Hur länge klarar sig en hund utan protein?

Tigertofflan

Trådstartare
Det här är en sån där nattfunderarfråga som ploppat upp i mitt huvud.

Det kommer ju upp vikttrådar nu och då här på buke, och vissa hundar verkar vara envisa med sin vikt. Tanken slog mig att man skulle kunna ge dessa hundar typ ris och morötter istället för normalt hundfoder. Även om ris innehåller mycket kolhydrater så är det ju ganska mättande, och tillsammans med morötter som "bukfylla" bör det väl vara en ganska bra kost för viktnedgång rent teoretiskt. Frågan är då, hur länge klarar en hund sig utan proteiner? Jag vet att protein krävs för att bygga muskler och sådär, men om vi håller frågeställningen väldigt teoretisk utan att ta hänsyn till vitaminer och mineraler och allt vid sidan om, skulle en hund kunna leva på en proteinfri kost i veckor? Månader? År?

Sv: Hur länge klarar sig en hund utan protein?

Även ris innehåller en lite del protein så även om du utesluter vanliga proteinämnen finns protein i andra ämnen också. DÄremot saknas sannolikt essentiella aminosyror ganska snabbt liksom andra ämnen - mineraler, vitaminer mm. Nu var det inte det du frågade utan hur länge hunden skulle klara sig.

Väljer att svara så här: Beroende på vad du i stället gav olika länge och säkert med olika livskvalitet.

Nu har jag inget svar på hur länge de klarar sig, men dels lär det inte vara vidare sunt och vi vill ju fortfarande att hundarna ska få en sund och stabil viktnedgång.

Och sen- varför utesluta proteinet? Det är inte protein som gör de tjocka, protein innehåller lika mycket energi som kolhydrater men är viktigare att få i sig (för aminosyrorna tex) och är inte lika lätt att bryta ner och lagra på sig i form av fett. Det ger en rätt bra mättnadskänsla också.

Och sen- varför utesluta proteinet? Det är inte protein som gör de tjocka, protein innehåller lika mycket energi som kolhydrater men är viktigare att få i sig (för aminosyrorna tex) och är inte lika lätt att bryta ner och lagra på sig i form av fett. Det ger en rätt bra mättnadskänsla också.

Precis! Det är bättre att ge mer magra proteinkällor än mindre.

Nu har jag inget svar på hur länge de klarar sig, men dels lär det inte vara vidare sunt och vi vill ju fortfarande att hundarna ska få en sund och stabil viktnedgång.

Fast att likställa energivärdet mellan protein och kolhydrater är ju inte riktigt rätt. Animalieprotein är väldigt smältbart överlag, vissa kolhydrater är nästan fullkomligt osmältbara. Ett kilo vedträ kan ha lika mycket energi som ett kilo kött men trots detta skulle en hund inte kunna leva på ved.

Vissa kolhydrater kan man ge som bukfylla på samma vis som man ger en häst halm. Det är mycket svårare för hunden att tillgodogöra sig vissa typer av kolhydrater (dock är andra väldigt smältbara så det beror på vad man ger). Är ett foder dessutom baserat på mycket protein så följer även en hög andel fett med eftersom fodret kräver en högre energitäthet samt att fodret blir mer koncentrerat och innebär utfodring av mindre givor. För en matglad hund så är det inte särskilt mättande att behöva äta mindre mat..

Sant ang. smältbarheten, det var kcal jag syftade på med samma näringsinnehåll.

Visst innehåller proteinkällor ofta fett men det gör det varken bra eller nödvändigt att ta bort allt protein.

TS: Fetter är också nödvändiga i en foderstat btw, även om det inte ska vara för mycket. Vet inte där heller hur länge de klarar sig utan.

Ingen smart ide, jag fick för en massa år sen in en hund med magproblem men såg genast att den inte hade några muskler o den mådde allmänt riktigt dåligt.
Visade sig att den var bantad på bara makaroner i någon eller några månader, ägaren hade ringt ngn som hon inte visste vem det var o fått det rådet.
PL

Visst innehåller proteinkällor ofta fett men det gör det varken bra eller nödvändigt att ta bort allt protein.

Det är ju självfallet att man inte tar bort allt protein! :) Det är ju vansinne och som du har sagt tidigare så vill man ha en stabil, hälsosam viktnedgång. Men jag syftade mer på varför man, utan hänsyn till protein/vitamin/mineral behovet hos en hund, skulle vilja minska på proteinet, ur fett-synpunkt. Just eftersom detta är en teoretisk fråga.

Ingen smart ide, jag fick för en massa år sen in en hund med magproblem men såg genast att den inte hade några muskler o den mådde allmänt riktigt dåligt.
Visade sig att den var bantad på bara makaroner i någon eller några månader, ägaren hade ringt ngn som hon inte visste vem det var o fått det rådet.
PL

Stackars gulle :(

Nej det finns inget som säger att ett foder som ligger högt i protein behöver ha mkt fett även om användningen gör att det ofta är så(hårt arbetande hundar).
Normala hundfoder innehåller oftast ett överskott av protein när det gäller icke arbetande hundar.
Hur mycket är svårt att säga eftersom jag inte känner till ngn underhållsnorm i g protein per kilo hund. Naturligtvis finns det rent praktiskt en sådan o när man kommer under den gränsen "bantar" hunden genom att bränna protein.
När man drar ner på ett normalfoder så närmar man sig naturligtvis den gränsen, nu mindre foder dess viktigare med balansen!
Det är inte befogat att ge en hund negativ proteinbalans en enda dag ur bantningssynpunkt.
PL

Ett bantningsfoder skall naturligtvis ha högre protein/energikvot än ett vanligt foder, liksom en massa andra kvoter.
Den enda balans som skall vara negativ är ju energibalansen!
PL

Sant ang. smältbarheten, det var kcal jag syftade på med samma näringsinnehåll.

Jag måste säga att jag inte alls förstår vad du syftar på :o

Vilka födoämnen skulle ha samma näringsinnehåll + samma kcal och samtidigt vara ett proteinfodermedel respektive ett kolhydratfodermedel?

Jag förstår vad du menar men jag riktade mig specifikt till varför man, teoretiskt, skulle vilja ta bort protein. Kolhydrater är mera bulk och mindre smältbarhet om det inte handlar om stärkelse och socker. Protein är ofta högkoncentrerat med hög energitäthet och ges i mycket mindre volymer.
En viktnedgång ska ske sunt och absolut vara av en välbalanserad kost. Men frågan var ju teoretisk! :)

Ett bantningsfoder skall naturligtvis ha högre protein/energikvot än ett vanligt foder, liksom en massa andra kvoter.
Den enda balans som skall vara negativ är ju energibalansen!
PL

Fast nu talar vi om ett mycket teoretiskt och egentligen helt värdelöst scenario inom bantning av hund. Det är mycket mera effektivt att få en hund att gå ned i vikt om du minskar energi ofantligt, tar bort protein och använder dig av kolhydrater som inte är särskilt smältbara. Hunden lär ju droppa i vikt något ofantligt.

Hunden kommer inte att må bra, den kommer inte att få sitt näringsbehov uppfyllt, tappa muskler etc. Men det var just dessa saker som vi skulle förbi se enligt TS.

Om man talar om bantning kan jag inte ens resonera om en sån idioti.
Talar man om en sjuk hund som av någon anledning inte går att få i protein så skulle jag säga att en vecka inte är något direkt problem sen bör man fundera på att sätta in dropp med aminosyror, men då har man blodprov som underlag för att kunna bedöma hur mycket protein hunden bryter ner.
PL

Om man talar om bantning kan jag inte ens resonera om en sån idioti.
Talar man om en sjuk hund som av någon anledning inte går att få i protein så skulle jag säga att en vecka inte är något direkt problem sen bör man fundera på att sätta in dropp med aminosyror, men då har man blodprov som underlag för att kunna bedöma hur mycket protein hunden bryter ner.
PL

Allting är väl spännande att prata om, så länge det är teoretiskt. Hur länge skulle en hund kunna överleva utan att bli fodrad med protein är en intressant frågeställning. Information och diskussion kan också beröra fiktiva scenarion.

Vet inte om någon testat men efter ett par månader med bara makaroner(som ju faktiskt innehåller ca 10% protein) var hunden jag skrev om ovan inte långt från att lägga av helt.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig...
Svar
18
· Visningar
1 574
Senast: Trissa
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·
Foder & Strö Nu har jag buntat ihop alla mina småfrågor som jag jämt glömmer ställa ;) 1. Vad är det nu igen maxgivan kraftfoder är per...
Svar
8
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka