hur länge vänta med att släppa ut vuxen omplaceringskatt

ako

Trådstartare
Har utökat mitt zoo med en stallkatt (har sedan tidigare fyra feta, lata kissar som mest är inne). Kissen är ungefär 7 år, kastrerad hane och van att bo i stall sedan tidigare (omplac p g a separation o flytt), och mycket social och kelig. Han kom hit i går.

Jag har aldrig haft någon ren stallkatt förut, men den här killen ska alltså (som han gjort tidigare också) ha sitt hem i stallet. Han har fått ett fårskinn att sova på i lagom upphöjt läge, ca 1 m upp, låda och mat och vatteskålar i stallet, och lade sig direkt tillrätta, och hade ätit upp maten i natt.

Han har tidigare fått gå ut o in i sitt gamla stall som han vill, och mest hållit sig hemomkring, och självklart ska han på sikt få göra det här med. Nu är han dock instängd i stallet för att han ska förstå var han hör hemma och inte knalla i väg för att försöka ta sig tillbaka till sitt gamla hem (13 mil bort). >Vad tror ni andra som tagit över vuxna katter? Hur länge ska jag hålla honom i stallet? En vecka? Två? Har ingen erfarenhet alls. Han verkar i allafall ganska så nöjd hitills, så jag hoppas verkligen det funkar.

Tack på förhand!

Sv: hur länge vänta med att släppa ut vuxen omplaceringskatt

Funkar det bra så håll du honom inne 2 veckor så han är riktigt "hemma" hos dig. Jag är ingen expert men tänker så här att hellre vänta lite längre än att släppa ut honom för tidigt och mista katten för att han försöker vandra hem.
Lycka till!

Med tanke på att han lämnas ensam i ett stall så skulle jag undvika att ha honom instängd för länge så att han börjar känna sig instängd. När man inte är där så ofta heller så hör man ju inte om katten blir orolig ibland.

Jag hade nog istället haft katten instängd i några dagar bara och sen spendera ett par dagar i stallet med honom (att man kommer och går med jämna mellanrum och kanske spenderar tiden där MED honom) så att han vet att han trivs med er, att ni bor där, att allt han känner igen och tycker om finns där. :)

Men så är jag allmänt noga med att aldrig få djuren att känna sig instängda. Jag tycker att det är hemskt grymt. Och undviker alla risker så mycket jag bara kan. Jag kanske är extrem. :cool:

Det är väl inte extremt eller hemskt utav dig att tycka ;) men jag tolkade det som att kissen ska vara "instängd" i hela stallet och få gos och sällskap en stund varje dag. Då riskerar jag hellre att katten känner sig instängd ett par veckor än att den springer bort och kanske aldrig hittas igen, hu vad mkt hemskt den kan råka ut för då.

Dessutom, alla katthem som tar in hemlösa eller vanvårdade katter har ju dem i karantän ett par veckor då de får sitta ensamma eller med den kattkompis de lämnades in tillsammans med, i ett mindre rum ganska mkt mer "instängda" än i detta fallet. Jag tror inte en katt känner sig instängd på det sättet som du känner, katter verkar snarare vid nya miljöer känna sig tryggare i mindre utrymmen än större, tills de kommit till ro.

:)

Hej o tack för svaren båda två!

Lille Elvis verkar lugn och nöjd med sitt nya liv. Han sover o äter o är mkt social o kelig. Han är INTE ensam och intängd i ett mörkt, tomt stall om någon tolkade det så, utan har kl 17- 08 sällskap av hästarna, samt mänskligt besök och många klappar och kramar allafall fyra gånger per dygn, och sammanlagt MINST 3 h mänsklig närvaro, och fri tillgång på torrfoder. Dagtid när hästana är i hagen är han dock ensam
men det är ju å andra sidan många innekatter oxå medan matte o husse jobbar, och mår utmärkt. Han spanar på mössen i väggarna för fullt, tror jag.

Jag känner väl att jag är ganska så inne på Veronicans linje att ha honom inne ett par veckor. Även om han kanske har det lite trist emellanåt känns det som att det är betydligt värre om han skulle gå ut för tidigt, kanske bli skrämd av något och försöka vandra "hem" igen, då han ju inte kommer från granngården, utan 13 mil bortifrån. Han verkar dessutom hittills nöjd och inte överdrivet intresserad av att smita.

Tack som sagt, båda två :)! Fler tips o erfarenheter mottages gärna!

Jo men två veckor? :o Tja, jo ja.. Det är säkert individuellt.
Jaha, i hela stallet. Ja då är det ju en annan sak. :bow: Jag skulle hålla många ögo på missen och dess beteende och låta den få gå ut när den börjat visa tillgivenhet och verkar trygg i miljön.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama