Hur länge skall jag hålla ut?

F

Fantasi

Då jag övertog min nuvarande häst så började jag med att ta av honom skorna och släppa honom på bete i tre månader. Detta är en nioårig travhäst som gått skodd i större delen av sitt liv..

Han har mycket smala hovar och är jättetrång i sina trakter så därav vill jag att han skall gå barfota och min hovslagare håller med mig.

Nu är vi inne på fjärde månaden, det är ca fem veckor sedan han verkades(bara lite och främst i tån). och vissa dagar är han verkligen jätteöm i alla hovar och travar man honom och han råkar trampa påen liten sten så är han fyrgradigt halt ett par steg. På gräs går det hur bra som helst och man märker på honom att han då länger sig och använder hela kroppen i stegen, i skogen och på stigar går det oxå bra, likadant på plan asfvalt.

därimot på grusvägar eller sandvägar med småsten här och där går sämmre, och tyvärr så är det lite sten här och där på de flesta ridvägar än om sanden i övrigt är mjuk..

jag vet inte hur jag skall göra, bävar för då kärlen(hur stavas det) och marken blir knallhård..
Vill ju helst inte sko, men samtidigt är det ju inte kul om han går och spänner sig pga att han är hovöm då man rider.

det kan även vara olika från dag till dag hur öm han är..

hur lång tid tar det innan man märker skillnad att hovarna breddar sig, kommer det med utväxten eller breddar sig hela hoven? Om ni förstår hur jag menar..

hur skulle ni göra i min situation.

Hästen håller på att sättas igång så vi gör inte nåt annat än skrittar och tar någon kort travtur då och då.och så kommer det vara ett tag framåt då han inte orkar bära upp sig än (var oinriden då han kom) han rids dock ej varje dag utan det varvas med körning och vid hand.

Tips och råd?

Sv: Hur länge skall jag hålla ut?

Att utsätta hästen för otillbörigt lidande, i det här fallet låta den gå med kraftigt ömmande hovar, är i strid med djurskyddslagen.

Du bör genast se till att hästen slipper sitt lidande. Ett alternativ är att sko den, ett annat att avliva den och skaffa en häst som av naturen är lämpad att gå barfota - vilket den här uppenbarligen inte är.

Jag antar att du inte gillar det senare alternativet, så ring en utbildad hovslagare som kan hjälpa dig att fixa till hovformen på ett humant sätt.

Jag utsätter honom inte för onödigt lidande, han har ej lidit utav detta under hela tiden han gått på bete och jag rider ju naturligtvis inte på flit där jag vet att han får ont. Det tar lång tid att härda hovar som gått skodd ett helt liv.. jag bad inte om arga svar utan tips och råd hur jag skall göra för att nå mitt mål : en väl fungerande hovfunktion vilket denna häst tack vara sitt (trångskodda) liv ej fått., utan att för den delen göra att han blir mer hovöm..

Visst förstår du väl att jag bryr mig om min häst och försöker lösa problemet eftersom jag ber om råd.

Och vad är du för människa som är beredd att avliva en häst bara för att den är ömfot:crazy: :eek: :eek:

Har faktist funderat på det och min hovslagare har nämt det men jag har ej sett dem in real life och jag har (tyvärr) hört en del negativ kritik om dem..? sen är jag lite rädd att dom skall ge skavsår alternativt tappas.. erfarenhet?

Vad jag är för människa har knappast relevans för din häst. Vad du är för en som låter hästen gå ömfotad i fyra månader är betydigt intressantare.

"Vissa dagar är han verkligen jätteöm i alla hovar" - definitivt ett onödigt lidande.

Jag är inte aggressiv, bara enormt skeptisk till djurplågeri. Du har dessutom fått två råd av mig, varav jag själv skulle föredra det första. Easy-boots låter ju också som ett alternativ, om det fungerar för din häst. Det borde du (eller din hovslagare) ha tänkt på direkt.

Då jag övertog min nuvarande häst så började jag med att ta av honom skorna och släppa honom på bete i tre månader. Detta är en nioårig travhäst som gått skodd i större delen av sitt liv..

Han har mycket smala hovar och är jättetrång i sina trakter så därav vill jag att han skall gå barfota och min hovslagare håller med mig.

Nu är vi inne på fjärde månaden, det är ca fem veckor sedan han verkades(bara lite och främst i tån). och vissa dagar är han verkligen jätteöm i alla hovar och travar man honom och han råkar trampa påen liten sten så är han fyrgradigt halt ett par steg. På gräs går det hur bra som helst och man märker på honom att han då länger sig och använder hela kroppen i stegen, i skogen och på stigar går det oxå bra, likadant på plan asfvalt.

därimot på grusvägar eller sandvägar med småsten här och där går sämmre, och tyvärr så är det lite sten här och där på de flesta ridvägar än om sanden i övrigt är mjuk..

jag vet inte hur jag skall göra, bävar för då kärlen(hur stavas det) och marken blir knallhård..
Vill ju helst inte sko, men samtidigt är det ju inte kul om han går och spänner sig pga att han är hovöm då man rider.

det kan även vara olika från dag till dag hur öm han är..

hur lång tid tar det innan man märker skillnad att hovarna breddar sig, kommer det med utväxten eller breddar sig hela hoven? Om ni förstår hur jag menar..

hur skulle ni göra i min situation.

Hästen håller på att sättas igång så vi gör inte nåt annat än skrittar och tar någon kort travtur då och då.och så kommer det vara ett tag framåt då han inte orkar bära upp sig än (var oinriden då han kom) han rids dock ej varje dag utan det varvas med körning och vid hand.

Tips och råd?
köp typ Old Mac's skor.... finns massa olika märken... kommer inte ihåg vad märket heter som min häst har... han hade väldigt stora hovar ibörjan å då sa försäljaren att man fick byta dom mot annan storlek om hovarna förändrade så pass mycket första året... köpte genom hovslagaren tror jag... (inte jag som äger hästen)

Har faktist funderat på det och min hovslagare har nämt det men jag har ej sett dem in real life och jag har (tyvärr) hört en del negativ kritik om dem..? sen är jag lite rädd att dom skall ge skavsår alternativt tappas.. erfarenhet?

Jag har ett halvblod som jag av olia anledningar inte kan sko i bak. Det tog väll i alla fall ett år innan han inte reagerade på lite grusig väg.
Man får rida där det går bra, gräs, stubbåker och skogen brukar funka bra.
Måste man ta sig fram på en knagglig väg så får man ta diket helt enkelt. Det fugerar det med!

Det blir faktiskt bättre fram åt hösten, oftast så är det lite lerigt och vägarna blir mjuka och fina. Sen är det en lite hård period innan det kommer snö då är det toppen igen!

Min uppfattning är också den att dom halkar inte alls lika mycket barfota som med skor (utan brodd) så det var ingen större fara heller. Man anpassar sig helt enkelt.

Easybots har jag haft, men nje...funkade inte så bra som jag hoppats. Passformen var sådär, dom gnagde märken i hoven vilket iof inte gjorde någonting tills dom flyttade sig och "gnagde" hål runt kronranden.... :crazy:

Dessutom så lyckades jag tappa en under ridturen utan att märka det. Blev en dubbel tur då jag var tvungen att rida runt hela svängen igen för att leta reda på det dyra (men inte så bra) dojan igen :smirk:

Då var dom precis så stora att jag fick på dom och inte mer, (skulle aldrig någonsin lämna dom på i hage eller så!!!) Men det är väll olika hur dom passar på olika fötter så att säga!

så du anser att jag är en djurplågare, tack för den... sa jag inte just att hästen inte har haft detta problem alla dessa fyra månader, läs texten innan du uttalar dig! Allra bäst är väl om du inte uttalar dig alls du har ju klargjort dina råd så jag är helt nöjd!

Att utsätta hästen för otillbörigt lidande, i det här fallet låta den gå med kraftigt ömmande hovar, är i strid med djurskyddslagen.

Du bör genast se till att hästen slipper sitt lidande. Ett alternativ är att sko den, ett annat att avliva den och skaffa en häst som av naturen är lämpad att gå barfota - vilket den här uppenbarligen inte är.

Jag antar att du inte gillar det senare alternativet, så ring en utbildad hovslagare som kan hjälpa dig att fixa till hovformen på ett humant sätt.

tycker du inte att du tar i lite väl mycket nu.... de du skriver är ju skratt retande.... här vill hon ha råd om vad hon ska göra... tror ju inte hon har tvingat det att fortsätta trava på grus när hon märker att den ömmar i hovarna... hon har väl provat och märkt att det inte gick.... avliva är ju absolut inte nödnändigt.... finns andra alternativ som jag tipsade om...

tycker inte du ska skriva så nedlåtande till denna stackare som bara ville ha råd...

Sätt på hästen skor! En bra hovslagare kan med skorna "lägga ut" hoven, så att hovarna rättar till sej, fast hästen har skor. Du behöver inte rida skolöst, bara för att fötterna ska rätta till sej.:bump:

Jag tror inte heller att TS är ute efter att skada sin häst, jag är helt övertygad om att hon handlar i tron att hon hjälper hästen. Däremot är jag av den övertygelsen att djur inte ska utsättas för onödigt lidande, vilket onekligen är fallet här. Ibland kan man behöva ett provokativt svar för att vakna upp och få sig en tankeställare.

Barfota till varje pris är tyvärr ofta föremål för djurskyddsärenden. Djuret i första hand, TS i andra.

Skrattretande är att det är mig du väljer att bli förbannad på.

Jag förstår inte varför du tycker att det är djurplågeri att låta hästen gå barfota:confused: Mina barn springer barfota hela sommaren och visst, nog går dom försiktigt om dom måste gå i grus...men är jag då en barnmisshandlare:confused:

Det är inte djurplågeri att låta en häst gå barfota, men en häst som är så hovöm som TS beskriver ska besparas sitt lidande - lämpligen genom att skos.

Vad har dina barns fötter med djurskyddslagen att göra? Jag kan inte se att jag angripit ditt föräldraskap någonstans i texten?

nej jag vet att jag inte behöver ha honom skolös, men jag vet samtidigt att hovarna(bortsett från ömhetendå) mår bättre och snabbare rättar tills sig utan skor än med.. men jag kommer ju förståss att sko om inget annat funkar, om inte annat så får jag dra av dem då snön kommer igen..

jag anser att då du varken känner mig eller min häst så kan inte du uttala dig på det sätt du gör, jag kan faktist en hel del om hästar, och gör allt för att snappa upp och lära mig ännu mer. jag har gått utbildning inom häs/vård/ridning/körning/skoning så jag är inte helt bakom flötet och jag kan lova dig att min häst mår bätte och sköts bättre än MÅNGA hästar i detta land, därmed inte sagt att jag på något vis är bäst, bättre kan man altid bli, och man stöter ofta på situationer som kräver tips från andra, olika synvinklar liksom därför skriver jag här.

jag kan ju omformulera frågan lite, skall jag fortsätta jobba honom på underlag där han ej ömmar dvs gräs/barrmark/ridbana/ridhus och skippa mark och vägar där han uppenbarligen får ont av att gå, eller ska jag sko honom?Jag leder honom naturligtvis där det är sådan mark där han ömmar att gå(till och från ställen där det går bra att jobba honom), och han får själv välja vägen att ta sig fram för att undvika att det skall göra ont för honom... jag har inget avseende att skada min häst jag vill bara hjälpa hans hovar på traven, ge honom en bättre hovmekanism än vad han hittils haft. Hovar och hovfunktionen är ju a och o för en välmnående och väl funkgerande häst... Han har ju dessutom väldigt små strålar så att slå på honom skor betyder bara att strålen inte får jobba alls, iof skulle man ju kunna använda skor som ger tryck på strålen, någon som har erfarenhet att sådana skor? Vad heter dem, päronskor?

Jag tycker absolut du ska sko honom. Och som någon skrev, det finns hovslagare som kan lägga ut hoven.
Min valack är ett strålande exempel på detta. Hans framhovar var i bedrövligt skick när vi köpte honom för ett år sedan. Hovslagaren har fixat till det genom skicklig verkning och skoning, och idag har hästen en storlek större skor.

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka