Hur länge kan man blöta betfor?

E

Ello

Hej!

Hur länge kan man ha betfor i blöt innan det börjar jäsa? Kanske det är bättre med kallt vatten eftersom det sväller långsammare då?:confused:
Varför jag frågar är därför att min medryttarhäst ska flytta till ett stall där de sköter om fodring och utsläpp på morgonen :) så vi behöver inte fara dit förrän till kvällen efter jobbet. Men vi gör iordning maten själva, så då skulle det vara bra om man kunde göra kraftfodret som hon ska ha till middagen (18-tiden) klar kvällen före eftersom den ska svälla åtminstone några timmar. Om man kommer dit vid halvsex så hinner det ju inte svälla.. Oj nu svamlar jag lite :o
Tacksam för svar!

Sv: Hur länge kan man blöta betfor?

jag blötlägger på kvällarna. oftast mellan 18-00-20.00, och fodrar på morgonen efter.

Hur länge betfor kan stå i blöt beror på temperatur. Vid kallt väder kan det stå längre än vid varmt (förstås). Ett sätt som jag tycker är bra är att smaka och lära sig hur det ska smaka när det är helt ok. Det är absolut inte farligt och till och med lite gott (tycker jag).

Glömde att nämna lukten också förstås. Lukta och smaka!

Har en kompis som brukar äta lite betfor när hon fodrar.. Hmm.. lever sig lite för mycket in i hästarnas värld kanske :p
Okej, jo det ska jag göra, att man inte har tänkt på det :smirk:
Är ju ganska kallt i stallarna än så länge så då funkar det ju..:)

Men.. kan man sätta havren med eller tar den någon skada på ett dygn :confused:

Jo.. Om du kommer dit 17.30 och ska fodra vid 18-tiden så är det bara att blöta med varmt vatten.

Ja, och du behöver inte ens ha varmt vatten. En halvtimme räcker gott och väl. Är det någon som verkligen har hört talas om någon häst som fått stopp i matstrupen pga betfor? Hörde på Alnarp att de t o m kan äta torr betfor, men det vill jag inte chansa på ;) .

Tack för era svar!
Kanske är bäst att fodra kraftfodret själv på kvällen en viss tid så att man har koll på att det är ordentligt svällt, är jättepetig med att det ska va ordentligt uppblött.. Kan göra så mycket ofog annars :crazy:

Jag blöter vid 18-tiden o fodrar ca 22. Vid något enstaka tillfälle får det stå längre om det är väder för det. Nu har jag eget sgtall o det är SKÖÖÖNT.

I gamla stallet blöttes betforen vid 9-tiden och fodrades vi 22-tiden. Även om det var 25 grader varmt. Luktade inte alltid så bra då...:eek:

Jag har inte bara hört talas om det utan behandlat några stycken o de kan vara ett helvete att få loss o då är riskerna för komplikationer stora.
PL

här har du tidsangivelser för betforsvällning.. där ser du hur pass mycket det sväller och inom vilken tidsrymd.. när betforen har 1/3-1/4 kvar att svälla går svällningen väldigt långsamt och den hinner ta sig förbi matstrupen så har man bråttom kan man göra så.. bäst är att ha en vattenkokare i stallet så man får betforn färdig mycket snabbt, dock behöver man kyla den genom att hälla i kallvatten innan man fodrar så dom inte bränner sig ;)

http://beastiebabe.fotopic.net/c782396.html

Ja, och du behöver inte ens ha varmt vatten. En halvtimme räcker gott och väl. Är det någon som verkligen har hört talas om någon häst som fått stopp i matstrupen pga betfor? Hörde på Alnarp att de t o m kan äta torr betfor, men det vill jag inte chansa på ;) .
hur kan du ge sådana råd utan att ens veta om hon har strimlor eller pelleterad betfor?
du bör inte ge råd om fodring om du inte kan så mycket om det..

Nu på vinterna när det är kallt i stallet och betforn blötläggs i kallt vatten är det ingen fara att låta den stå ett dygn. Men på sommarn i värmen går det mycket snabbt för betforn att bli dålig. Det är därför man brukar säga att man inte ska låta betfor stå i blöt mer än tolv timmar.

Jag skulle vara försiktig med ätt ge betfor redan efter en halvtimme, men i varmt vatten kan det nog gå.

Senast ändrad:

Om det är sommartid så skulle jag inte rekomundera att göra detta. Men när det är kallt ute så går det utmärkt!

Nu vintertid blöter jag upp så jag har ett par dagar. Jag är istallet så oregelbundna tider, så nån dag kanske jag inte hinner blöta tills kvällen mm. Jag blöter upp i en stor spann. Det håller sig ett par 2-3 dagar.

hur kan du ge sådana råd utan att ens veta om hon har strimlor eller pelleterad betfor?
du bör inte ge råd om fodring om du inte kan så mycket om det..

Förlåt, tänkte strimlor, för det är bara det jag själv använt. Och som jag skrev, jag skulle inte chansa på att ge torr betfor :devil: . Hur som helst hörde jag på en kurs om hästhållning en agronom säga just detta, och det får stå för honom.

nej, torr betfor sväller till dubbla storleken på bara 5-10 minuter, så torr betfor skulle jag aldrig ge, det är ju attbe om problem tycker jag..
det jag har hört om att man kan ge torr betfor det är om man blandar 1 del betfor och 2-3 delar pellets så är koncentrationen på betfor så låg att det inte orsakar någon förstoppning..

dock har jag funderat på grejen med betfor när den sväller vidare i magen, det behöver ju vätska där då.. vad händer om hästen inte får tillräckligt med vätska liksom, det borde ta stopp i magen..

Vi har pellererad betfor så då behöver den ju vara i blöt längre.. Hon som har stallet så fodrar fyra gånger om dagen: 09, 14, 19 och 22 så ska höra med henne om hon inte kan lägga den i blöt när hon fodrar vid 14 på dagen, skulle nog vara det bästa :)

Det är några i mitt stall som köper och blötlägger betfor tillsammans. De fodrar med det på kvällen, sen lägger de det i blött inför nästa kväll. Så oftast mer än 24 timmar får det stå, och det systemet har de haft i flera år, inga sjuka hästar där inte..

KL

vi blötlägger några timmar innan det ska ges, när vi tar in dem 16,00 så blötlägger vi det dem ska ha 19,00. Sen blötlägger pappa på morgonen vid 03,00 eller tidigare när han är uppe o springer (svårt att sova) till frukosten 06,00. (ja, våra får endast 2ggr om dagen, sen får dem hösilage och hö ca 5ggr om dagen också ;))

Liknande trådar

Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
4 067
Senast: fio
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Aningsfull
·
M
Anläggning Och är hyran rimlig? Ett mindre stall om 6 boxar. Boxarna uppfyller krav för de mått en normalstor häst kräver och ganska högt i tak...
Svar
19
· Visningar
2 357
Senast: Hannapirat
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka