Hur länge kan hästen ha boots på?

Medryttarinna

Trådstartare
Frågan gäller den typen av boots man kan använda vid tappsko samt även till att rida i.
Min avsikt är att ha dem i hagen vid tappsko, eftersom hästen är hovöm. Står uppstallad i ett inackorderingsstall, och är inte säker på att personalen kan och vill sätta på boots (på et korrekt sätt) på morgonen, innan utsläpp.
Min fråga är: skulle det vara möjligt att sätta på dem redan på kvällen o låta hästen ha dem på i boxen på natten??

Det är möjligt, såna boots (beroende på modell) kan ju ha en del vassa/utstickande delar så det blir ju en ökad skaderisk kanske. Jag tror att modellen Cavallo är ganska slät och fin på utsidan.
Bäst att dubbelkolla med övriga hästägare också.

Finns såklart alltid risk för skav vid lång användning, men i nödfall är det väl bättre än att vara öm i hoven kanske.

Har haft boots på min häst som går i lösdrift och visst blir det lätt skav när de har boots på sig länge. Det blir också fuktigt och i mina kom det in en hel del grus. Men min häst fick ha en i fem dygn vid en tappsko en gång då hon blir hemskt öm och mår heller inte bra av att stå på box. Och hon verkade må alldeles utmärkt och fick bara ett litet skavsår i karleden.

Cavalloboots är i läder och med lufthål, och inget vasst på utsidan. Jag har bara haft i hagen nån gång, och i boxen över natten tills hovis kommer. Men tror inte det är nåt problem om du är där varje dag och tar av den en stund.
Verkar inte bli skav så lätt av dem, men man kan ju sätta något mellan, som fårskinn om man vill.

Har du inte en väldigt skavkänslig häst så bör dedt inte vara problem att använda dom i ett par dygn i sträck.
Var bara noga med att ta av dom, göra rent dom och kontrollera så att det inte har börjat komma något skav när du är i stallet.

Testa och kolla noga så hästen inte får skav eller tryck på ballarna. Googla på "EasyCare gaiter" ett karledssydd som fungerar superbra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 493
Senast: Bee
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 662
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka