Hur länge tycker ni man kan vänta på maten på en restaurang?

När jag jobbade på en finare restaurang för typ ett sekel sedan (:angel:) hade vi regeln att gästerna skulle ha huvudrätten inom 40min. Men då beställde de flesta gäster förrätt.
 
Som kökschef svarar jag att det beror på 3 saker:

1) hur lång tillagningstid maten på menyn har
2) hur många gäster som finns i lokalen
3) om man har förbokat bord eller inte

Generellt sett så har våra gäster sin mat inom 20 minuter, men har man inte bokat bord och det kommer 40-50 pers på kort tid (eller som vi hade förra fredagen: 79 pers som kom inom loppet av en timme varav bara 14 hade förbokat) så får man vänta längre på sin mat och det tror jag faktiskt att de flesta inser..
 
Normalt är väl ungefär 20-30 min. Men sen inser jag också att beroende på vilken typ av rätt jag beställer kan det gå fortare eller långsammare.
Är stället dessutom knökfullt så tar det förstås längre tid.
När vi däremot väntade 1,5h och bara fått dricka trots påminnelser och stället inte ens var halvfullt så gick vi bara till ett annat ställe.
För den väntetiden var verkligen inte okej med omständigheterna.
 
20-30min.
kan självklart acceptera att det tar längre tid om det kommer mycket folk på en gång eller om man är i ett stort sällskap och inte har förbeställt.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 487
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 566
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 743
Senast: Mabuse
·
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp