Hur länge orkar man hålla på?

Bubbla

Trådstartare
Måste bara få skriva av mig lite...har haft min häst i snart fyra år och har knappt kommit någonstans alls ridmässigt... :(

Han trampar av sig skor, trampar/sparkar sig själv på benen, får oförklarliga hältor, ballar ur "psykiskt" m.m. m.m. Allt detta ger avbrott i ridningen...
Däremellan är han den underbaraste häst jag någonsin suttit på, men det känns som om det enda jag gör är att sätta igång honom, kommer liksom aldrig längre.
Någon som haft liknande problem? Hur har ni resonerat?
mvh Maria

Sv: Hur länge orkar man hålla på?

Jag hade försökt bota orsaken till problemen el helt enkelt se till att de inte kan uppstå. Har du provat med att byta hovslagare? Det kan vara därför din häst tappar skor och går så konstigt att han slår sig. El var radikal och ha honom barfota. Även oförklarliga hältor kan bero på konstig skoning.

Om inte, har du kollat upp hästen med massör el equiterapeut? Antar att hästen redan är kollad på klinik.

Ballar ur, vad menar du med det? Hästen kan ju ha ont av sadel/sele ex vilket så kan orsaka tokryck. El så är det nåt med hormonerna. En bekants tidigare häst blev alltid lite knepig på hösten men det gick över sedan. Blir han piggare mot hösten så kan det ju bero på att det blir kallare och han orkar mer.

Det finns allt möjligt man kan prova, byta stall kanske. Han kanske inte trivs i sitt nuv stall. Lösdrift? Fler/färre hagkompisar.

Hoppas du fått en del tips. Det kommer att funka, man får bryta ihop och gå vidare som Mark Levengood sa.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·
Hästvård Jag har en häst som är extremt oturs drabbad. Och nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Under de fyra åren jag haft henne har hon...
Svar
8
· Visningar
1 673
Senast: Sar24BB66
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka