Hur länge kan en häst klara sig utan vatten?

K

kaktusen

Vet inte om detta är rätt forum...men iaf

Undrar hur länge en häst kan klara sig utan vatten när h*n har fri tillgång på gräs och skugga?

Sv: Hur länge kan en häst klara sig utan vatten?

är väl helt beroende på temteratur och hur tort gräset är... men varför undrar du det??

men som det är nu tex

bara funderar

Hästen skulle kunna klara sig utan vatten längre än vad magen skulle klara sig utan att becka ihop = förstoppningskolik.

I det vilda dricker hästen mer sällan, men hästar i fångenskap bör definitivt ha tillgång till vatten dygnet runt (några timmar då och då undantagna).

Tycker inte hästen ska stå utan vatten överhuvudtaget oavsett om det finns gräs och skugga eller inte! Min dricker ca 10 liter när han går uppe i gräshagen 2 timmar om dagen.. trots massa gräs och skugga!

Blir så irriterad när inte hästarna har vatten bara för att det är tungt för människorna att bära på! :mad:

vatten ska hästar ha 24 ti om dygnet och det ska vara dagsfärskt!!!! tvätta ur vattenhon ofta och fyll på nytt varje dag.

Hej!
en häst kan klara sig 1-3 h utan vatten, för om man har t.ex. en vattentunna och fyller den (50l) så är den garanterat slut på 2h då får man inte göra annat än att stå där och fylla på. Så råkar det bli tomt några få timmar gör det inget.:)

mm precis, är såå trött på att alla här drar sina egna slutsatser hela tiden och alltid utgår från att trådskaparen är helt korkad och en djurplågare.:crazy:

jag tycker det är en intressant fråga! tex om hästen skulle rymma, hur länge klarar den sig i den här värmen utan vatten? gräs innehåller ju en del vatten men är det tillräckligt för att överleva?

Hm, känns som om att svaret bör finnas på ett discovery program om vildhästar.

Dock skulle jag personligen inte tro att "tamhästen" klarar sig lika länge utan vatten som en vildhäst. Iaf inte innan den har varit förvildad ett tag så kroppen hunnit vant sig.

Tamhästen har en riktigt ömtålig njure och den skadas när hästen står för länge utan vatten och ... hällre går man en vända extra och fyller på/byter ut än att hästen ska få problem med njurarna. nu vet inte jag specifikt hur länge hästen klarar sig men skulle tippa på ca 4 timmar.. MAX. sen om hästen rymmer/smiter så är det en instinkt att ta sig till vattendrag när den är törstig ;)...
jag har en mästersmitare hemma men råskallen går ingen annan stans än ut på vår åker och sover!! går ej utanför eller mot vägen .. han går ibland till huset och säger snabbt hej ...
jag har för säkerheten för osäkerheten ute en hink med vatten utanför hagen.. för att om jag nu inte skulle märka eller vara där i tillfället han smiter och han står länge utan vatten .. för saken är den att han vågar hoppa ut men inte in ;)... och de är el i staketet!

Senast ändrad av en moderator:

KL

För inte allt för länge sedan var det inte ovanligt att man vattnade sina hästar två gånger per dygn. Detta är fortfarande ett lagligt sätt att ge sina hästar vatten på och det förekommer nog fortfarande här och där i vårt avlånga land, så en 12 timmar utan vatten går nog bra (sen att jag vill att mina hästar alltid ska ha vatten tillgängligt är en annan sak).

Sen är ju frågan vad man menar med klara sig - det är skillnad på att klara sig och må bra och klara sig eller dö. Skulle inte förvånas om en häst klarar flera dagar innan den dör av uttorkning, men det betyder ju inte att kroppen klarar av det bra fram tills dödsögonblicket. Det finns fler än en berättelse om uttorkade hästar som trots massiva veterinära insatser har gått bort på grund av uttorkningen.

Lite moll över detta inlägg men det var ett svar på frågan.....

Det är det jag tror oxå. att ts är ute efter hur lång tid en häst kan klara sig utan vatten utan att dö.

Precis som att människan klarar sig generelt utan vatten i 7 dygn. Inget man mår bra utav men man klarar sig.

Till sofaijahhh: Det var det jag svarade på i mitt inlägg.

För inte allt för länge sedan var det inte ovanligt att man vattnade sina hästar två gånger per dygn. Detta är fortfarande ett lagligt sätt att ge sina hästar vatten på och det förekommer nog fortfarande här och där i vårt avlånga land, så en 12 timmar utan vatten går nog bra (sen att jag vill att mina hästar alltid ska ha vatten tillgängligt är en annan sak).

Så minns jag att det var i stallet där jag var som ung. Hästarna fick ha vattenhinken i krubban en stund, men inte över natten.
Numera har mina egna hästar vatten dygnet runt.

Hm, känns som om att svaret bör finnas på ett discovery program om vildhästar.

Dock skulle jag personligen inte tro att "tamhästen" klarar sig lika länge utan vatten som en vildhäst. Iaf inte innan den har varit förvildad ett tag så kroppen hunnit vant sig.

Ja vildhästarna kunde gå 3 dar innan dom hittade vatten.
Men dom har säkert lärt sig att dricka MYCKETvarje gång för att dom vet att det är långt till nästa vattenhål.

Senast ändrad:

Det är det jag tror oxå. att ts är ute efter hur lång tid en häst kan klara sig utan vatten utan att dö.

Precis som att människan klarar sig generelt utan vatten i 7 dygn. Inget man mår bra utav men man klarar sig.

Till sofaijahhh: Det var det jag svarade på i mitt inlägg.

Ja läste aldrig ditt svar utan svarade till ts direkt ur mitt tycke.

Jaha, du tryckte på min svar knapp. I see.

Ett litet tips: varje persons inlägg har svars knappar dom svarar till den personen, så tryck helst på perssonen som du ska svara till eller skriv knapplån.

Kankse det är, länge sen jag läste biologi. 7 dagar är utan mat. Försvinner snabbt när man slutat skolan :D

Precis som jag trodde, vildhästarna har den kunskapen som våra så kallade tamhästar inte har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit