Hur länge kan katten vara ensam?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Karooo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 000
K

Karooo

Undrar hur länge en katt kan vara ensam hemma? Jag och min sambo ska åka bort och vi är borta 3 ½ dag. Under tiden kommer min svåger att bo hos oss så katten kommer ju inte att vara ensam hela tiden men han jobbar länge så de två första dagarna blir det mellan 8-10 timmar och sen är han här lite då och då resterande tid. Kommer katten märka att hon är ensam?

Har aldrig lämnat henne så länge tidigare så det känns fruktansvärt för mig :(

Sv: Hur länge kan katten vara ensam?

Tja, de flesta har ju jobb där man är runt åtta timmar om dagen och med raster och restid så blir det lätt 10h/dag.

Och det verkar ju katterna överleva.

Mina grannar har varit borta en vecka och jag har varit kattvakt och gått dit två gånger om dagen.

De flesta katter är ju ensamma så länge varje dag, bara någon aktiverar den ordentlig en stund varje kväll också tror jag inte det är någon fara alls. Inte annars heller iofs men då är det ju synd om katten att vara uttråkad.

När jag jobbar heldag är mina katter ensamma upp emot 10 timmar. Och det verkar inte göra dom något ;) Jag tror att dom ligger och sover större delen av tiden och när jag kommer hem är det ett jäkla party här :D

Jag tror det är helt okej med de tider du beskriver, det viktiga när det bara är en ensam katt är väl att det blir frekvent närvaro, även om det bara är en timma hit och en timma dit, jag tror knappast du behöver oroa dig alls, i och med att din svåger faktiskt kommer bo där, sova där osv. då blir det en närvaro i hemmet.

Knapplån:
sen ang. att vara ensam långa dagar, så skulle jag faktiskt vilja säga att det gör en avsevärd skillnad att ha EN katt eller två katter. Oavsett vad folk säger, katter är ensamdjur osv osv. Jag har aldrig märkt av det, att de för den skull inte har ett stort behov och önskan om socialt umgänge.

När min äldsta katt bodde ensam med mig, vilket han gjorde sina första 4 år, så var han otroligt ensam när jag var borta.... satt som en liten liten skugga i fönstret eller på balkongen och väntade när jag kom hem, kastade sig i famnen osv osv. det var JÄTTEJOBBIGT i ett mattehjärta.

sen skaffade jag en till och allt ändrades. de har så roligt tillsammans, de leker, de sover i varandras närhet, de umgås och de pratar med varann. jag upplever inte att det alls är samma desperata längtan efter att matte ska komma hem som när jag hade en ensam katt, även om de såklart blir jätteglada när man kommer hem. :love:

Hört nån rekomendation på max åtta timmar, men det varierar säkert lite från katt till katt också.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: ameo
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
867
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka