HUR länge och HUR lugnt efter vaccination?

lakrits

Trådstartare
Vaccinerade hästen idag och jag vet att man ska ta det lugnt med ridningen ett par dagar,,men hur länge och hur lugnt?

Ska jag bara skritta ett par dagar?

Behöver hålla igång henne då både träning och tävling närmar sig.

Sv: HUR länge och HUR lugnt efter vaccination?

Det räcker bra om du promenadrider, dvs skrittar, travar och galopperar lite lätt kortare sträckor.
Det man inte ska göra är att träna hårt dressyrpass eller hoppning etc

Ok..va bra. Men på tisdag borde det vara lugnt eller? Ska träna då. Hon är inte i toppform ännu så det blir nog ingen jätteträning.

På tisdag kan du lugnt arbeta henne som vanligt!

Det är väl egentligen hjärtat man är lite extra rädd om. Dvs hästen ska inte ha för hög puls.

Så om du joggar lite lätt till tisdag, så är de lugnt.

Är det?
Jag har fått lära mig att det är för att man ska få ett bra immunsvar på vaccinationen... Berätta mer om det med hjärtat! Alltid kul att lära sig ngt nytt! :)

Du kan rida i trav och galopp kortare sträckor. Hästen ska inte gå upp i puls, bli flåsig eller svettig närmsta dagarna efter. Du får ju tävla även svår klass redan efter en vecka och ingen svåklass häst kan skritta i en vecka och sedan tävla. Ta det lugnt i 2-3 dagar men lugnt betyder inte bara skritt. Efter 3 dagar kan du rida som vanligt. Det är de råden jag fått från min veterinär.

Är det?
Jag har fått lära mig att det är för att man ska få ett bra immunsvar på vaccinationen... Berätta mer om det med hjärtat! Alltid kul att lära sig ngt nytt! :)

Det är inte direkt för att FÅ ett bra immunsvar utan när man vaccinerar är det ju samma sak som att bli smittad av sjukdomen (för immunförsvaret) och när hästen då får ett immunsvar påfrestas hela kroppen och man bör därför inte anstränga hästen för mycket.

Nja... där tror jag att du är lite fel ute i tanken. Men tack för ditt svar iallafall! :)

Ett par 3 dagar ska man ta det lugnt,(ej ansträngas) sen är det bara att träna på som vanligt;)

grundregeln är väl att tempa??? så att de inte har feber, som de kan få när man vaccinerar...

grundregeln är väl att tempa??? så att de inte har feber, som de kan få när man vaccinerar...

Det har jag faktiskt aldrig gjort:smirk:

Hade ett russ förlänge sen, som fick feber...Hon var allergisk mot vaccinet...Annars är det inte vanligt att de får feber om de aldrig reagerat på det innan...;)

å just därför tempar man... för å se OM de har reagerat :D:idea:

Hur menar du att immunförsvaret skulle bli sämre?
Du smittar ju hästen med sjukdomen i en förändrad form/liten dos av sjukdomen, och hästen kan därmed skapa antikroppar mot just den sjukdomen. Immunförsvaret jobbar därmed för fullt med detta och är nedsatt, plus att hästen trots allt blir lite "sjuk". Inte bra att träna då som sagt.

Messy: precis! men de kan väl även få lite feber pga vaccinet även om det inte är något farligt? som en biverkning? (om nu febern inte är jättehög såklart)

jo men det är ju som du skriver i ditt första stycke... å just därför kan den få lite feber... den är ju inte dödens :)

jag skulle vilat 1 dag, sen kanske skrittat ut nästa, sen typ som vanligt 3:e dagen, OM den inte har feber då såklart.. då skulle jag vila helt + skritta första feberfria dagen...

en häst tappar lixom inte kondig på 2-3dagar, å gör det den så bör man nog börja leta andra fel ;)

Hej!

I min hästveterinär bok står det så här:
" Att hästar måste vila vid vaccccination är en vanföreställning som lever kvar sedan den tid när vi hade vaccin baserat på levande virus. Med de typer av vaccin vi har idag, gjorda på avdödade stammar, behövs ingen vila eller avbräck i träningen under förutsättning att följande punkter är uppfyllda:
Den ska vara fullt frisk
Hästen ska vara välvaccinerad dvs ha klarat sin grundvaccination"

Men sen tappar ju inte hästen nåt för att man tar det lugnt 2-3dar.

Jag har väl inte sagt att immunförsvaret skulle bli sämre?
Anledningen till att ev ta det lite lugnare efter vaccination är för att inte stressa hästens kropp, vaccinet ger ett immunsvar, dvs "triggar" igång immunförsvaret och arbetas hästen mkt hårt, har en infektion eller ngt annat som stressar hästens kropp blir immunsvaret något sämre eftersom kroppen även har annat att pyssla med. Normal träning däremot är inte stressande på kroppen och ger alltså inte ett sämre immunsvar. Hänger du med i min tankegång? :)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 394
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 285
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka