Detta ar val inte att rekommendera, men om man har ett blivande ponny sto, och hon som 2-aring borjar bli lite stor i sin kat. ar det MYCKET vanligt att man har pa Irland betacker stoet sa att hon slutar att vaxa.
Det ar ingenting jag sjalv skulle gora, man ska vanta tills de ar minst 3 ar, sa far de folet nar de ar 4. Helst vill man ju inte ta fol forrens stoet har gjort nagonting sjalv, tex tavlat eller i alla fall blivit inriden.
Fast nu ska jag val inte prata....vi har ett 9-arigt Connemara sto som inte ar inriden, inte ens haft bett i munnen!! Men hon ar en duktig mamma och hon kommer att forbli det tills hon inte vill langre.
Visst kan man betacka ar ut och ar in, men jag brukar ta paus efter 4 fol...da far man ha ledigt ett ar och ta igen sej och bygga upp lite extra kraft - folet efter pausen brukar bli riktigt stort och fint, sallan nagra problem med ben mm.
Ar stoet inridet och tavlat, brukar hon fa tavla det aret...annars far man bara ga omkring och ata gras.
Grannen har ett Connemara-sto som hade sitt sista fol detta aret, nu ska de pensionera henne da hon inte tog det sa bra. Hon ar 27 ar. Barnen rider henne dock fortfarande, sa hon blir inte heltids pensionerad!!