Hur länge kan stoföl & hingst gå ihop?

G

Gisburne

Det här är enbart ett hypotetiskt scenario och inget annat! ;)

Ponera att ett sto och en hingst går ihop året om och stoet föder ett stoföl. Hur länge kan stofölet gå ihop med "mamma och pappa" innan det finns risk att hingsten försöker betäcka avkomman? (Om han nu skulle göra det överhuvudtaget? Hingstar kanske inte bedriver incest om de gått med sin avkomma hela tiden?) I vilda flockar blir väl inte ungston betäckta förrän de är runt 3 år, eller minns jag helt fel? Jag likställer inte vild och tam häst, men tama hästar fungerar ju i mångt och mycket likadant som vildhästar när det gäller flockbetéende.

Finns det något etolog här som tror sig veta? Det är en fundering jag har haft ett tag, och återigen - bara hypotetiskt! :idea: :) :smirk:

Sv: Hur länge kan stoföl & hingst gå ihop?

Ingen som kan gissa då? :)

Såhär fick jag höra nyligt:

Hingsten betäcker inte om inte stoet brunstar, om hon brunstar är hon könsmogen. I vilt tillstånd växer unghästarna upp långsammare (pga begränsad föda typ?) och blir alltså könsmogna runt en viss ålder (kanske tre år, minns inte) på Lojsta har detta funkat utmärkt, men nu när de är tvugna enligt lag att stödutfodra russen under vintern så har det lett till att de nu blir könsmogna "för tidigt" och att de måste avskiljas från flocken där ett tag...
Jag tänker mig alltså att de blir könsmogna redan vid ett års ålder... i ett stall där jag stod förut gick "pappa" och "mamma" tillsammans året runt med fölen, en vår var där ett ungsto som jag tror var ett år då, och hon blev tyvärr betäckt...

Undrar om det där blev nått svar? :crazy:

Tack!

Ja, en hingst kan ju inte betäcka om inte stoet är villigt. (Brunstigt.) Jag hade nog kunnat tänka mig att ett stoföl skulle behöva skiljas från sin pappa vid 1 - 1½ års ålder. I och för sig så har jag aldrig träffat ett så ungt sto som visat brunst, men det må ju vara hänt att hingstar är mer känsliga för sånt än människor! :crazy:

Tack för ditt svar! :)

Ett sto i stallet började brunsta vid 10 månader, det var något oväntat och hennes jämnåriga, okastrerade lekkompis upptäckte att han var hingst på en eftermiddag. Det blev sprutning resp kastrering och de fick hållas åtskilda ett par månader.

Ett travstuteri en kompis besökte flyttade alltid ísär ston och hingstar i februari.

Wow, 10 månader - vad fodrar ni med?! :D

trassel skrev:
Ett travstuteri en kompis besökte flyttade alltid ísär ston och hingstar i februari.

Travarna är tydligen könsmogna långt tidigare.

"Diktatorn" hemma började hingsta sig redan i november förra året och är nu helt tokig i fruntimmer.

Ettårsmärrarna tycker att han är en stilig pojk och står på rad efter staketet med svansarna åt sidan.

Vi har aldrig ston och hingstar blandade efter avskiljning.
Vi vet nämligen att ettåringar kan föröka sig utan problem.
AM

Liknande trådar

Avel Jag pratade häromdagen med stallpersonalen hos en som driver ett stort stall med uppfödning, inackordering, försäljning ,och förmedling...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama