Hur länge ska hon gå över?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
H

HannaP

Nu har vi väntat i 13 dagar. Ena stoet var beräknad till den 24 mars. När jag köpte henne den 6/2 såg hon knappt dräktig ut.Den senaste månaden har magen bara växt och växt. Nu ser hon verkligen högdräktig ut, men hon har inte fyllt på sina ljuver så att man tror att det är nära.

Hur länge har ni fått vänta som har ston som gått över?

Förra året gick ett sto över 10 dagar, men det fölet mådde ju inte bra. Jag är inte orolig denna gången att det är något fel men jag bara undrar när hon ska klämma fram fölet. :)

Mvh Hanna

Det är inte ovanligt att de går ett par veckor eller mer över tiden. Vi har haft en som gick 4 veckor över tiden och en kompis ponnysto födde ett litet men friskt föl NIO veckor efter planerat datum. :) Så håll ut... det kommer när det är klart. :)

Visst är det jobbigt att vänta!? Har ett sto som gått över 14 dagar nu. Men det är nog som Jarrah säger det kommer när det är klart :) Känner en som har ett sto som alltid går ett år. Men visst är det lite jobbigt när man väntar på något gott :) Lycka till med fölning o föl! :banana:

Skönt att höra! Som sagt våra andra ston har bara gått över ca 5 dagar förutom den som kom 10 dagar över tiden och var dålig.

Vi har kamera uppsatt men vakar i princip inte då hon ju inte visat tecken ännu. Någon gång kommer det ju! :) Bättre sent än aldrig!

Mvh Hanna

Min ligger 11 dagar efter och inge föl ännu! Visst är de jobbig väntan! De har droppat vit mjölk ur spenarna nu i en veckas tid, men inga vaxproppar. Suck, man får väl vänta lite till! :)

Om mjölken droppar har hon passerat vaxproppsstadiet, om hon nu haft några. Vaxproppar är ju mjölk som pressas fram och stelnar (ser ut som stearin som runnit på ett ljus ungefär).
Du får titta efter andra tecken, som att bäckenbanden släpper tex.
Lycka till! :)

Ja, de kan mycket möjligt vara så. Hon är förstföderska. Bäckenbanden har inte släppt, inte så mycket iallafall. Hon börjar bli mjuk. Tycker de är himla svårt .... :smirk:

Nu har hon gått över 19 dagar!! juvrena är väl fyllda men inte en droppe mjölk har vi sett. Det blir kanske dom andra stona som ska föla i början på maj som hinner föla innan denna. :) :) Är detta verkligen NORMALT??? :D
Mvh Hanna

LUGN, LUGN, LUGN...

Mitt arabsto gick med första fölet 10 dgr över tiden ( 346 dygn.) Andra fölet 355 dygn, Tredje fölet 357 dygn & sista fölet 361 dygn. Inget fel egentligen på ngt av fölen ( tror vi..), men sista fölet kom fel ( bakbenen först), så han var död vid födslen. Kvävdes.

ÄNTLIGEN! :D :DEfter 3 veckors väntan har hon fölat. Ett fux föl med bläs och halvstrumpa bak precis som sin pappa Maloubet! Tyvärr har hon haft kolik i dag, förstoppning. Men förhoppningsvis är det bra nu. (man vet aldrig)

Bilder kommer snart!

Mvh Hanna

*GRATTIS, GRATTIS*!!

Det blev ju en lååång väntan, men men.. ut kommer det nåt till slut! :D

Håller tummarna för 'tarmarna'...

Föl till ston som gått över tiden mer än 3-4 dagar ger jag ALLTID Microlax, för de är så gott som alltid förstoppade.
Detta p.g.a. fostervattnet minskar ju längre stoet går över och fölet lever alltså i en allt torrare miljö.

Mekoniumet är segt som attan och det måste ut. Microlax är superbra i detta fall....Svårare fall måste ju i regel uppsöka klinik...

Tack alla! :)men efter alla sorger och besvär vi hade förra året med fölisarna så ropar vi inte hej ännu!

Cesam!
Intressant det du säger. Vi reagerade nämligen på att hon hade mycket mindre fostervatten än vad stona har haft förut.
Hon har fått microlax, vet har gett henne dropp och en b.vitamin spruta + smärtstillande. Men det var i förmiddags. Nu verkar hon mycket bättre. Piggare och så, men hon kniper ganska mycket med svansen fortfarande, fast jag hörde henne "prutta" förut så hon kanske kniper för att magen håller på att komma igång. Hon har varit ute en del småstunder idag för magens skull, och nu på e-middagen så busar hon och springer. Hoppas det är ett friskhets tecken!

Mvh Hanna

Grattis Grattis Grattis till din lilla fölis!
Hoppas att hon får helt ordning på magen snart oxå.

Min lille kille som ju oxå kom igår var tack och lov jättefin i magen! (han låg i magen 9 dagar över beräknad tid)
Bajsade på eget bevåg tre gånger inom loppet av tre timmar.

Sätt ut bilder så att vi får se underverket!!

// Anna

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 333
Senast: regina11
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar