
Även om en dvärgpincher är hälften så stor så tycker inte jag att det låter orimligt att den växer någon centimeter till.

Min whippet var 42 cm i den åldern och är nu mellan 45-46 cm. Hon växte en hel centimeter efter att hon hade fyllt ett år.

Om jag tittar på dvärgschnauzer så växer de ca 5 cm till efter att de blivit 4 månader. Det brukar ta runt 7-8 månader tills det är klart.
Tror att du kan räkna med att den växer någon cm till men inte upp till 32cm, även om man aldrig kan säga något säkert. Är valpen mätt tidigare? Föräldrars och syskons storlek?
Jag brukar mäta vid 7 veckor och kan då lägga på 15 cm för att få vuxenhöjden (ofta lite mer på hane och lite mindre på tik) och fram till 4 månader växer de ca 1 cm/veckan.

Pappa är 31, mamma 29.5. Syskonen vet jag inte men det kan jag ju kolla om uppfödaren vet.

Det är svårt att säga. Vet du hur han har det med valptänderna? Är de kvar eller har han fått / håller på att få vuxentänder? Är han könsmogen? Om de flesta valptänderna är kvar och han inte är könsmogen kan han nog växa 1-2 cm till och så grovnar han.

Min omplaceringshane var 32 cm när han kom med vuxenbett och helt könsmogen när han var 9 månader. Han hoppade som ung lätt 120 cm (ja, han har hoppat över staketet ett antal gånger). När vi tränade agility så hade han inga problem att hoppa medium hinder, varken vanliga hopphinder eller långhopp 120 cm. Han har fortfarande inga problem med medium hinder som nybliven 12-åring. Han har 4 valpkullar efter sig och alla de som jag har träffat har hanarna ungefär samma storlek som sin pappa, kanske lite mindre. Tikarna har följt mammas storlek.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är så att jag har en sjukdom med värk och ont i leder. Jag har en halvtrappa upp till min lägenhet på ca 5 steg. Tidigare har jag...
Svar
13
· Visningar
5 072
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka