Hur länge ska man pyssla med en hovböld?

B

Bennie

Min häst fick (troligen) en hovböld häromdagen.
Han haltade lite, var varm i hoven och hade en liiiiten liten spricka i sulan (rätt långt ut mot kanten).

Jag ringde vet och fick rådet att lägga jodopaxomslag, och på kvällen var det lite blod på bandaget.
Men efter det har det inte kommit något mer blod, och hästen haltar allt mindre.

Betyder det att hovbölden är utläkt?
Ska jag fortsätta att "packa in" hoven för att skydda från smuts, och i så fall - hur länge?
(Jag har inte jodopaxomlag längre, utan bara torrt och rent runt hoven och desinfektion på "hålet".)

Jag är (lyckligtvis) helt oerfaren på det här med hovbölder, så jag vore väldigt tacksam för tips och erfarenheter.

Sv: Hur länge ska man pyssla med en hovböld?

Precis vad jag oxå undrar!
Mitt sto har även hon en liten spricka i sulan. Dock är denna i spetsen av strålen och den spetsiga delen av strålen har hon lyckts slita bort på nåt vis. Hon står med jodopax omslag nu inatt och ska få ha det i hagen imorron. Jag ska nog fortsätta ett par dagar iallafall tror jag. Inte heller jag har nån erfarenhet av hovböldertrots att jag haft hästar i många år. Antar att jag haft tur...

"haltar allt mindre" ?

Är hovbölden läkt så haltar han inte alls. Jag skulle absolut hålla på och linda ett par dagar till. Det flesta har ju tämligen skitiga hagar och så nu förtiden, dumt och ta en risk.

Nu när det är lerigt i hagarna skulle jag ringa hovis och fixa soulpack och sula när hästen inte haltar längre.

Ring din hovslagare och hör vad som är bäst för hästen. Är det en böld så går den inte bort av ett omslag utan ska öppnas och tömmas. Ett omslag kan påskynda processen. (få bölden att mogna snabbare)

Ser du en spricka, alltså att det finns en öppning så ner med hoven i VARMT vatten (så varmt det går utan att hästen bränner sig), låt den stå 10-15 min, sedan på med jodopaxomslag.

Jag rekomenderar dock att ta ut hovslagare och se till att den verkligen är öppen, annars kommer det med all säkerhet tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Elendil
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 559
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 447
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025