Hur länge skall man vänta med att ringa vet?

nice and happy

Trådstartare
I fre så va min häst lite varm i kotan & visade hälta vid longering. Har kylat han över helgen & igår var han inte varm & va ej halt. Nu ikväll så var han varm & JÄTTE halt endast på böjt spår. Han får nu gå i sjukhage på dagen. Kylas 2ggr. Ingen longering skall göras på ett par dagar.
Hur länge skall man vänta med att ringa veterinären om han inte blir bättre??
Tänkte avakta tills ons, tor. El vad tycker ni??
Har precis avslutat ett dyrt & jobbigt kapitel om hans rygg som ÄNTLIGEN är bra!! Så kommer detta... Ledsen!

Sv: Hur länge skall man vänta med att ringa vet?

Om du vart inne med honom pga av ryggen och detta kommer så tätt inpå hade jag antagit att det hänger ihop på något sätt och kontaktat vet ganska omgående. Hade inte vågat chansa på att det ger sig. Även om hästar givetsvis också kan snubbla till, vricka sig osv.

det är ganska lätt att en häst med problem med ryggen felbelastar och får sk sekundär skador, tex kotledinflamation. Jag tycker att du bör kontakat vet direkt.

ok. hovslagaren kommer i morgon & kolla om det kan vara hovböld. Annars blir det kliniken direkt.

I fre så va min häst lite varm i kotan & visade hälta vid longering. Har kylat han över helgen & igår var han inte varm & va ej halt. Nu ikväll så var han varm & JÄTTE halt endast på böjt spår. Han får nu gå i sjukhage på dagen. Kylas 2ggr. Ingen longering skall göras på ett par dagar.
Har precis avslutat ett dyrt & jobbigt kapitel om hans rygg som ÄNTLIGEN är bra!! Så kommer detta... Ledsen!

En fråga,, hur länge skulle du själv vänta med att ringa veterinär utifrån trauma??

Själv skulle jag kontakta veterinär innan jag la ut en tråd om detta på bukefalos. Tror även det framgår på hästvård.

Det är söndag idag så lite svårt att ringa veterinären då...
Kom att tänka på sista ridpasset & han snubbla till i tor vid ridningen. Så kan ju ha vrickat sig då.

Är hästen JÄTTE halt så tycker jag inte man ska vänta alls!
Även om det "bara" är på böjt spår.

men ring imorgon då :) kan ju iaf fråga dem vad de tycker, det är ingen som säger att vet måste komma ut bara för att man ringer tilld em :) men ju förr desto bättre, och är det ngon infl. blir det bara värre utan beh.

Jag tycker nog som övriga här att du kan ringa och rådfråga veterinären i morgon. Tycker själv det är svårt att veta när man skall ringa eller inte ( jag är hästhypokondriker). Brukar dock alltid ringa och rådfråga ifall jag är tveksam, känner min veterinär väl och kan känner nog mig ännu bättre :angel:.

Hade det varit min häst så hade jag ringt veterinären.

Lycka till /B

vad innebär jättehalt? i min värld är det att den inte vill st´ödja på benet.

Har hästen ryggproblem så bör den definitivt inte stå stilla i en liten sjukhage. Om hästen dessutom bara är måttligt halt på böjt spår och inte blockhalt så finns det verkligen ingen anledning till att inte låta honom gå sin i vanliga hage.

Nä så halt är han inte att han är blockhalt... Han visar inget på rakt spår i skritt & trav. Visar inget i skritt på böjt spår men i ett varv i trav så haltar han. (linkar ordentligt då)
Hovböld, kan det inte visa sig så? El är hästen halt mer konstant?
(Har inte haft häst med hovböld) Får se om hovis hittar något idag...

Han har inte rygg problem längre.
Sjukhagen är inte så "jätte" liten utan ca 30*20 så han kan röra på sig där. Är det inte bättre att ha han där än med 2 andra hästar i stora hagen som han gärna vallar runt på & som dess utom börjar bli geggig??

Problemet i kotan kan komma från ryggen! Jag var med om en häst som först hade ont i sin rygg och blev behandlad för det och eftre några dagar han var bra i ryggen började hans framben att spöka för oss. Och det visade sig att det kom från smärtan i ryggen, han har belastat sig så att det ska kännas bra för ryggen och då belastat benen fel istället så rng och rådfråga din veterinär!

Promenera hästen på rakt spår så känge den inte är halt. undvik böjda spår.

Lycka till

Jag hade nog ringt veterinären idag (måndag). Om hästen först visade värme+hälta, och det sedan först blev bättre och sedan blev sämre igen. Jag hade nog iallafall ringt och talat om läget och sett vad veterinären sa.

Han har inte rygg problem längre.

Nej men han har nyligen haft och sannolikheten är stor att den här hältan hänger ihop med ryggproblemen.

Ja 20*30m är ju betydligt bättre än frimärket jag föreställde mig. Så visst, är han nöjd och lugn med att gå ensam så kan han gå där. Jag tycker dock att hästar ska gå med kompisar och i så stor hage som möjligt, även om de är måttligt halta. Ofta så är det betydligt bättre att de rör sig vid hälta, och som sagt framför allt om hästen har ryggproblem. Då är stillastående förödande.

Har rådfrågat med vet skulle avakta tills hovslagaren kollat efter böld.
Han kommer 18 ikväll...
Borde inte et ha känt om han belastat fram? Har haft et regelbundet ett par månader på han nu & han har dock belastat ett bak ben lite. Men det är bra nu.

Benet kylades i morse, var där nyss & det var inte varmt längre.
När han var varm så var han varm vid kotan sen ner i hoven.
Han verkade va glad i sin lilla hage, han har kompisar ifrån alla håll. Trodde han skulle stå & hänga & ville in till dom men han går runt & plocka & är nöjd.
Hör av mig ikväll om hur det gått.

Nej men han har nyligen haft och sannolikheten är stor att den här hältan hänger ihop med ryggproblemen.

Ja 20*30m är ju betydligt bättre än frimärket jag föreställde mig. Så visst, är han nöjd och lugn med att gå ensam så kan han gå där. Jag tycker dock att hästar ska gå med kompisar och i så stor hage som möjligt, även om de är måttligt halta. Ofta så är det betydligt bättre att de rör sig vid hälta, och som sagt framför allt om hästen har ryggproblem. Då är stillastående förödande.

Detta gäller även om det är en hovbensfraktur, akut senskada eller spricka i ett ben? Vart har du tagit din veterinärlicens?? Hur vet du vad som är fel på TS häst?
TS åk till vet eller håll hästen inne tills hovslagaren kollat!

Håller med, om man inte har en aning om vad som är fel så ska man absolut ta det säkra före det osäkra. Sen kan ju vissa hästar inte stå i sjukhage utan att leva rövare, men då kan den stå inne.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under...
Svar
8
· Visningar
4 816
Senast: Freeride
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Har ett 16-årigt sto som i lördags morse var halt på vänster fram vid utsläpp. Hon var inte varm, inte svullen och inte öm i varken ben...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka