Hur länge klarar sig en hund utan mat och kissning?

S

sanwan

En liten vuxen hund (jack russel-korsning), hur länge kan en sådan vara utan mat utan att må dåligt?
Hur länge kan den hålla sig?

Sv: Hur länge klarar sig en hund utan mat och kissning?

Hundar kan hålla sig betydligt längre än man tror! Men för hundens skull finns det regler om att de ska få tillfälle att uträtta sina behov regelbundet, var 4-6 timme (har jag för mig, minns inte exakt antalet timmar). Under dagtid vill säga. Nattetid brukar de ju sova de med...även om det finns vuxna hundar som vill gå ut på förmorgonen med (som grannens, hon ska alltid ut vid 02tiden).

Hundar kan fasta rätt länge med, men till slut går det ju över i svält. Hur många dagar vet jag inte, men så länge de får vatten överlever de ju (till en viss gräns så klart). Det är inte helt fel att låta hunden fasta en dag då och då! Och det är oavsett ras.

Inga bra svar på dina frågor kanske, men det bästa jag kan bidra med!

Okej, det är ibland, om jag förstår rätt.
Om vi pratar om varje dag, hur många timmar kan man lämna hunden inomhus och utan mat?

Inte mer än 4-6 timmar helt utan tillsyn och då en vuxen hund som är van vid att vara ensam! Det handlar mer om att hundar är flockdjur och vill ha sällskap än om att hålla sig. Har den bara vatten framme och får mat serverad vid speciella tillfällen så är det inga problem.

Många säger max 4 timmar om det ska vara varje dag och jag håller med där. Lite längre möjligtvis om man VET att hunden är ok med det.

Min äldre hund tycker jag att det är OK att hon är ensam 6 h i sträck varje dag. Min yngre hund max 4 h om det är 5 dagar i veckan.

Men visst... Nog kan de hålla sig 8-10 timmar eller mer utan att de kissar inne. (De sover ju t.ex. hela natte och då blir det ju 12 h eller mer ibland. Utan mat klarar de sig läänge (fast man kan ju inte tro de med tanke på hur hungriga de är jämt :D) De finns ju de som har fastedagar på sina hundar och anser att det är bra. Själv tycker jag att hundarna ska ha mat 2 ggr per dag. Möjligtvis 1 gång om det passar individen bättre.

MIn tik hade inga problem att hålla sig i 24 timmar när det var 25 minusgrader ute. Ute var vi, men hon ville INTE kissa, kallt om tassarna att stå still så länge. :smirk: Bajsa gör hon normalt en gång per dag så det var inga problem. Men i normalfall brukar hon få hålla sig 5-6 timmar på dagen och 10 timmar drygt under natten. Maten serveras morgon och kväll, oftast äter hon, men ibland vill hon inte ha. Vissa hundar äter som sagt bättre om det får en gång om dagen i stället. Hoppas att du blev lite klokare.

Har hört om en tik som vägrade gå ut när det regnade...
Hon höll sig i 3 dygn men sen var dom tvugna att släpa ut henne för att hon inte skulle bli förgiftad...
Självklart är det INTE bra att den håller sig så länge men uppenbarligen kan dom...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka