Hur länge växer en häst?

L

linabergmer

Ja som min rubrik lyder, vid vilken ålder har hästen på ett ungefär nått sin vuxna höjd?

Jag en häst som är ca 1,5 år och 130cm, kommer hon att växa något mer?

Mvh Lina
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Hon kommer växa både på höjden och bredden, man säger att en häst ska vara färdig växt på höjden vi 4-5 års ålder. Det varierar självklart per individ :)
 
Sv: Hur länge växer en häst?

JAg skulle rastypa henne som tinker häst, men fick svaret att det inte gick då hon är för liten, dom ska vara 135 och uppåt. Men jag tycker att 5 cm till borde hon ju växa!
 
Sv: Hur länge växer en häst?

det borde hon garanterat göra. mitt halvblod växte drygt 15 cm mellan 1 1/2 års ålder och 6 års ålder. min shettis har växt betydligt mer än 5 cm efter att hon va 1 1/2 år (är 4 nu)
 
Sv: Hur länge växer en häst?

min häst blir 6 till sommaren och har under senaste halvåret växt 5 cm så nogk ommer hon växa!
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Utan att ha sett hästen och inte heller veta hur hennes föräldrar och släkt ser och har vuxit, är det omöjligt att säga något om hur den kommer att utvecklas.
Det finns också en till faktor som kan påverka och det är hur hästen har blivit utfodrad under sitt första levnadsår. Med foderstat X kan hästen ha haft snabb tillväxt, med foderstat Y lagom/normal tillväxt och med Z en reducerad tillväxt (fått för lite mat).

Som det skrivits tidigare så finns det gott om hästar som växer mycket sent. Har själv en sjuåring som fått ställa in sitt tävlande under hösten för att hon vuxit så mycket. Men jag har också träffat på hästar som inte vuxit en centimeter på höjden sedan de fyllt två år.
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Ja som min rubrik lyder, vid vilken ålder har hästen på ett ungefär nått sin vuxna höjd?

Jag en häst som är ca 1,5 år och 130cm, kommer hon att växa något mer?

Mvh Lina

Du kan ju ta "tattarmåttet" på hästen, det tar man vid ca ett års ålder.
Du mäter från armbågsknölen på ett framben ner till där kotan slutar, sedan vänder du på snöret och mäter lika högt upp (över manken) som snöret var till kotans nederdel så ser du ungefär hur stor din häst kommer att bli. OBS detta är inget exakt mått men det ger dig ett hum om hur står h*n kommer bli.
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Skelettet växer och utvecklas olika på olika raser. Men ponnyer växer upp till 8 års ålder, fullblod till ca 4 år och övriga växer till ca 5 år.;)
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Tattarmåttet fungerar inte på en häst som är hög- eller lågställd utan bara på som är "mittemellan" så att säga. Kan vara bra att veta.
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Har testat "tattarmåttet" på säker 50 hästar av olika raser - de enda hästar hittills som det inte har stämt på är en 175 cm hög, ganska tunn mkt långbent fullblodshäst. Han har , så att säga, ca 3-4 cm förlånga ben! Den andra var oerhört fet och fick då enligt måttet för korta ben ... Hästen måste vara över 1.5 år för att du ska kunna "förutsäga" mankhöjden. Jag har precis köpt mig ett litet ( ca 148 cm) PRE-sto som är 3.5 år ... enligt tattarmåttet ska hon växa 4-5 cm ... ska bli spännande att se om det stämmer!
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Hur gör man tattaramåttet? Jag har läst i en bok men fattar inte exakt vart jag ska mäta ifrån?Gärna bild på en häst och vart jag ska ta måttet!
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Min varmblodstravare var inte helt klar på höjden förrens han var sju år. Han växte hela tolv cm mellan hösten som femåring och hösten som sjuåring. Därefter har han breddat ytterligare ett par år...
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Läs inlägg 7 - du måste väl ändå veta var armbågen sitter på en häst.
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Mellan 7-8 växte min fd "lilla" kille ca 2 cm. Sen slutade han på en höjd av ca 169 cm över havet....
 
Sv: Hur länge växer en häst?

Du mäter på frambenets "baksida". Titta där hovskägget sitter ( på en häst med bara lite hovskägg!). Känn med handen där hovskägget börjar så känner du en liten knöl ( rest av tillbakabildad tå). Det är kostspetsen. Armbågen är "slutet" på frambenet - Du känner arbågspetsen om du för in en hand mellan frambenet och sadelgjorden. Mät när hästen står stilla med rakt ben från spetsen på kotan till spetsen på arbågen ( ta ett måttband eller balsnöre). Detta mått är lika stort som måttet från armbågspetsen, utmed hästen bål, upp till manken - enligt "tattarmåttet"!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 578
Senast: mily
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 659
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp