Hur länge minns en hund?

P

Piavik

I våras fick min schäfertik 7 valpar o igår kom en av tikarna o hälsade på.:) Våran tik tycker inte om andra hundar o brukar vara allt annat än trevlig men vi beslöt att göra en test igår kopplad givetvis fick hon hälsa på Nellie son nu är 5 månader gammal o det funkade hon viftade på svansen o hälsade o beteede sej trevligt...
Så därav min fråga.
Förstod hon att det var hennes barn?
Valpen i fråga var med både inne o här ute o där kan jag inte avgöra om hon mindes min röst eller platsen hon var bara överförtjust i allt:)
 
Sv: Hur länge minns en hund?

Finns det verkligen ingen som har några som helst erfarenheter funderingar eller exempel att dela med sig av??
 
Sv: Hur länge minns en hund?

Jag vet inte hur det är med mor-valpar, men en valp som vi födde upp (en liten "olycka") och som inte var speciellt förtjust i andra människor än familjen, blev fullkomligt tokig av glädje när vi träffades. Hon kom ihåg mig i hela sitt liv fast vi ibland inte träffades varje år ens.
I ert fall så kanske det även spelar in att det är just en valp hon träffar. De signalerar ju för det mesta undergivelse för den vuxna hunden och en vuxen hund bör inte känna sig hotad av en valp, därav kanske hon accepterade den även om hon inte uppfattar att det är hennes egen avkomma.
 
Sv: Hur länge minns en hund?

Jo det funderade jag med på fast det har liksom inte spelat roll tidigare utan hon har härjat o gapat även på små valpar...
Den lilla måste ju ha kommit ihåg sin mor på lukten?
En schäfertik vi hade när jag var yngre mindes vår uppfödare o blev som tokig när hon träffade honom. Han hade ett speciallt läte när han kallade på sina valpar o hon blev helt ifrån sej...
 
Sv: Hur länge minns en hund?

Jag tror inte att eran tik förstod att det var hennes valp, utan kände mer igen lukten och tyckte inte att den var hotfull.
Dock såg hon säkert på er att ni tyckte att allting var helt underbart och därför också tyckte att det inte var så farligt.
 
Sv: Hur länge minns en hund?

Min lilla tjej (5 mån) träffade sin mamma i helgen (första gången sedan hon var 8 veckor). Eftersom uppfödaren har henne ute på foder var det både för mig och valpen helt okända mäniskor. De trodde att det var en annan valp som var tikens dotter (de visste att vi skulle vara där) men tiken var inte alls intresserad av att hälsa på den. Hon drog istället åt vårt håll och hälsade glatt och innerligt på sin avkomma.

När de åker hem till uppfödaren ignorerar hon alla andra valpar utom de två som finns kvar som är hennes. De andra valparna är bara 1 1/2 vecka yngre och alla valparna är tillsammans på dagarna, så nog känner hon igen sina valpar.
 
Sv: Hur länge minns en hund?

När jag gick på djursjukvårdar programmet fick vi lära oss att hundar har så kallat associations minne. Dvs de kan genom lukt, hörsel eller syn komma ihåg ganska mycket. Annars glömmer en hund inom tre timmar. Så det kan mycket väl stämma att tiken genom valpens lukt eller hennes beteende kom ihåg att det var någon hon kände.
 
Sv: Hur länge minns en hund?

Tror som alla andra att din tik inte direkt kände igen sin egen valp men att hon associerade en blandning av undergivet beteende och lukt till ngt positivt.

När mina uppfödningar kommer och hälsar på blir de alltid väldigt nedtryckta av både moder och andra först men eftersom de utan undantag visar sig undergivna så är rangordningen snabbt avklarad och alla leker.

Mina uppfödningar känner ju alltid väldigt väl igen mig och det är ju vanligt. Man har ju ofta ett speciellt ord eller läte för att kalla på
valparna osv.

Tyckte dock att det var rätt fantastiskt när jag efter 6 år träffade en hane, såld vid 8 veckors ålder och han formligen exploderade av lycka när jag kallade på honom med mitt speciella "valpord".

Till saken hör att han var rätt reserverad och gillade inte främlingar.

Så nog kan dom minnas eller om man nu hellre vill kalla det för att associera.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 654
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 339
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp