hur länge kan betfor stå som längst?

U

Uddatyp

jag glömde ge min häst sin betfor efter ridningen idag, red direkt ut till hagen nämligen..:crazy:

men kan betforn stå ett dygn eller borde jag göra ny betfor imorrn?
kan tillägga att den står svalt.

Sv: hur länge kan betfor stå som längst?

okej..

är de skillnad på vintern med betfor? för då är de ju vanligt om man är i stallet på morronen och gör sen betforn till nästa morgon? eller borde man inte låta den stå så länge nångång?

Står det svalt på vintern kan man lätt ha uppblött betfor ett dygn, det är som att ha mat i kylen, det tar lång tid innan det jäser. På sommarn är det bättre att göra strax innan man ger, det kan räcka med en halvtimme så det mesta har svällt, lite beroende på om det är strimlat eller pelleterat förstås. Man ser när det mesta svällt klart.:)

Är du lite osäker när det börjar bli lite varmare kan man ju hälla på varmt vatten på betforn så sväller det fort om man inte vill lämna till nästa dag, och sedan hälla på svalt så det inte r för varmt för hästen att äta innan man fodrar.

ha en vattenkokare i stallet, så häller du på varmt vatten innan du börjar rida så är det bara att ge hästen det sen när du ridit klart :idea:

okej..

är de skillnad på vintern med betfor? för då är de ju vanligt om man är i stallet på morronen och gör sen betforn till nästa morgon? eller borde man inte låta den stå så länge nångång?

Jag skulle nog aldrig låta den stå såpass länge, det verkar onödigt. Men är det rejält svalt under vintern är det säkert ingen fara.

men om man inte har något val så måste man ju göra iordning den på morronen när man är i stallet om man inte har möjlighet att komma två gånger per dag..

ha en vattenkokare i stallet, så häller du på varmt vatten innan du börjar rida så är det bara att ge hästen det sen när du ridit klart :idea:

Hur korta pass rider du? ;)

Om jag blötlägger betforen när jag kommer till stallet så hinner jag knappt mocka, hämta in hästen och sadla förrän den är klar. Varmvatten behövs ju bara om det är superbråttom (typ när man kommer på under höutfodringen att man glömt att blötlägga... :angel: :o), typ 5-10 minuter.

Läste i en broschyr från en levereantör och där står det att betfor ska helst inte stå i mer än ett dygn..
Vilken fin svenska jag fick till :p

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 128
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka