Sv: Hur länge har er katt varit borta?
Veckor är ingenting för en okastrerad hankatt den här tiden på året. Vet katter som varit borta månader i sträck för att söka efter flockor.
Själv hade vi en katt försvann en månad i sträck, kom hem och åt, var borta igen. Det berodde nog dock på att han vantrivdes efter flytten och med nya katten och oktober 2006 flyttade han förgått tyvärr. Har dock fått veta att han stryker runt i omgivningen och har ett nytt hem att gå till. Så han har väl varit borta i 1,5 år nu.
Min ena hona försvann i vintras och var borta i 3 månader. Varför vet jag ej, hon hade lite humörsvägningar en tid innan. Kan ha blivit bortjagad av grannkatt eller liknande. Hon strök omkring på granngatan och även hos våra grannar hörde jag, varpå jag bad ett par där hon brukade vara, att fånga in henne om möjligt. Hon var tovig i pälsen, smutsig men dock i gott hull trots att hon var skygg och folk visste att de inte fick mata henne (bor i skogen så det finns gott om gnagare). Hon gömde sig under parets soffa när jag kom och vägrade komma ut tills hon hörde mig ropa. Då kom hon springande och jamade hysteriskt för att få komma upp i famnen så de var inte oroliga för att det skulle vara fel människa som kom och hämtade henne.
Hon sa ingenting när jag bar hem henne i kattburen och har efter detta hållit sig nära hemmet. Hon måste ha vetat vart vi bodde när hon var försvunnen efter som att hon var på samma gata. Dessutom verkade hon inte vilja annat än att få komma hem, så jag tror att hon blivit bortjagad eller skrämd på ngt sätt.
Tur att man har så snälla grannar som observerar missarna i området och hör av sig om de upplever att ngt är fel. Fick samtal/brev från två grannar som tagit reda på att det var min katt trots att de inte visste att vi saknade henne.
Sätt upp lappar och be folk hjälpa till. Man blir förvånad över hur hjälpsamma människor kan vara och vill vara. En liten bild, lite text och ett telefonnumer är allt som behövs.