Hur länge rider ni?

Linnpan

Trådstartare
Hej!!
Jag har en gammal fullblods vallack. Jag rider ca en timme om dagen, är väldigt noga med att värma upp i alla gångarter i ca 15 min. Sen börjar jobbet, 30 min jobbar jag honom på ett dressyr pass med micro pauser blandat med arbete. Det är dressyr jag pratar om nu :) Sedan ca 5 min jogg, och 10 min avskrittning.

Hur lägger ni upp era pass? Nyfiken på hur vissa går in i ridhuset och kommer ut efter 20-30 minuter det är ju tiden det tar att värma upp skritta av....
Självklart avslutar jag arbetet något tidigare om allt funkar, och självklart drar det ibland ut på tiden att få hästen där jag vill ha honom....
Mvh Linn

Ponnyn rider jag runt 45 om jag rider på banan. Rundorna i skogen vet jag inte, de är ju en viss längd liksom, allt från 20 min till flera h. Försöker värma upp mycket då hon har kronisk hosta och det hjälper lite.
Den stora flickan jag håller på att rida in rider jag 15-40 min åt gången. När jag rider lite (typ 15 min) så kombinerar jag med att promenera så det blir runt 40-60 min totalt :)

Samma här, skogs turerna blir ju allt från 30 min till 2 timmar. Men just dressyr arbete i ridhus/ bana är jag nyfiken på hur länge ni kör... :-)

Jag rider tills jag är klar ;) Klockan är bara till för att jag ska hinna i tid till jobbet eller hinna ut ur ridhuset innan det är bokat.

Det tar 10 min att skritta till ridhuset, sedan ska man klä av/på sig, mocka osv så 30 min tor går bort bara till att ta sig dit och hem. Jag skrittar i ridhuset nåt varv tills hästen är avslappnad och jag kan ta tyglarna utan stret, känner av smidigheten i sidorna och att hon följer åt bägge håll när vi svänger. Sedan trav med samma upplägg, sedan galopp, lite förvänd och tempoväxlingar tills jag är nöjd. Sedan skrittpaus och sedan fokus på dagens agenda. I den också nån paus.
Det är sällan detta hinns med på mindre än 1 tim dörr till dörr, ibland 1,5. Men jag rider ju inte i ridhuset ett ordentligt pass varje dag. Ibland rider jag bara ut i 30 min och ibland 1 tim. Det beror på dagsform och hur mkt tid vi har och vädret.

Bättre att man rider ordentligt och kommer dit man ska, än att man tänker att man ska spara hästen och avslutar innan den är loss. Det ger ju inget. Hästar kräver olika lång uppvärmning, både mentalt och fysiskt, och samma gäller oss ryttare.

Jag tittar inte på klockan utan går efter hur hästen känns.
Har 5 min att gå till ridhuset så oftast kan jag börja trava fram direkt när jag kommer innanför dörren.
20 min effektiv ridning brukar det bli.
Sen kan det bli kortare eller längre pauser i arbetet beroende på vad som händer runtomkring.
Ska man hoppa blir det upp mot en timme.

Jag tittar inte på klockan utan går efter hur hästen känns.
Har 5 min att gå till ridhuset så oftast kan jag börja trava fram direkt när jag kommer innanför dörren.
20 min effektiv ridning brukar det bli.
Sen kan det bli kortare eller längre pauser i arbetet beroende på vad som händer runtomkring.
Ska man hoppa blir det upp mot en timme.

Instämmer i detta för det är inte tiden som avgör utan kvalitén.

Hej!!
Jag har en gammal fullblods vallack. Jag rider ca en timme om dagen, är väldigt noga med att värma upp i alla gångarter i ca 15 min. Sen börjar jobbet, 30 min jobbar jag honom på ett dressyr pass med micro pauser blandat med arbete. Det är dressyr jag pratar om nu :) Sedan ca 5 min jogg, och 10 min avskrittning.

Hur lägger ni upp era pass? Nyfiken på hur vissa går in i ridhuset och kommer ut efter 20-30 minuter det är ju tiden det tar att värma upp skritta av....
Självklart avslutar jag arbetet något tidigare om allt funkar, och självklart drar det ibland ut på tiden att få hästen där jag vill ha honom....
Mvh Linn

Det beror helt på häst och vad jag är ute efter i passet.
Ibland har jag bara en viss tid per häst. Då får jag lägga upp jobbet så att jag inte riskerar starta ngt jag inte hinner få till bra.
Har jag inte pressat tidsschema tränar jag lite liknande iaf oftast.
Man vet rätt hyfsat hur länge man kan kräva kvalitet av varje häst. Och vad de behöver jobba med. Så väljer man ett par saker som känns lagom många för häst och kan bli lagom i tid.
Vissa saker är mer lämpade för korta, intensiva pass. Andra handlar om att nöta och upprepa saker som inte frestar på fysiskt så mkt. Då kan man ibland med fördel köra länge något pass för förändring.

På banan (markarbete och dressyr) brukar jag landa på 30-45 min ink uppvärmning och avskrittning. Kollar sällan klockan utan rider så pass länge som jag känner det behövs. Men brukar hamna där omkring. :)

I nuläget rider jag ungefär en halvtimme när jag rider i ridhuset. Men då har vi en halvtimmes väg dit och därifrån, så hästen är uppvärmd i skritt så vi kan gå direkt på trav och galopp när vi kommer in där, och likadant skrittar jag inte av henne i ridhuset, utan det gör vi när vi går hem. Får jag igenom det arbete jag hade tänkt mig på 20 minuter går jag givetvis hem då. När jag tidigare stod i stall med ridbana på gården red jag kanske 45 minuter på banan, men då var hästen yngre (unghäst) och reds kanske i trav-galopp i 10-15 minuter bara, resten av tiden skritta fram och skritta av, oftast avsuttet dessutom.

Rider vi ut rider vi allt mellan 30 minuter och 2 timmar, beroende på runda och sällskap, det är trevligare för alla inblandade att rida två timmar om vi är fler.

Hej!!

Mvh Linn

Rider jag i ridhuset så skrittar jag fram och av på väg dit, ca 10 min vardera och passet i ridhuset är koncentrerat i ca 20-30 min.

Rider jag på bana så oftast typ 30 min exkl fram/avskrittning. Skrittar fram och av minst 10 min då hästen är lite äldre, 17 år, och kan vara lite snubblig.

Uteritt allt mellan 45 min till 2 timmar beroende på tempo.

På vintern när det var svårt att rida ut och han inte rörde på sig särskilt mycket i hagen så red jag minst mellan 1 till 1½ timma i manegen med varierad form. Uppvärmningen ca 30 min i alla gångarter, sedan lite mer arbetande i ca 30 min mer eller mindre och sedan varvar ner 15 min ca mer eller mindre.

På vår och sommar och tidig höst så var jag ute mera, red gärna fram en runda ute och red sedan ca 30 min träning så att säga och fortsatte ute sedan i nedvarvning.

Jag har en 21-årig d-ponny som rids 6 dagar i veckan. när jag rider på banan/ i ridhus brukar hela passet landa på 1 timme. 15 min skritt, lite lätt trav och galopp innan det riktiga arbetet börjar och det varar i kanske 20 minuter, sen börjar jag varva ner igen :) som andra skrivit så kollar jag aldrig klockan utan går efter känsla, om han känns toppen efter 10 minuters arbete så nöjer jag mig. uteritter är olika beroende på vilken runda jag tar :)

Jag tänker inte alls på tiden när jag rider utan det blir lite som det blir.
Men rider jag dressyrlektion så är den ca 45min och så fram och avskrittningen ca 10-15min vardera.
Rider jag själv ett pass på banan kan det vara mellan 20min till 1h ungefär plus fram och avskrittningen. Beror lite på hur passet går och vad man håller på med.
En uteritt kan vara allt mellan 20min till 2h. Längre än det skulle jag kalla långritt. Vanligtvis brukar uteritterna vara ca 1- 1,5h i varierad terräng och tempo :)

Rider väldigt sällan på ridbanan, utan det är mest ute jag rider. Det kan variera mellan 1 tim-4 timmar per gång allt från 1-4 dagar i veckan. Och ibland kan det tyvärr gå ett par veckor utan att jag hinner rida alls. Så det är väldigt varierande.

Jag rider väldigt olika länge. Allt från 5min till 5h ... Oftast runt 20-50min
Jag tränar hästar i alla åldrar, men mest yngre hästar. Sätter upp ett mål för dagen och rider tills vi uppnått det. Ibland kan man få ändra mål beroende på dagsformen. De gånger jag har ridit extremt korta pass (5min) är när man dagen/dagarna innan gått igenom något "jobbigt"/stort steg med en yngre häst,.. och om hästen "bara gör" dagen efter så är jag nöjd så för stunden.
5h turerna är när jag har turridning på sommaren och vi rider långritt :)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka