Hur länge kan man räkna med att stona håller i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 265

athena

Trådstartare
Jag har lite ångest just nu eftersom ett av mina ston har fått ett stoföl, som jag gärna vill behålla men eg inte har råd med. Jag har en köpare till henne, men han säger att jag får tänka tills det är dags för avvänjning - han har första tjing och vill jag sälja köper han.

Stoet i fråga är 18 år i år och har haft tio föl (vi pratar om halvblod). Hon är en helt underbar mamma, den bästa jag har haft, och dessutom nedärver hon sig mycket väl och både hon och hennes mor är Elitpremierade. Det känns naturligt att spara stoföl efter henne eftersom jag verkligen vill ha kvar stostammen.

Men frågan är ju om hon hinner få några mer stoföl? Hur vanligt är det att stona är fertila när de passerat 20 år? Kan jag ens räkna med det, jag förstår såklart att det inte går att sätta siffror på sånt men det vore intressant att höra om gamla ston och hur de har funkat i aveln för just er?

Sv: Hur länge kan man räkna med att stona håller i avel?

Förstår ditt dilemma.
Min kompis sto fick ett jättefint stoföl som exporterades till Norge o en vecka senare dog stoet. Hon hann alltså inte med fler föl.
Om jag var som du(om det funkade ekonomiskt) så skulle jag behålla stofölet o se vad nästa blev. Alltså alltid se till att du hade stoet o åtminstonde en till att fortsätta stammen på. 2 generationer elitston är ju inte direkt en stostam man vill tappa.
Mitt första stos mor fick fö föl tills hon var 25 år. Men jag tror du kan räkna med till 22 om hon är frisk o mår bra. Vissa faller ju ur så väldigt o det kan bli svårare o svårare att få dem upp i hull igen.

Vi har haft flera travston som lämnat runt 13-14 avkommer. Då hann den ena med en ganska tuff karriär på banan innan hon tog plats i avelsboxen.

Våra hblston har inte riktigt åldern inne för att vara jättegamla. Men jag har en märr av årgång 88 i avel och jag hoppas på minst två föl till.
Samt att vi har en -85 samt en -87 som båda fölat i år....(ej hbl)

Vad gäller våra hblston så är jag inte så snabb att sälja ston som är komna ur ett bra möderne. Så jag skulle behållt med tanke på åldern. Sedan ska man ha i åtanke att ålder är bara en faktor. Vilken häst, ja eller levande varelse som helst kan ju dö närsom helst...

Gira :banana:

Senast ändrad:

Jag förstår precis vad du snackar om. Vi har ett sto som är 19 år i år och vi funderar på precis samma sak. Nu är det ju iofs fd sambon som ska behålla ett stoföl och i år fick hon ett riktigt fint e VDL Douglas.
Men som du säger, vad väljer man, ekonomin just nu eller investeringen?
Vad är det du inte har råd med - att inte ta försäljningspengarna, eller foder mm under vintern? Eller både ock?

Det jag inte har råd med är att inte ta försäljningspengarna (som i princip kommer att gå till foder mm under vintern). Å andra sidan HAR jag råd - men då måste jag peta in skattade pengar i företaget och det är inte riktigt riktigt.

Men det är kanske värt det?

Jag hade sparat det.
Suget efter hennes föl lär ju inte bli mindre, eller hur? = bättre betalt...
Och om du nu inte skulle få mer stoföl från henne, får du ju leta upp ett nytt avelssto, som då skall vara lika prestationssäkert som hon.
Det vet vi inte är lätt..
Det är ju ok att hitta en märr som har presterat, men det man är intresserad av är ju förärvningen.
Får du ett stoföl nästa år, så är det ju bara en guldsits! ;)
Lycka till, hur du än gör!
mvh

Dessutom, om man petar in "eget kapital", kan man ju alltid plocka ut dem? :)
mvh

Jag hade behållit fölet. Stoet kan mycket väl få flera föl - men så snopet om det då skulle bli hingstar allihop....

Alternativt att ni i kontraktet skriver något som gör att du kan "hyra" magen på donnan i framtiden.

Vet många hästägare/företagsägare som får göra "egna instättningar" för att få det att gå runt vissa år. Sånt händer!

Hästbranschen är ju ingen mjölkko för uppfödaren och det räcker ju med att du haft lite otur. Ser bara till mig själv, som nu mist två "dyrare" föl samt har en tredje i h-borg. Vi går back i år så det bara dundrar om det. Jag kan ju inte vänta med att betäcka stona, utan får vackert bita ihop och göra några egna insättningar, för nio ston ska betäckas och det kostar. Kan dock säga att vi kikar i våra listor på varje sto och där det är möjligt, planera om till hingst med levande föl istället för ex. 90-dygn, för att minska förlusten i år och kanske vara mer på fötter nästa år...

Så jag hade inte "lipat", utan sett det som en investering. Tror inte skatteverket gnäller, här är de förstående sålänge man kör en öppen dialog. Du kommer ju dessutom få ett högre lagervärde att deklarera....

Gira :banana:

Ja, har tänkt runt en hel del och jag behåller henne nog. Som ni så riktigt påpekar så är det ett sätt att föra in mer kapital också (och då borde SKV knappast klaga?). Pengarna försvinner ju inte.

Jag miste också ett föl ifjol (Skara dock, men räkningen var nog lika hög ;) ), därför ligger jag i princip på plus/minus noll - och det hade ju varit skönt att ha några tusingar i buffert...

Men jag pratade med grannen om lösdrift igår, så :p.

Men jag pratade med grannen om lösdrift igår, så :p.
Men det låter ju superbra! ;)
Det är självklart att du ska behålla henne. Speciellt om du känner att hon känns 100% rätt.
Det är alltid roligare dessutom att fortsätta avelsarbetet på sina egna avkommor....det tycker jag i alla fall. Då har man historiken och man känner till personligheterna lite bättre.
Lycka till och hoppas att det kommer att gå jättebra!! :)

Mitt sto som är 22 år i år tog sig direkt. Förra fölet hade hon som 18-åring!

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
4 436
Senast: Pinus
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som... 2
Svar
27
· Visningar
6 258
Senast: Oknytt
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse... 2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Jonaz
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
3 022
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka